قدیمی‌ترین مساجد کرمانشاه کدامند؟

به گفته کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، مسجد عبدالله‌بن عمر واقع در روستای «ریژآو» دالاهو قدیمی‌ترین مسجد تاریخی استان است.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵ 22 August 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، علیرضا برشاهی به مناسبت روز جهانی مسجد با اشاره به وجود ده‌ها مسجد تاریخی در سطح استان، اظهار کرد: کرمانشاه از دیرباز دروازه کربلا و در مسیر تردد زائرین به عتبات عالیات قرار داشته و مردم آن ارادت خاصی به اهل بیت(ع) دارند و ساخت تکایا و مساجد نیز از زمان‌های دور در آن رواج داشته است. 

وی افزود: قدیمی‌ترین مسجدی که در استان وجود دارد و یکی از تاریخی‌ترین مساجد کشور نیز به شمار می‌رود، مسجد عبدالله بن عمر در روستای ریژآو است که مربوط به صدر اسلام است. 

مدیر گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان اضافه کرد: بنای این مسجد متعلق به دوره پیش از اسلام است، اما پس از ورود مسلمانان به این منطقه تبدیل به مسجد شد و الحاقاتی هم به آن اضافه شد. 

وی تاکید کرد: با توجه به قدمت این بنا و تخریب بخش اعظم آن، سال ۱۳۷۰ میراث فرهنگی آن را کاملا بازسازی کرد. 

برشاهی در خصوص شاخص‌ترین مسجد استان از نظر معماری نیز گفت: مسجد عمادالدوله واقع در راسته بازار زرگرهای کرمانشاه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد استان و حتی کشور است. 

وی با بیان اینکه این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط امامقلی میرزا عمادالدوله ساخته شد، عنوان کرد: بانی این مسجد پس از اتمام ساخت آن، یکی از درهای حرم حضرت علی(ع) را از نجف به کرمانشاه آورد و در ورودی این مسجد نصب کرد و به جای آن یک در نقره‌ای دیگر به حرم امیرالمومنین(ع) اهداء کرد. 

 کارشناس میراث فرهنگی استان اضافه کرد: دربی که اکنون در ورودی مسجد عمادالدوله نصب شده «قاپی شاه نجف» نامیده می‌شود و قدمت آن مربوط به دوره صفویان است که در سالهای اخیر نیز به ثبت ملی رسید. 

وی یکی دیگر از ویژگی‌های مسجد عماد الدوله را چهار ایوانی بودن سبک معماری آن دانست و گفت: نوع کاشی کاری‌ها، حجره‌های اطراف حیاط مسجد، شبستان، برج ساعت در ضلع شمالی، سردر زیبا و ... از دیگر شاخصه‌های مهم این مسجد قدیمی است. 

 این مسئول با اشاره به وجود ده‌ها مسجد تاریخی در سطح استان، گفت: تاکنون تعداد قابل توجهی از مساجد تاریخی استان همچون مسجد عمادالدوله، مسجد محمدتقی اصفهانی، مسجد عبدالله بن عمر، مسجد حاج شهبازخان، مسجد معتمد، مسجد جامع، مسجد بنکدارها، مسجد دولتشاه، مسجد خضر زنده و مساجد روستاهای شرکان و گلال به ثبت ملی رسیده‌اند.

برشاهی با بیان اینکه تنها در شهر کرمانشاه ۱۲ مسجد تاریخی وجود دارد، گفت: این مساجد شامل مسجد جامع، مسجد آقا رحیم آل آقا، مسجد حاج شهبازخان، مسجد شاهزاده، مسجد معتمدالدوله، مسجد حاج ابوتراب آل آقا، مسجد عمادالدوله، مسجد هاشمی، مسجد نواب، مسجد جلیلی، مسجد کوچیکه و مسجد وکیل الدوله هستند که قدیمی‌ترین آنها مسجد جامع مربوط به دوره زندیه است. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار