پیشرفت ۳۵ درصدی طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: پیشرفت طرح انتقال آب از سد کوچری به شهرستان‌ ساوه به حدود ۳۵ درصد رسیده که تسریع در اجرای آن امری ضروری است.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸ 02 September 2024

به گزارش تابناک مرکزی،نوربخش عسکری افزود: خط انتقال اصلی این پروژه بزرگ عمرانی 131 کیلومتر است. از تمامی حجم خط انتقال اصلی این پروژه، 97 کیلومتر باقی‌مانده است و باید برای تسریع در آن، راهکارهای فنی و اجرایی لازم مورد توجه قرار گیرد. در بازه زمانی 9 ماه خط اضطراری این پروژه نیز به طول 30 کیلومتر برای انتقال آب چاه‌های موقت انجام می‌شود.

وی به فرایند لوله‌گذاری پروژه انتقال آب از سد کوچری به شهرستان‌ ساوه اشاره کرده و در این رابطه ادامه داد: تاکنون فرایند لوله‌گذاری 35 کیلومتر از مسیر خط انتقال این پروژه از منطقه دودهک شهرستان دلیجان به سمت شهرستان ساوه انجام شده است. خطوط فرعی این پروژه عمرانی نیز 58 کیلومتر است که به روستاهای مسیر خط اصلی آب انتقال داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی همچنین به حجم آب قابل انتقالی که از سد کوچری به شهرستان ساوه و روستاهایی که در مسیر آن قرار دارند اشاره کرده و اظهار داشت: حجم آب قابل انتقال از سد کوچری به شهرستان ساوه و روستاهایی که در مسیر آن قرار گرفته‌اند 14 میلیون مترمکعب در سال است و جمعیتی در حدود 300 هزار نفر را پوشش خواهد داد.

عسگری به حجم آب اختصاص یافته از سود کوچری به شهرستان ساوه و روستاهای آن اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: سهم آب تخصیص یافته برای شهرستان ساوه به میزان 444 لیتر بر ثانیه به حجم 14 میلیون مترمکعب در سال است که 335 لیتر بر ثانیه آن سهم شهرستان ساوه، 65 لیتر بر ثانیه سهم روستاها و 44 لیتر به حوزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

وی به اعتباراتی که تاکنون به پروژه انتقال آب از سد کوچری به ساوه اختصاص داده شده و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام این پروژه اشاره کرده و بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 1100 میلیارد ریال به این پروژه تخصیص یافته و برای اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه دارد. برای تکمیل این پروژه 30 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: پروژه انتقال آب از سد کوچری به شهرستان ساوه آخرین زنجیره انتقال آب کوچری استان‌های قم و مرکزی است. با توجه به تنش آبی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه و کاهش چشمگیر ذخیره آب در پشت سد الغدیرساوه، اتمام این پروژه انتقال آب از اولویت‌های اصلی مجموعه مدیریتی استان مرکزی به شمار می‌رود.

عسگری به ویژگی‌های سد کوچری اشاره کرده و ابراز داشت: سد 207 میلیون مترمکعبی کوچری در 8 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان قرار گرفته و برای تأمین 182 میلیون مترمکعبی آب شرب شهرستان قم و شهر سلفچگان از استان قم، شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان از استان اصفهان و همچنین شهرستان‌های ساوه، محلات و خمین از استان مرکزی ایجاد شده است.

وی به دیگر ویژگی‌های انتقال آب سد کوچری اشاره داشته و اضافه کرد: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دِز به قمرود از 3 بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دِز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سد کوچری واقع در پایین دست سد گلپایگان است. 

وی افزود:این طرح از سال 1391 آغاز شده و قدمتی بیش از 12 سال دارد، اما در واقع از سال 1402 مورد توجه قرار گرفت. زمان بهره‌برداری از آن تیرماه سال 1405 پیش‌بینی شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار