علی عباسی دلوئی

تأثیر اقامه نماز شهید بابائی بر ژنرال آمریکایی

کد خبر: ۱۱۸۴۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵ 17 September 2024
تابناک رضوی: همه ساله در اجلاسیه سراسری نماز کشور ده‌ها نوشته و مقاله که برگرفته از آیات و روایات است، در راستای اهمیت نماز پس از بررسی برگزیده و در جشنواره‌ها خوانده می‌شود ولی در میان مقاله‌ها کمتر از نوشته‌هایی که به نقش کاربردی نماز در زندگی انسان ایجاد میکند، اشاره شده است.
موضوعات و داستانهای کاربردی و واقعی نماز به جهت آن که انسان با تمام وجود نقش آن را در مقابلش حس میکند، میتواند تأثیر شگرفی در همه‌ی ابعاد زندگی انسانها ایجاد کند و جایگاه واقعی نماز را در میان مسلمانان و شیفتگان ارتباط با خداوند تبارک و تعالی آشکار سازد.
پیشوایان دینی ما در طول تاریخ سعی کرده‌اند تا با اعمالشان تا جایی که امکان دارد به پیروانشان درس زندگی بیاموزند و در واقع خود از آمران به معروف در میدان عمل باشند.
نقش کاربردی و عملی در طول تاریخ توانسته است تأثیر بسزایی در جوامع بگذارد و آدمیان و عالمیان را در مسیر هدایت قرار دهند.
در مقاله‌ی پیش رو که برگرفته از خاطرات سرتیپ خلبان شهید عباس بابائی آن اعجوبه‌ی فراموش نشدنی و از یادگاران دوران دفاع مقدس و از افتخارات نیروهای مسلح، سعی شده تا به تأثیر نقش کاربردی نماز در زندگی انسان پرداخته شود و روح نماز در کالبد جامعه وارد گردد. و پس از آن راهکارهای دیگری که میتواند 
جامعه را به سمت این فریضه‌ی بزرگ الهی سوق دهد، برای اولین اجلاسیه سراسری نماز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تقدیم نمایم.
در خاطرات سرتیپ خلبان شهید عباس بابائی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمده است، وارد اتاق ژنرال آمریکایی شدم. آیا گواهینامهی خلبانی مرا امضاء میکند؟ آیا مرا به شوق پرواز میرساند و یا دوره‌های عملی و تئوری مرا تجدید میکند.
در میان همین افکار غرق شده بودم که به ناگاه ژنرال از اتاقش خارج شد به ساعتم نگاه کردم دیدم وقت نماز است. در همان اتاق ژنرال آمریکایی به نماز ایستادم و با خداوند قادر متعال ارتباط برقرار ساختم در میان رکوع‌ها و سجده‌های نماز بودم که ژنرال پس از دقایقی کوتاه وارد شد.
به ورود ژنرال اعتنایی نکردم چرا که در مقابل بزرگ فرمانده جهان آفرینش خدای بزرگ قرار داشتم. نماز که به پایان رساندم در مقابل ژنرال به حالت احرام و خبردار ایستادم. او نگاهی به من کرد و گفت این چه حرکتی بود که انجام دادی چرا از حالت احترام و خبردار خارج شدی.
به ژنرال گفتم من یک مسلمانم آنچنانی که شما باید یک مسیحی باشید. سرش را به نشانه‌ی تأیید پایین آورد. گفتم شما در فرصتها و مناسبتها و ایام تولد عیسی مسیح برنامه‌های عبادی در دینتان دارید، من هم یک مسلمانم بایستی در شبانه روز 5 بار در مقابل پروردگارم به عبارت بایستم و یکی از فرایض بزرگ الهی
دینم را در قالب نماز انجام دهم. وقتی که شما از اتاق خارج شدید، دیدم وقت این عبادت فرا رسیده است و از این فرصت پیش آمده استفاده کردم و به انجام این عبادت بزرگ الهی مبادرت ورزیدم.
همانطور که توضیح میدادم ژنرال پرونده‌ی گواهینامه خلبانی مرا باز کرد و بدون آن که به نمرات آن و رتبه‌های علمی و عملی توجه کند و آزمایشات و عملیات‌های مرا بررسی نماید، آن گواهینامه را امضاء کرد و تقدیم من نمود. من مات و مبهوت از این حرکت ژنرال شده بودم. او به من گفت من از روی انجام برنامه‌ی عبادی نمازت متوجه شدم که یک افسر منضبط و جدی در ارتش ایران هستی. عمل عبادی نماز که در آن مافوقی وجود نداشت این گونه در انجامش مقید بودی پس تو در 
ارتش ایران که همواره مافوق داری افسری متعهد خواهی بود.
آری خداوند این عنایت بزرگ را در سایه اقامه نماز و اهمیت دادن بدان نصیب من کرد.
در راستای منویات فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت ا... امام خامنه‌ای )مدظله العالی( برای این که بتوانیم از برترین شیوه‌ها و فنی‌ترین و هنری‌ترین ابزارها در ترویج نماز بهره گرفته شود، بایستی هر اداره و سازمان و ارکان لشکری و کشوری ابتکارات بدیع و سازنده برای نیل به فرمایشات معظم‌له بکار گیرند.
فرهنگ اقامه نماز در جامعه نه به عنوان یک تکلیف الهی بلکه به عنوان حلقه ارتباط خالق و مخلوق در افکار و اندیشه‌های ملت جاری و در نسلهای بعد ساری میشود تمامی مسئولین در هر سطحی در حوزه کاری خویش بایستی از طلایه‌داران اقامه نماز باشند و در طراحی و برنامهریزی حوزه کاریشان فریضه‌ی نماز را به 
عنوان یکی از اصول در میان نیروهای تحت امرشان ایجاد سازند. بایستی سکوهای نماز را در مسیر جاده‌های کشور با قرار دادن امکانات و تجهیزات مادی و معنوی که برای مسافران جاذبه دارد، احیا کنیم و غبار خستگی را از جان و تن آنان بزدائیم و مقدمات اقامه نماز با معنویت را  مهیا کنیم.
کارگردانان و تهیه‌کنندگان و هنرمندان با ساخت فیلمها و مستندهایی که در آن به نقش کاربردی نماز می‌پردازد، نوجوانان و جوانان و آحاد مردم مسلمان را متحول سازند.
فرهنگ نماز را از دوران آموزشی در مدارس شروع کرده و درسهایی از نماز در کتابهای دانش‌آموزان و حتی دانشجویان گنجانده شود و علاوه بر اردوهای علمی، آموزشی با اردوهای تخصصی، تربیتی و نماز نوجوانان و  جوانان را در جهت نیل به اهمیت نماز هدایت نمود.
 
علی عباسی دلوئی
مدرس عقیدتی و سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی
 و مرکز آموزش علوم و فنون مرزبانی ثامن‌الائمه علیه‌السلام مشهد مقدس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار