مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه:

۱۴۹ هکتار زمین در کرمانشاه زیر کشت گلخانه ای است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی  استان کرمانشاه گفت: به طور کل ۳۹۳ گلخانه به مساحت ۱۴۹ هکتار در استان کرمانشاه وجود دارد که ۱۱۶ هکتار از آن فعال و زیر کشت است.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸ 15 September 2024

رحمان فیض قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: فناوری موجود در گلخانه ها بسته به نوع آن ها متفاوت است، که تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و تجهیزات کنترل اقلیم اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده هستند.
 
وی درمورد مصرف آب در گلخانه های استان افزود: کارایی مصرف آب یعنی میزان تولید به ازای آب مصرفی در گلخانه ها بسیار بالاتر از زراعت بوده و بنابراین یکی از روش های مقابله با کم آبی محسوب می شود.
 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی  استان کرمانشاه تصریح کرد: به منظور احداث و گسترش گلخانه هااز لحاظ انرژی و نیروی کار چالش عمده ای وجود ندارد اما اصلی ترین مانع (به جز هزینه ساخت) تامین آب است.
 
وی ادامه داد: در مورد گسترش گلخانه ها در استان تاکنون حمایت های تسهیلاتی بسیاری صورت گرفته است اما در سال های اخیر میزان تسهیلات دچار نقصان شده است.
 
فیض قربانی در خصوص تاثیر تغییرات اقلیمی بر کشت گلخانه ای در استان بیان کرد: یکی از روشهای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی بر کشت های گلخانه ای mitigate  کردن است به شرط آن که با تجهیزات مدرن انجام شود.
 
وی ادامه داد:  بازار فروش محصولات گلخانه ای در استان وابسته به مدیریت گلخانه ها توسط گلخانه داران است که همیشه هم این بازار فراهم است و در حال حاضر صادرات گل شاخه بریده در استان کرمانشاه صورت میگیرد.
 
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص تامین آموزش تخصصی و مهارتی به گلخانه داران استان بیان کرد: آموزش بهره برداران گلخانه ای توسط سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ارائه می شود.
 
فیض قربانی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه مصوب توسعه گلخانه ای در استان کرمانشاه سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هکتار بوده که تا حد قابل قبولی محقق شده به طوری که در سال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد از این برنامه به سرانجام رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار