توسط سخنران هیئت خادم الرضا(ع) تشریح شد

سه دسته کلی یاران امام زمان(ع) در زمان ظهور آن حضرت

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی تصریح کرد: سیصد و سیزده نفر از مقربین درگاه الهی، سه هزار نفر از افراد خاص عالم و همچنین جوانان مسیحی که از غرب می آیند، سه دسته کلی یاران امام زمان(عج) را تشکیل خواهند داد.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹ 13 July 2024

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین علی زند قزوینی، سخنران شب هفتم محرم هیئت خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر به سخنرانی پرداخت، ضمن تبیین برخی از ویژگی های حضرات معصومین علیهم السلام گفت: این حضرات ویژگی هایی کلی دارند که درمیان همه آن ها مشترک است؛ اما بین امام حسین(ع) و آقا امام عصر(عج) دارای برخی ویژگی های خاص هستند.

وی اظهار کرد: از جمله نکات اشتراک بین امام حسین و امام زمان علیهما السلام اهداف و آرمان های ایشان است. این اهداف از سخنان و زیارت نامه های امام حسین(ع) قابل استخراج می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی نماز را یکی از اهداف امام حسین(ع) برشمرد و گفت: زکات و پرداخت حقوق بینوایان، امر به معروف و نهی از منکر و بیداری جامعه از ضلالت، گمراهی و جهالت از جمله اهداف سیدالشهدا(ع) بوده است.

وی بیان داشت: در زیارتنامه اربعین امام حسین(ع) که از جانب امام صادق(ع) صادر شده است می خوانیم "اشهد انّک قد اقمت الصلاة". امام حسین(ع) نماز را برپاداشت و این با صرف خواندن نماز متفاوت است. یکی از اهداف امام حسین(ع) همین امر برپاداشتن و زنده نگه داشتن نماز در میان مردم بود.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) پرداخت زکات را به مردم زمانه اش آموخت، تصریح کرد: در زیارتنامه اربعین آن حضرت این نکته با صراحت آمده و در ادامه آن می خوانیم که ایشان مردم را از جهالت و گمراهی بیدار کرد. گاهی یک فرد می خوابد و بیهوش است و گاهی یک جامعه دچار خواب غفلت می شود. خون امام حسین(ع) شریعت را زنده کرد و جامعه را از خواب جهالت و غفلت بیدار نمود.

وی گفت: در وصیت نامه امام حسین(ع) که به دست محمد بن حنفیه دادند، آمده است که من برای چهار چیز خروج نکردم؛ آن چهار چیز شامل خوش گذرانی، هوسرانی، ظلم کردن و فساد بود.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی اظهار کرد: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود تصریح می فرماید که برای اصلاح امت جدم قیام کردم. امام زمان(عج) نیز در آیات قرآن کریم و روایت مهدوی روشن است که قیام خواهد کرد برای اقامه نماز، پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر و عاقبت همه کارها در دست خداست.

وی اولین نقطه مشترک امام حسین(ع) و امام زمان(عج) را اهداف آن ها خواند و افزود: دومین نقطه مشترک این دو امام معصوم این است که مأمور به بیعت با طاغوت نبوده اند. امام صادق(ع) مأمور به بیعت با منصور دوانیقی بود، امام هادی نیز مأمور به بیعت با متوکل عباسی بود، اما امام حسین(ع) مأمور به مقابله با طاغوت و مبارزه با آن تا مقصد شهادت شد.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه خطبه امام حسین(ع) در روز حرکت از مدینه گفت: ایشان در این خطبه ویژگی های اهل بیت نبوت و در مقابل ویژگی های یزیدیان را تبیین کردند و فرمودند "مثل حسین با مثل یزید بیعت نمی کند". اگر دقت کنیم ایشان فرموده اند "مثل حسین"؛ پس این موضوع یک سرمشق کلی برای همه دوستداران و پیروان امام حسین(ع) است که هرگز با طاغوت و مثل یزید بیعت نکنند. 

وی امام حسین(ع)، امام زمان(عج) و حضرت فاطمه زهرا(س) را مأمور به عدم همراهی با طاغوت دانست و گفت: کسی که غاصب مقام ولایت است، پس خدماتی که ارائه می دهد هم عین جنایت است. 

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی در پرداخت به روایتی از امام عصر(عج) تأکید کرد: ایشان فرمودند "اگر من به پس پرده غیبت نرفته بودم، من هم مانند یازده جد مطهر خودم توسط ظالمین دو راه داشتم و یا باید بیعت می کردم و یا اگر بیعت نمی کردم آماده جنگ می شدم". یک امام ما به طور طبیعی و عادی از دنیا نرفته است و همه آن ها بجز امام زمان(عج) را به شهادت رساندند.

وی افزود: بنا بر آنچه در کتاب «الغیبه» شیخ مفید آمده است امام باقر(ع) فرمود: فرزندم مهدی از مدینه ظهور می کند؛ شش ماه ظهورش پنهان می ماند.

بعد از آن شش ماه سفیانی در شامات از ظهور او خبردار می شود و نیروهای بسیاری را مأمور می کند تا ایشان را شهید کنند. اما سفیانی نمی داند که «یدالله فوق ایدیهم». خداوند به امام زمان(عج) خبر می دهد که از مدینه خارج شو و به سمت مکه برو. آنجاست که سپاه سفیانی این خبر را که می شنوند به سمت مکه می روند و در بیابانی بین مدینه و مکه «خسر بَیدا» اتفاق می افتد به این صورت که به امر خدا زمین دهن باز می کند و همه آن ها را در خود فرو می برد.

سخنران هیئت مذهبی خادم الرضا(ع) ادامه داد: از خدا بخواهیم ظهور را ببینیم. عدم درک ظهور آقا امام زمان(عج) خسارت محض است. آن حضرت پس از ظهور به دیوار کعبه پشت می زنند و ندا می دهند: ای مردم عالم! بقیه خدا بر روی زمین ظهور کرده، نمی خواهید او را ببینید؟ هرکه می خواهد آدم را، نوح نبی الله را، ابراهیم خلیل الله را، موسای کلیم الله را، عیسای روح الله را و محمد ابن عبدالله را ببیند، بیاید مرا ببیند.

وی اولین افراد ملحق شوند به امام زمان(عج) را شامل سیصد و سیزده نفر خاص و مقرّبین درگاه الهی دانست و عنوان داشت: در روایات داریم که اصحاب کهف تعدادی از این سیصد و سیزده نفر را تشکیل می دهند. بعد از این سیصد و سیزده نفر حدود سه هزار نفر از افراد خاص که عده ای از آن ها را بانوان تشکیل می دهند خواهد بود. 

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی یادآور شد: دسته سوم یاران امام زمان(عج) بنا به روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده و سند آن هم صحیح است، جوانان مسیحی هستند که از غرب می آیند. این اتفاق مخصوصاً زمانی اتفاق می افتد که آن ها حضرت عیسی مسیح(ع) را پشت سر حضرت مهدی(عج) می بینند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روایات داریم که صوت امام زمان(عج) نیز شباهت زیادی به صدای جد ایشان امام حسین(ع) دارد. پس به طور کلی اهداف قیام، نوع مصیبت و غم، جغرافیای حرکت، زمان خروج و شعار پرچم امام حسین(ع) و امام زمان(عج) از جمله اشتراکات بین این دو امام ما شیعیان است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار