صدور مجوز احداث باغ مادری عناب کشور در خراسان جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نخستین مجوز احداث باغ مادری (بانک ژنتیک گیاهی) عناب کشور برای این استان صادر شد.
کد خبر: ۱۱۸۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴ 28 August 2024

به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» از سازمان جهاد کشاورزی استان، محمدحسین اکبری روز چهارشنبه در این باره افزود: این مجوز به پشتوانه تحقیقات گسترده و دانش فنی مهندسان و کارشناسان بومی حاصل شده و دستاورد بزرگی برای بخش کشاورزی استان است.

وی از کسب مجوز احداث باغ مادری عناب در خراسان جنوبی به عنوان کار فوق العاده، علمی و فنی یاد کرد و گفت: با اخذ مجوز باغ مادری و تولید نهال‌های با کیفیت شاهد ارتقای سطح تولیدات این محصول خواهیم بود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به تولید محصولات یکدست و بازار پسند به عنوان دیگر ویژگی‌ این دستاورد علمی اشاره و اضافه کرد: عناب تولید شده از طریق باغ مادری بازار فروش ویژه‌ای هم خواهد داشت.

باغ‌های مادری (بانک ژن‌های اصیل و سالم نهال) از پیشرفته‌ترین مراکز دانش بنیان است که در کشورهای پیشرفته جهان وظیفه تولید انواع ارقام نهال اصیل و سالم را به عهده دارند و خوشبختانه در ایران نیز چند سالی است با تاکیدات مقام معظم رهبری همچنین رییس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی مدون در این حوزه ورود پیدا کرده و به موفقیت‌هایی هم دست یافته است.

اکنون در کشور تعداد انگشت شماری باغ مادری احداث شده یا در حال احداث است زیرا دریافت مجوز باغ مادری (بانک ژنتیک گیاهی) نیازمند دانش فنی ویژه‌ای است و به سادگی حاصل نمی‌‍شود.

در خراسان جنوبی هم بعد از سفر وزیر وقت جهاد کشاورزی در مهر سال ۱۳۹۹ به استان و تاکید بر ایجاد باغ ذخایر ژنتیکی در زمینه محصولات راهبردی به همت متخصصان و کادر فنی استان تحقیقات گسترده ای آغاز شد و اکنون استان خراسان جنوبی موفق به دریافت اولین و تنها مجوز احداث باغ مادری پیوندک گروه محصولی دارویی (عناب) در استان و کشور شده است.

بنا به این گزارش، خراسان جنوبی جزو معدود استان‌های کشور است که توانسته مجوز احداث باغ مادری را به واسطه کسب دانش فنی، برای محصولات دارویی و راهبردی را دریافت کند.

این استان رتبه اول تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول از محصولات راهبردی خراسان جنوبی محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار