آغاز مرمت آب انبار تاریخی روستای کریت طبس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت آب انبار شماره ۲ روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷ 17 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایسنا،محمد عرب، امروز شنبه ۲۷ مرداد به رسانه‌ها گفت: آواربرداری و خاکبرداری و خواناسازی سازه‌های اطراف بنا، مرمت قسمت پاشیر و دیوارچینی قسمتی از راهروی اصلی که کاملا تخریب شده و بندکشی و تثبت وضعیت فعلی بنا در این مرحله با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان از محل منابع استانی انجام می‌شود.
 
به گفته وی مرمت کامل این بنا شامل بازسازی کامل راهرو و پله‌ها، مرمت مخزن شامل دوخت و دوز ترک‌ها و بندکشی و سبک سازی اطراف بنا و ... با هدف استفاده بعنوان فضای پذیرایی، نیاز به اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارد که با تخصیص منابع استانی در سال جاری ادامه خواهد یافت و امیدواریم شاهد تخصیص اعتبار از محل منابع ملی برای تسریع در روند تکمیل، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند باشیم. 
 
عرب با تشکر از پیگیری‌های شورای اسلامی و دهیار روستا گفت: کمک و مشارکت مردم برای مرمت این بنا و احیاء بافت تاریخی روستای کریت لازم و ضروری است.
 
به گفته وی بنای تاریخی آب انبار شماره دو کریت تنها بنای نسبتاً سالم به جا مانده از زلزله ۱۳۵۷ است که هنوز پابرجاست و فقط بخش‌هایی از پلکان و سردر ورودی تخریب شده است.
 
عرب افزود: مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی آجر، سنگ، ملات ساروج و گچ است که با شماره ۱۵۱۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار