۱۱ طرح آب و فاضلاب در استان مرکزی آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: امسال به‌مناسبت هفته دولت ۱۱ طرح آبفا در استان بهره‌برداری می‌شود که برای اجرای این طرح‌ها افزون‌بر ۵۴۴ میلیارد ریال از منابع ملی، استانی، محرومیت‌زدایی و دهیاری‌ها تامین و هزینه شده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱ 20 August 2024

به گزارش تابناک مرکزی،حشمت‌الله عباسی روز سه‌شنبه افزود: از این تعداد پروژه ۶ طرح روستایی، سه طرح شهری و ۲ طرح نیز اجرای شبکه فاضلاب پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی ملی در بخش محرومیت زدایی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به استان مرکزی ابلاغ شده که سهم سرزمین آفتاب در مرحله اول ۶۷ روستا با ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار در مرحله دوم ۱۳۲ روستا با ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که با اجرای آن، سطح برخورداری در روستاها به بالاترین سطح می‌رسد و دیگر روستایی در استان وجود نخواهد داشت که با تانکر آبرسانی شود.

عباسی افزود: یک‌هزار و ۱۱۱ روستا در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۷۸ روستا تحت پوشش خدمات آبفا استان قرار دارند و بقیه خودگردان و تحت پوشش آبفا استان قرار ندارند.

وی درباره فرسودگی شبکه انتقال آب در استان بیان کرد: شبکه انتقال آب از جنس چدن، فولاد، پلی‌اتیلن و آزبست است و در شهر اراک از سالهای گذشته از جنس آزبست(لوله های سیمانی) بوده که اکنون در دنیا به علت شکنندگی منسوخ شده است که برای این مهم باید از برنامه هوشمندسازی شبکه با هدف مدیریت مصرف استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی گفت: این اداره کل تلاش دارد با وجود کمبود آب، قطعی با برنامه نداشته باشد و آب برای مشترکان تامین شده و امورات روزمره مردم با مشکل مواجه نشود.

عباسی افزود: میزان بارش در سال گذشته مطلوب بود اما وضعیت ذخیره آب در سدهای استان رضایت بخش نیست و در صورتی که امسال بارندگی‌ در حد نرمال نباشد شرایط تامین آب به سختی ممکن است.

وی درباره انشعاب غیرمجاز نیز توضیح داد: این نوع انشعاب، سلامت سایر مشترکان را به خطر می‌اندازد و اکثر آبهای غیرمجاز در استخر و باغچه استفاده می‌شود که دور از انصاف است از آب تصفیه شده برای آبیاری استفاده شود.

عباسی افزود: ۲۱۴ انشعاب غیرمجاز امسال در استان مرکزی شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شد.

وی بیان کرد: متوسط بارندگی در دنیا ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیمتر در سال است و در ایران ۲۰۰ تا ۲۷۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده اما سرانه مصرف کشور ما از دنیا بیشتر است که باید این ناترازی مدیریت شود.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار