دشت‌های بحرانی خراسان جنوبی افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: براساس اعلام رئیس حوزه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور دشت‌های ممنوعه بحرانی استان از هشت به ۱۴ مورد در سال جاری افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰ 06 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایرنا، عباس سارانی با اعلام این خبر گفت: براساس آخرین آمار از مجموع ۳۵ دشت یا محدوده مطالعاتی در خراسان جنوبی ۹ دشت آزاد، هشت دشت ممنوعه بحرانی و ۱۸ دشت ممنوعه بوده است.
 
وی با بیان اینکه بر اثر تداوم شرایط خشکسالی و برداشت بیش حد از منابع آب زیرزمینی دشت‌های ممنوعه بحرانی استان از هشت مورد به ۱۴ مورد در سال جاری افزایش یافته است گفت: اکنون از مجموع ۳۵ دشت یا محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی، ۹ دشت آزاد، ۱۴ دشت ممنوعه بحرانی و ۱۲ دشت ممنوعه است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: ۹ دشتی که فاقد تخصیص آب در خراسان جنوبی است بیشتر در حاشیه کویر و فاقد سکونت قرار دارد.
 
سارانی با اشاره به اینکه کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان اکنون ۱۳۶ میلیون متر مکعب است، بیان کرد: همچنین متوسط افت سطح دشت‌های خراسان جنوبی ۲۶ سانتیمتر است.
 
وی عنوان کرد: کسری مخزن تجمعی خراسان جنوبی در ۳۰ سال اخیر به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده است که برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی علاوه بر کمیت، کیفیت منابع را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
 
سارانی اظهار کرد: دراستان هشت سد مخزنی با ظرفیت کلی ۷۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که اکنون تنها ۲۴ درصد حجم آنها آب ذخیره دارند.
 
وی با اشاره به استمرار بیش از ۲ دهه شرایط خشکسالی در استان گفت: مقایسه منابع آبی سطحی در ۲ بازه ۲۰ ساله اخیر با ۲۰ ساله قبل‌تر آن نشان دهنده کاهش ۲۳ درصدی وقوع روان آب‌های سطحی است که اثرات منفی آن بر روی منابع زیرزمینی به وضوح قابل مشاهده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: به طوریکه که در این مدت آبدهی قنوات ۲۲ درصد، چشمه‌ها ۴۰ درصد و چاه‌ها ۲۴ درصد کاهش یافته است.
 
سارانی گفت: از منابع آب استان ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و سه درصد در صنعت استفاده می‌شود.
 
وی فرونشست زمین در دشت‌های خراسان جنوبی را از دیگر پدیده ناشی از اضافه برداشت آب از منابع آب زیرزمینی ذکر و اضافه کرد: در استان ۱۶ دشت دچار فرونشست است که این موضوع سبب از دست رفتن آبخوان‌ها شده که برگشت پذیری آن تقریبا غیرممکن است لذا باید مدیریت مصرف آب در تمامی بخش‌ها به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار