بند کاهش سربازی از برنامه هفتم حذف شد؟

یک نماینده مجلس از سخنگوی شورای نگهبان می‌پرسد که چرا بند کاهش سربازی به ۱۴ ماه در برنامه هفتم درج نشده است؟
کد خبر: ۱۱۷۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱ 10 July 2024

به گزارش تابناک قم، «ابوالفضل ابوترابی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک از کش و قوس‌ها و فشار‌های ستادکل نیرو‌های مسلح در تصویب یک بخش از برنامه هفتم می‌گوید.

بند کاهش سربازی در از برنامه هفتم حذف شد؟

ابوترابی آنچه که به عنوان مصوبه «معافیت سربازی مشمولان بالای ۳۵ سال با دو فرزند» ابلاغ شده را بی خاصیت و خنده دار می‌داند.

او در خصوص روند تغییرات این مصوبه که در در قالب برنامه هفتم مطرح شده بود می‌گوید: در برنامه هفتم آمده بود که مشمولان بالای ۳۰ سال از سربازی معاف شوند؛ این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با فشار ستادکل نیرو‌های مسلح به مجلس برگشت خورد.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در ادامه مجلس برای جلب رضایت مجمع سن ۳۰ سال را به ۳۵ سال افزایش داد، اما مجددا با فشار ستاد کل نیرو‌های مسلح این موضوع درمجمع رد شد و با قید سربازان غیرغائب این مصوبه را خنده دار و بی تاثیر کردند.

او می‌افزاید: هدف از این طرح تشویق برای فرزندآوری افراد بالای ۳۰ سال بود، اما آنچه ابلاغ شد با آنچه در برنامه هفتم آمده بود کاملا متفاوت است.

ابوترابی می‌گوید: نظام اسلامی دست فردی را که در ۳۰ سالگی دو فرزند دارد را باید ببوسد و معافیت کمترین امکاناتی است که میتوان به این افراد داد.

او در واکنش به افزایش سن در این مصوبه از مسئولین ذیربط می‌پرسد فارغ از بحث‌های تشویقی؛ سوال اینجاست که آیا افراد در این سن ۳۵ سال به بالا (اصلا کارایی لازم برای حضور در خدمت سربازی را دارند؟

او می‌افزاید: به نظر می‌رسد باید هرچه سریعتر وضعیت افرادی که غائب محسوب می‌شوند و طبق اعلام برخی منابع آمار آن‌ها به ۳ میلیون هم می‌رسد تعیین تکلیف شوند.

ابوترابی می‌افزاید: این همه امکانات و منابع هزینه می‌شود تا مردم به فرزندآوری تشویق شوند، اما با این موضوع که می‌توانست خیلی مثمرثمر باشد مخالفت شد.

ابوترابی با اشاره به برگزاری برخی همایش‌ها توسط برخی از نهادها، می‌گوید: همایش‌های متعدد در زمینه تبیین بحث فرزندآوری برگزار می‌کنند، اما متاسفانه در عمل خبری از حمایت از این موضوع نیست و صرفا کار‌ها نمایشی است.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: یک فرد اگر به طور مستمر هم تحصیل کند تا ۳۲ سالگی می‌تواند تحصیل در مقطع دکتری خود را به پایان برساند و عملا قید نداشتن غیبت و سن ۳۵ سال این مصوبه را بی خاصیت و خنده دار کرده است. صرفا معدودی از پزشکان و متخصصین شامل این مصوبه می‌شوند که بعید میدانم این افراد در سن ۳۵ سالگی و پس از گذراندن آموزش‌های دوران تخصص به دنبال فرزندآوری باشند.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که در اواخر اسفند سال گذشته داشت، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم مبنی بر کاهش مدت سربازی اعلام کرد: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیرو‌های مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بند کاهش سربازی از برنامه هفتم حذف شد؟

ابوترابی در ادامه این گفتگو با اشاره به سخنان طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ پیرامون کاهش مدت سربازی به ۱۴ ماه، می‌گوید: در برنامه هفتم قرار بود سربازی به ۱۲ ماه کاهش پیدا کند، اما با مخالفت‌هایی که صورت گرفت و برای جلب رضایت ستادکل نیرو‌های مسلح و شورای نگهبان، مدت سربازی در این مصوبه از ۱۲ ماه به ۱۴ ماه افزایش پیدا کرد، اما با وجود اعلام سخنگوی شورای نگهبان این بند در برنامه هفتم مشاهده نمی‌شود! آقای سخنگو باید اعلام کنند چرا قانونی را که رسما اعلام کردند در برنامه هفتم یافت نمی‌شود!

 

بند کاهش سربازی در از برنامه هفتم حذف شد؟

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار