پرونده ثبت جهانی هگمتانه با قوت در یونسکو جریان دارد

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: پرونده ثبت جهانی هگمتانه با قوت در یونسکو در جریان بوده و ماه جاری مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۷۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸ 20 July 2024

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: پرونده ثبت جهانی هگمتانه با قوت در یونسکو در جریان بوده و ماه جاری مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد.

به گزارش تابناک همدان، محسن جانجان اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه و محدوده تاریخی همدان از سال گذشته برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده و هم‌اینک جریان دارد، اما تغییراتی در آن صورت گرفته است.

وی افزود: در تغییرات اخیر به دلیل برخی موارد، محدوده تاریخی همدان از پرونده حذف شده، اما محدوده تاریخی هگمتانه همچنان نامزد اصلی برای ثبت جهانی است.

جانجان تصریح کرد: اجلاسیه سالانه یونسکو دهم مرداد ماه جاری در هندوستان برگزار می‌شود و امیدواریم محدوده تاریخی هگمتانه به عنوان میراث ارزشمند کشور در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی بنا‌ها یا مجموعه‌های تاریخی نیازمند شاخص‌ها و ویژگی‌های خاصی است، خاطرنشان کرد: محدوده تاریخی همدان فعلا شرایط لازم برای ثبت جهانی را کسب نکرده، اما محدوده تاریخی هگمتانه به عنوان یک اثر منحصر بفرد تاریخی ثبت جهانی می‌شود.
مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: گمانه زنی در فضای مجازی در رابطه با رد پرونده ثبت جهانی هگمتانه صحت ندارد و تنها تغییراتی در این پرونده صورت گرفته است.

وی بیان کرد: برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای شهروندان شده که از این طریق اعلام می‌کنیم، هگمتانه تنها نامزد ایران برای ثبت جهانی است.

جانجان تصریح کرد: ممکن است در آینده نیز موارد مربوط به محدوده تاریخی مرکز همدان نیز برای ثبت جهانی برطرف شود.

وی افزود: مهم این است یک اثر از استان همدان در فهرست آثار جهانی ثبت شود و همه باید با یک همدلی و اتحاد به این مهم دست پیدا کنیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: به رسانه‌ها توصیه می‌کنیم از گمانه‌زنی و مصاحبه‌هایی که سندیت و پایه و اساس قانونی ندارد پرهیز کنند و اجازه دهند روند ثبت جهانی هگمتانه در یونسکو سپری و کام مردم همدان شیرین شود.


 لازم به ذکر است، پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به یونسکو تحویل داده شد.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده بود. منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در پرونده اولیه اذزیابی شده و ارسالی به یونسکو حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شد که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی بود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار