احداث کارخانه چادر مشکی در قم معطل سرمایه است

معاون سازمان صمت قم گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده، به طرح کارخانه چادر مشکی زمین تخصیص داده و سوله‌ها احداث شده ولی در بحث تزریق سرمایه، روند کار به‌ صورت راکد باقی مانده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹ 14 July 2024

به گزارش تابناک قم، مجتبی سرلک در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات سال جاری سازمان صنعت در زمینه‌ رونق تولید در استان گفت: افراد برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌ معدن، می‌توانند طبق قوانین درخواست داده و در مزایده محدوده آزاد شرکت کنند؛ پس از پیروزی در مزایده می‌توانند به کار اکتشافی و بهره‌برداری خود ادامه دهند.

سرلک افزود: برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌ صنعت، اولین مرحله اقدام به درخواست جواز است. چنانچه زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌ شهرک‌ها از حد معمول بالاتر باشد و نتوانند شرایط را تأمین کنند، ما این افراد را به امور اراضی معرفی می‌کنیم و یک عضو از کمیسیون ماده 32 صنعت می‌شود، دفاع لازم درخصوص ضرورت طرح مطرح می‌کنیم و حمایت لازم را انجام می‌دهیم.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان قم بیان کرد: اداره جذب سرمایه‌گذاری به این صورت است که، ما افراد را پس از اعلام آورده خود و با توجه به شرایطشان، به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم. درصورتی که فرد حساب بانکی شناخته شده داشته‌ باشد، بانک‌ها با آن‌ها همکاری کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی در زمینه موانع جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد: بروکراسی(کاغذ بازی) اداری و زمان‌بر بودن اقدامات اولیه قطعا برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران ما خوشایند نیست؛ ما هر مقدار استعلامات اولیه را کاهش دهیم، سرمایه‌گذار رغبت بیشتری پیدا خواهد کرد. 

سرلک تصریح کرد: با توجه به تسهیلات استانی که حکم مصوبات قانونی دارد و به ریاست استاندار محترم است؛ ما مواردی را که در مباحث مربوط به زیست محیطی، منابع طبیعی و موارد خاص باشد در ستاد تسهیل مطرح می‌کنیم. در ستاد تسهیل بالاترین مقام‌های اجرایی و مدیران کل استان حضور دارند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان قم گفت: ستاد تسهیل صرفه و صلاح‌های مربوط به استان را در نظر می‌گیرند. بواسطه مصوبات این ستاد بسیاری از دستورالعمل‌ها و ظوابط دست و پا گیر برداشته می‌شود. 

وی افزود: یکی کمیته‌های ستاد تسهیل مربوط به بانک‌هاست؛ در ابتدا کارشناسی لازم در زمینه‌ی ضرورت تسهیلات هم سرمایه ثابت و هم سرمایه در گردش در ستاد تسهیل مطرح می‌شود. بانک‌ها در مورد سرمایه‌ ثابت مساعدت کمتری دارند. ما بواسطه تعدد درخواست، برای تسهیل در این روند، اولویت‌بندی تعریف کرده‌ایم.

سرلک گفت: استان قم براساس زیرساخت‌های موجود از جمله برق، آب و گاز جزو استان‌های محروم محسوب می‌شود. در این زمینه اولویت را با طرح‌های دانش‌بنیان قرار داده‌ایم. اولویت دیگر ما زنجیره‌های مرتبط با صنایع استان هستند و موارد دیگر هم طرحهای توسعه‌ای استان قلمداد می‌شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان قم بیان کرد: واحد‌های صنعتی موفق که پیگیر توسعه کار خود هستند را در اولویت قرار می‌دهیم و با محدودیت‌هایی که تعریف کرده‌ایم با قدرت بیشتری حمایت می‌کنیم. نمونه برجسته‌ این اولویت‌بندی در بحث ارزش افزوده ماده منگنز است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت احداث واحد‌های صنایع معدنی در بحث ارزش افزوده ماده منگنز، هم زمینه اشتغال‌زایی در فراهم می‌شود و هم صرفه‌جویی ارزی در کشور، بواسطه‌ جلوگیری از واردات فروسیلیکو منگنز یا فرو منگنز فراهم می‌شود.

سرلک در پاسخ به این سوال که برای افزایش امید مردم به مشارکت در اقتصاد چه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنید، عنوان کرد: ما در این مبحث طرحهایی را که از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار است را باید به مردم معرفی کنیم. در استان برخی از صنایع مانند صنایع ساختمانی اشباع شده است. 

معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت استان قم گفت: برخی صنایع استانی هم نیازمند زیرساخت‌های بالایی از جمله آب و برق و گاز هستند و مخاطراتی را به همراه دارند. صنایع هایتک(بیوفناوری) بهداشتی و الکترونیکی با محوریت مرکزی استان معرفی شوند.

وی با بیان اینکه 80 درصد چادر مشکی از واردات تهیه می‌شود، افزود: طرح احداث کارخانه چادر مشکی که تاکنون 20 درصد از آن انجام شده است، باید به مردم معرفی شود، قطعا با توجه به پیشینه فرهنگی که دارند مورد استقبال و مشارکت قرار می‌گیرد. در حال حاضر تولید چادر مشکی فقط در شهرکرد انجام می‌شود. مقدار بالایی از ارز کشور بواسطه‌ واردات چادر مشکی هزینه می‌شود.

سرلک گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده، به طرح کارخانه چادر مشکی زمین تخصیص داده و سوله‌ها احداث شده، اما در بحث تزریق سرمایه روند کار به‌ صورت راکد باقی مانده است. چنانچه بتوان آن را به صورت یک شرکت سهامی تعریف کرد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

وضعیت احداث کارخانه چادر مشکی در قم

چادر مشکی به ‌عنوان حجاب برتر زنان ایرانی است و از همین ‌رو کشورمان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی در دنیاست؛ در حالی‌ که تنها یک کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در شهرکرد وجود دارد و بخش عمده‌ای از پارچه‌ چادری مورد نیاز مردم از طریق واردات تأمین می‌شود لذا توسعه زیرساخت‌ها و تأسیس کارخانه تولید چادر در راستای تأمین بخشی از نیاز مردم و کاهش واردات در این حوزه اهمیت بسزایی دارد.

در همین راستا 12 اسفندماه سال 1399 خبری مبنی ‌بر احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در شهر قم به‌ عنوان برند شهر مقدس کریمه اهل‌بیت (س) در رسانه‌های قم منتشر شد. خبرها حاکی از این بود که عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در قم با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و 130 میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام، با ظرفیت اشتغال 2 هزار نفر به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با تولید سالانه 18 میلیون مترمکعب پارچه چادری آغاز می‌شود؛ در تیرماه سال 1400 با اختصاص 15 هکتار زمین برای ساخت این پروژه، این وعده داده شد که کارخانه تا یک‌سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

اما هنوز خبری از افتتاح این کارخانه نیست در حالی‌ که با توجه به قیمت بالای چادر، ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی قم و تقاضای مردم، توسعه زیرساخت‌های لازم برای پوشش این نیاز مهم اهمیت بسزایی دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار