۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار تاریخی اراک ابلاغ شد

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار تاریخی اراک با هدف جلوگیری از تخریب این اثر باستانی ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷ 03 September 2024

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی روز سه‌شنبه در این خصوص افزود: اعتبارات ابلاغی برای بازار تاریخی اراک در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به شکل مشارکتی از محل اعتبارات ملی و استانی تامین و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه، شرایط بازار تاریخی اراک به لحاظ مرمت و رفع نقاط حادثه‌خیز پایدار است، ادامه داد: مرمت اکثر سراهای بازار تاریخی اراک از سال گذشته تاکنون، اعم از سرای فدایی، هزاوه‌ای‌ها، نوذری و کتابفروش‌ها انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و شهرداری اراک، گفت: پیرو این تفاهم‌نامه، بسیاری از اقدامات بازار را شهرداری بافت تاریخی برعهده می‌گیرد و در این راستا شهرداری بافت تاریخی نیز قراردادی با پیمانکار منعقد کرده که سرای حاج‌باشی و آقایی را در دستور کار مرمت قرار دهد.

محمودی با بیان اینکه در عملیات مرمت، فضای داخلی سراها و بام‌سازی که توسط پیمانکار و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مورد مرمت کامل قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر عملیات سبک‌سازی بام در سراهای حاج‌باشی و آقایی کلید خورده و خاک‌برداری انجام و خاک‌ها در حال انتقال است و همچنین عملیات کاهگل نیز به زودی انجام و مرمت فضای سراها نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: یک کارگاه مرمتی در سرای نوذری فعال است که عمده کار مرمت انجام و تمام امور مربوط به بام‌سازی و مرمت فضای داخلی سرا، نیز اجرایی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بام بازار همواره در اولویت مرمت قرار دارد، گفت: از محل اعتبارات، بام راسته بازار سال گذشته مرمت شد و همچنین طاق‌های نیازمند تعمیر، رسیدگی شده‌اند.

محمودی اظهار کرد: این مهم باید مورد توجه ویژه باشد که اماکن و ابنیه‌های تاریخی و سنتی همواره نیازمند رسیدگی و مرمت هستند و ممکن است در لحظه برای هر بخشی مشکلی بروز کند، اما تاکنون نقاط حادثه‌خیز و اضطراری مرمت شده‌ و تا شروع بارش‌های فصلی و پاییز، تمامی مرمت‌ها به پایان می‌رسد و در واقع نقطه حادثه‌خیز در بازار نیست.

وی بیان کرد: اوقاف به عنوان یکی از متولیان بازار به شکل مشارکتی همکاری دارد و هیات امنای بازار نیز کمک می‌کند تا این همراهی بیشتر شود.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: بازار بافت سنتی و قدیمی دارد و با توجه مداخلات بالای صورت گرفته در این ابنیه گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که به طور قطع با مدیریت به هنگام، قابل حل است.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند و در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار