آثار و پیامدهای کاهش جمعیت در کشور

جهان در حال پیرتر شدن است، اما سرعت پیر شدن جمعیت ایران از بسیاری کشورهای جهان بیشتر است. تمام کشورهایی که دچار پیری جمعیت شده‌اند بحران‌های مشابهی دارند‌. طی چند سال اخیر یکی از اهداف مهم کشور در راستای بالا بردن نرخ باروری بوده که متاسفانه پیر شدن جمعیت با شیب نسبتا زیادی جلو می‌رود.
کد خبر: ۱۱۸۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴ 17 September 2024
تابناک رضوی: یکی از آثار و پیامدهای کاهش جمعیت، عدم رشد و توسعه اقتصادی است. درواقع کاهش جمعیت، به معنای تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است.
 
به این معنا که انتقال هرم سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی در شرایطی بوده که محرکه اصلی و کلیدی توسعه،«منابع انسانی» است؛ زیرا اگر به‌راستی دولتی بخواهد در خدمت مردم باشد و در تلاش برای توسعه اقتصادی جامعه باشد وهمه توان و ظرفیت منابع ملی، سرمایه و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به‌درستی به‌کار گیرد، افزایش جمعیت عاملی برای شتاب روند توسعه اقتصادی است، زیرا مهم‌ترین نیاز اولیه توسعه اقتصادی، وجود نیروهای جوان، فعال و کارآمد است.
 
علاوه بر آن از دیگر مشکلات ناشی از تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، پیری جمعیت و فقدان نشاط و تحرک لازم اقتصادی، اجتماعی است. با کاهش و رشد منفی جمعیت، جمعیت جامعه پیر می‌شود و از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار نخواهد بود؛ زیرا جوانان مایه پویایی و سرزندگی جوامع هستندو غالب نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و نیز جهش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط نیروهای جوان به منصه‌ظهور می‌رسد.
جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار