صادرات توت‌ قم به اروپا و کشورهای دیگر

رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان در قم از پیش بینی برداشت یک هزار و ۲۰۰ تن توت در این استان خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ 10 July 2024

به گزارش تابناک قم، استان قم با متوسط عملکرد حدود سه و نیم تن توت در هکتار از نظر سطح زیر کشت و تولید، رتبه‌ چهارم کشور را دارد و حدود 90 درصد توت‌های استان به صورت فرآوری شده ( شیره توت و آجیل) به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

بیش از 1100 بهره‌بردار توت در قاهان سه رقم توت غنی هراتی و مشهدی و بومی را برداشت می‌کنند. بازار اصلی توت استان قم علاوه بر بازار داخلی، استان تهران و شهر‌های همجوار و در مرحله بعد کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

 توتستان‌های بخش قاهان در استان قم قطب تولید توت‌های صادراتی است و سهم بزرگی از این صادرات مربوط به کشورهای خارجی است. برداشت این توت‌های مرغوب آغاز شده و تا پایان تیر هم ادامه دارد.

قم قطب تولید توت در کشور

صالحی؛ رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، بیان کرد: توتستان‌های استان قم‌ 560 هکتار است که 490‌هکتار از آن سهم بخش قاهان است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که داشتیم، پیش‌بینی می‌شود در سال حدود یک هزار و 200 تن برداشت توت داشته باشیم‌‌‌ که یک هزار تن آن مربوط به قاهان است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان از صادرات توت‌ها به خارج از کشور خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار خوب و بصرفه است.

صالحی با بیان اینکه با توجه به شرایط خوب صادرات، کشت توتستان‌ها روند افزایشی دارد، افزود: تلاش می‌کنیم تا روی‌صادرات این محصولات بیشتر تکیه کنیم.

آبیاری 10 هکتار باغم از نوع قطره‌ای است

کشاورز نمونه بخش قاهان،گفت: به موقع به محصولات رسیدگی می‌کنم، آبیاری به موقع، کودهی سروقت و رسیدگی به مشکلات درختان‌ با توجه به وضعیت ظاهریشان، از نکات موفقیت بنده در امر کشاورزی است.

شریعتی با بیان اینکه درخت با انسان حرف می‌زند، افزود: باید هرموقع که برای درخت مشکلی پیش می آید سریع به آن رسیدگی‌کنیم‌ تا آسیب نبیند.

این کشاورز نمونه با اشاره به اینکه 10‌هکتار باغ دارم که آبیاری همه آن از نوع قطره ای است، عنوان کرد: با استفاده از این روش آبیاری در مصرف آب هم صرفه جویی می‌شود.

شریعتی افزود: توت‌هایی که در دست دارم از نوع مشهدی است که خودم به عمل آوردم و درختش را کاشتم، الان قیمت هر دانه از توت‌ها دو هزار تومان است‌.

وی با بیان اینکه توت‌ها از نظر کیفیت به درجه یک تا سه دسته بندی می‌شوند، گفت: توتهای بسته بندی شده برای فروش است و دسته‌ای از توت‌ها هم برای تهیه شیره استفاده می‌شود.

استفاده از سیستم‌های برداشت و فرآوری مکانیزه بهره‌وری اقتصادی خوبی را برای باغداران داشته است‌. 

توت‌های این‌ منطقه در انواع توت غنی، مشهدی و بومی است که 10 درصد از آن ‌برای تازه خوری و مابقی فرآوری می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار