مرمت قلعه سالارمحتشم خمین آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از آغاز اجرای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی محوطه قلعه سالار محتشم خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹ 17 August 2024

به گزارش تابناک مرکزی،علی مشهدی با اعلام این خبر گفت: جمع آوری سنگ‌فرش مستهلک شده و زیرسازی آن به مساحت ۵۰۰ متر مربع و سنگفرش جدید، پاکسازی کف فرش آسیب دیده، باغچه‌سازی و امور مربوط به زیباسازی محوطه قلعه تاریخی سالار محتشم با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال توسط پیمانکار ذیصلاح و با نظارت و کارشناسی این اداره کل آغاز شد.

وی بیان کرد: مجموعه مصالح به کار رفته در قلعه سالار محتشم سنتی است و با گذشت زمان فرسوده شده و بر همین اساس مرمت این بنای تاریخی به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.

مشهدی با اشاره به اینکه قلعه سالار محتشم متعلق به نوادگان محتشم است که ۱۸۰ سال پیش ساخته شده اظهار کرد: این بنا توسط میرزاعلی‌خان کمره‌ای معروف به سالار محتشم در دوره قاجار ساخته شده و شامل هزار متر مربع عمارت اشرافی در یک باغ و تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی ایران است. این خانه در اختیار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده و قسمتی از آن به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و در سال ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۵۸۰۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

این بنای تاریخی دارای عکاس‌خانه اختصاصی بوده و اکنون عکس‌های بسیاری از آن به جای مانده که علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ شهرستان خمین نیز حائز اهمیت است.

 این بنا پس از مرمت و تجهیز، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شد و با نصب پیکره‌هایی، رسومات قدیمی این شهر از جمله «شب چله»، «کردعلی به کوه» و «کوسه ناقالدی» در آن به نمایش گذاشته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار