تدوین پرونده ثبت جهانی «محور اشکانی - ساسانی» کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت جهانی «محور اشکانی - ساسانی» کرمانشاه از معبد آناهیتا تا مجموعه آثار ساسانی در قصرشیرین خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴ 15 September 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، داریوش فرمانی با بیان اینکه گام‌های جدیدی برای ثبت جهانی محور اشکانی - ساسانی کرمانشاه برداشته شده، اظهار کرد: از چندسال پیش موضوع ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت. 

وی افزود: در ابتدا قرار بر این بود که ثبت جهانی این محور با عنوان «محور ساسانی کرمانشاه» از قلعه فیروزآباد در اسلام آبادغرب تا مجموعه آثار ساسانی در قصرشیرین صورت گیرد، اما با کارهای کارشناسی صورت گرفته، تصمیم بر این شد تا این محور را به شکل گسترده‌تری به ثبت جهانی برسانیم  و آثار تاریخی بیشتری در آن جای داده شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: در دهه‌های گذشته معبد آناهیتا، تاق بستان و عمارت خسرو از استان کرمانشاه در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو  قرار گرفته بودند، اما تاکنون هیچکدام به ثبت جهانی نرسیده‌اند، لذا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا علاوه بر عمارت خسرو در قصرشیرین، معبد آناهیتا در کنگاور و تاق بستان در کرمانشاه نیز در این پرونده قرار بگیرند و در قالب یک محور به ثبت جهانی برسند. 

وی خاطرنشان کرد: از طرفی باتوجه به اینکه هر کشور سالانه تنها سهمیه یک پرونده ثبت جهانی را در یونسکو دارد، بنابراین برنامه ریزی شد این پرونده را به شکل بین‌المللی با همراهی کشور عراق تدوین کرده تا بتوانیم خارج از نوبت به ثبت جهانی برسانیم. 

فرمانی اضافه کرد: در همین راستا از کشور عراق هم دو بنای «حوش کوری» در شهر گرمیان و «ایوان مدائن» در استان دیالی برای الحاق به این پرونده در نظر گرفته شدند و در نهایت عنوانِ این پرونده به «ثبت جهانی منظر اشکانی - ساسانی از معبد آناهیتا در کرمانشاه تا ایوان مدائن در عراق» تغییر یافت. 

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر پرونده ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی در بخش ایران آن تدوین شده است، عنوان کرد: این پرونده آماده ارسال به وزارت میراث فرهنگی است تا در آنجا نیز مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تائید وزارتخانه برای ارسال به یونسکو آماده می‌شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص الحاق آثار تاریخی بخش عراق به این پرونده نیز گفت: تنها با الحاق کردن یکی از آثار تاریخی این کشور می‌توانیم پرونده را به شکل بین‌المللی آماده کنیم که کار دشواری نیست. 

وی یادآور شد: اصل این پرونده متعلق به بخش ایران آن است که حدود ۳۷ تا ۴۰ اثر تاریخی را در این محور در بر می‌گیرد و در صورتی که وزارت میراث فرهنگی پرونده را تائید کند، سریعا برای الحاق دو اثر تاریخی بخش عراق هم اقدام خواهیم کرد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار