مبارزه غیرشیمیایی با آفات در اراضی کشاورزی قم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سال گذشته عملیات مبارزه با آفات از طریق مواد و فرآورده‌های غیر شیمیایی در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی قم صورت گرفت که با بسترسازی صورت گرفته، این کار امسال در سطح ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶ 13 July 2024

به گزارش تابناک قم، رضا لطیفی زاده روز جمعه در گفت‌وگویی پیرامون این موضوع، بیان داشت: در همین راستا تشکیل شبکه مراقبت خصوصی و دولتی، تامین عوامل کنترل بیولوژیک، آموزش بهره برداران و ترویج روش‌های کنترل غیر شیمیایی آفات در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.

وی افزود: همچون سایر برنامه‌های بخش‌ کشاورزی، موفقیت این طرح نیز نیازمند همراهی همه جانبه بهره‌برداران و کشاورزان عزیز استان است و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم با وجود تلاش بسیار برای اجرای کامل برنامه یاد شده به همکاری کشاورزان در این خصوص نیاز جدی دارند.

وی ادامه داد: ما آموزش و تشویق بهره برداران و افزایش اعتبار به منظور تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای اجرای این طرح را با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم قم همواره به عنوان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مبارزه غیر شیمیایی با آفات در سطح کشور مطرح باشد.

لطیفی زاده با اشاره به اهمیت اجرای برنامه مبارزه غیر شیمیایی با آفات در قم، گفت:‌ استفاده از روش‌های غیر شیمیایی برای مبارزه با آفات در اراضی کشاورزی استان به طور حتم موجب افزایش سلامت گیاه و در نهایت ارتقا سلامت محصول تولیدی می‌شود.

وی بیان داشت: تامین امنیت غذایی مردم مهمترین ماموریت سازمان جهاد کشاورزی قم است و ما تحقق کامل این هدف را همزمان با ارتقا سطح سلامت محصولات تولیدی دنبال می‌کنیم.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار