لطفا آشغال نریزید!/ریختن زباله در سطح شهر،ناهنجاری که سلامت جامعه را به خطر می اندازد

کد خبر: ۱۱۸۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ 19 August 2024

همواره در سال هاي اخير، موضوع جولان موش ها در شهرهای کشور موضوع داغ شهروندان و حتي محافل دوستانه بوده كه جملگي با مقصر قلمداد كردن نهادهاي شهری، نيم نگاهي نيز به نقش خود در اين ميان ندارند.

واقعيت اين است كه زندگي امروز موش ها در شهر ملایر مرهون بي توجهي هاي بسيار عمده شهروندان در رعايت نظافت شهري و فراهم نكردن محيط زيست موش ها است.

شهروندان نبايد در طول شبانه روز هر وقت دوست دارند زباله هاي خود را بيرون بگذارند، چرا كه در اين صورت بهداشت شهر به هم مي ريزد و رفع اينگونه مسايل به فرهنگ سازي و رعايت حقوق شهروندي نياز مبرم دارد و با آموزش شهروندي و همكاري مردم است كه مي توان به نقطه مطلوب دست يافت.

برای دور ریختن زباله ها، جوی آب مکان مناسبی نیست و برای این کار در سرتاسر شهر سطل‌های کوچک و بزرگ زباله در نظر گرفته شده است.

هر شهروند به هنگام ریختن زباله‌ها بر روی زمین یا درون جوی‌ها باید به این نکته توجه کند که هر زباله علاوه بر کثیف شدن و خدشه دار کردن چهره شهر باعث خم شدن قامت یک فرد می‌شود.

ریختن زباله توسط کسبه به عادتی ناپسند تبدیل شده است

ریختن زباله‌ها توسط مردم به خصوص کسبه در سطح شهر به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.

اما آنچه باعث نگرانی است انباشت و ریختن زباله در داخل جوی هاست که عمدا و سهل انگارانه از سوی برخی از اصناف و بازاریان اتفاق می افتد که بدون در نظر گرفتن حفظ محیط زیست و رعایت حقوق شهروندی در حفظ نظافت و پاکیزگی شهر پسماندهای جمع شده را مستقیم وارد جوی ها می کنند که می توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه است.

واقعیت این است که بخشی از فعالیت های خدماتی و نظافتی کارکنان شهرداری، به پاکسازی و نظافت سهل انگاری عده ای از شهروندان ، اصناف و بازاریان در رها کردن زباله در شهر معطوف می شود که هزینه های مضاعفی را برای مجموعه  شهرداری به همراه دارد. 

از طرفي عدم تفكيك زباله در مبدا، زباله گردي برخي افراد و پخش آنها در محل، ته مانده غذاي رستوران ها، فست فودها و ساندويچ فروشي ها و مخلوط كردن آنها با زباله، زباله های صنوف مختلف ، جمع آوري و دفع نادرست زباله هاي خانگي، قرار ندادن به موقع زباله ها در سطل هاي مخصوص، همراه با جوي هاي كثيف و پر از آشغال، محيط مناسبي را براي رشد و تكثير هرچه بيشتر موش ها در سطح شهر ملایر فراهم ساخته است.

اين در حالي است كه هر موش ماده به خصوص وقتي غذاي كافي در دسترس باشد، مي تواند تا سه بار در سال توليد مثل كند و هر بار بين 5 تا 10 بچه بزايد، نوزادان اين جونده موذي تا سه هفته شير مي خورند و دو تا پنج روز بعد مادر دوباره آماده توليد مثل مي شود، نوزادان نيز بعد از چهار ماه به موش بالغ و كامل تبديل شده و آنها هم آماده توليد و و تكثير مي شوند و اين نشانه اي بارز از خطر بزرگي براي سلامت انسانهاست.

طبق تحقيق محققان موش ها مخزن وعامل انتقال و انتشار انواع بيماري ها اعم از ويروسي، باكتريايي و انگلي هستند، به همين دليل موش هايي كه در جوار انسان زندگي مي كنند همواره به عنوان يك آفت مهم بهداشتي تلقي مي شوند.

مشارکت مردم لازمه سلامت شهر

در خصوص این معضل اجتماعی "مجتبی داوری" معاونت خدمات شهری شهرداری ملایر در گفتگو با خبرنگار "تابناک همدان در ملایر" از شهروندان خواست در مبارزه با موش ها مشارکت داشته باشد به طوری که زباله های خود را خارج از نوبت و به غیر از ساعت ۹ شب بیرون از منازل خود نگذارند.

وی بیان کرد: مهمترين دليل افزايش جمعيت موش‌ها در شهر بي‌توجهي شهروندان در نوع دفع زباله‌ها است .

داوری با ابراز گلايه از اينکه روزانه زباله قابل توجهی فقط از انهار و جوي‌هاي ملایر جمع‌آوري مي‌شود، افزود : موش‌ها تا زماني که جوي‌ها مملو از آشغال است ، سراغ تله‌هاي سمي نمي‌روند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر تاکید کرد : با اجراي طرح هاي مختلف ضربتي مبارزه با موش و با به كارگيري آخرين روش هاي عملي مبارزه با اين جانوران موذي، درصدد كنترل جمعيت موش ها برآمده كه اگر نباشد همكاري هاي شهروندان در رعايت بهداشت محيط شهري، ثمره اي نخواهد داشت.

وی تصریح کرد : طرح‌هاي مختلف شهرداري براي مبارزه با جوندگان موذي تله‌گذاري و استفاده از انواع سم های می باشد طرحي که يکي از عمده‌ترين اهدافش ممانعت از رسيدن غذاي کافي به موش‌ها بود تا از اين راه مانع زاد و ولد آنها شود. اما طرح هاي مشابه به دليل عدم همكاري گروهي از شهروندان در رعايت نظافت شهري همچنان معضل موش را در ملایر همراه داشته است.

داوری در ادامه مطرح کرد : انواع سموم شيميايي، امواج مافوق صوت، جلب كننده‌هاي شيميايي، دور كننده‌ها، تله ‌گذاري، استفاده از تفنگ بادي، روشهاي بيولوژيكي و ژنتيكي، از جمله شيوه هاي مبارزه با موشها به شمار مي رود که در حال حاضر از روش تلفیقی برای کنترل جمعیت موشهای ملایر استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت : مشخصا در وضعیت موجود از روش طعمه گذاری ، تله گذاری و ایجاد رعب و حشت در کلونی موش‌ها با استفاده از روش شکار موش با تفنگ بادی و نهایتا بهسازی محیط بروش لانه کوبی و انسداد لانه ها استفاده می شود.

خبرنگار ،الهام قنائی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار