بازگشت آرامش آبی به ۷۴ روستای خراسان‌شمالی

رفع تنش آبی در روستاهای خراسان‌شمالی این روزها در قالب طرح جهاد آبرسانی به این مناطق در حال اجرا است و اخیرا ۷۴ روستا در این خطه از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شدند.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳ 03 September 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا، خشکسالی و بحران آب در خراسان شمالی موضوع تازه‌ای نیست و سال‌ها است که هشدار‌های زیادی درباره تبعات آن و لزوم مبارزه جدی با آن داده می‌شود.

خراسان شمالی سال‌ها است که با خساست آسمان روبه رو است و همواره جایگاهی ناخواسته برای خود در میان استان‌های دارای تنش آبی دست و پا کرده است.

خشکسالی در سال‌های اخیر آن چنان در ریشه و جان این خطه نفوذ کرده که درختان، چشمه ها، قنات ها، چاه‌های استان و دام‌ها از آسیب آن در امان نمانده و تامین آب شرب همواره دغدغه‌ای برای بسیاری از روستانشینان استان شده است.

دغدغه‌ای که این روز‌ها با اجرای طرح جهاد آبرسانی در حال رفع شدن است و روستا‌ها یکی پس از دیگری از شر بختک خشکسالی نجات می‌یابند.

براساس آمار مسوولان خراسان شمالی شمار روستا‌هایی که با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند به ۲۰۰ روستا می‌رسد که از این تعداد به ۸۰ مورد آن با تانکر آبرسانی می‌شود که اخیرا ۷۴ روستای این خطه با اجرای طرح‌های آبرسانی از آب شرب پایدار و بهداشتی بهره‌مند شدند.


هزینه ۲ هزار میلیارد ریالی برای تامین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره می‌گوید: ۱۵ طرح آبرسانی روستایی و عملیات اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در ۵۹ روستای استان در سالجاری اجرایی شد.

رضا عطایی می‌افزاید: عملیات آبرسانی و اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در ۷۴ روستای استان انجام شد که برای اجرای این طرح‌ها اعتباری بالغ ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه می‌دهد: این طرح‌ها در قالب حفر و تجهیز چاه، آبرسانی به روستاها، تامین آب شرب و اصلاح و توسعه شبکه توزیع روستایی اجرا شد.
عطایی عنوان می‌کند: آبرسانی به روستای «آبچور» و تامین آب شرب روستای «علی آباد» بجنورد، آبرسانی به مجتمع هشت روستایی «زیدرسرانی» و روستای «بی بهره» از جمله طرح‌های مهم بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می‌گوید: روستا‌های «حصارچه» و «گوی نیک» در شهرستان رازوجرگلان نیز از نعمت آب پایدار بهره‌مند شدند.

عطایی یادآور می‌شود: حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه در روستا‌های «نقاب» و «مفرنقا» در شهرستان فاروج و همچنین اجرای خط انتقال، اصلاح، بازسازی و توسعه شبکه توزیع روستایی به طول ۱۸۱ کیلومتر از طرح‌های روستایی بهره برداری شده در هفته دولت امسال است.
خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته است که علاوه بر این موضوع در دهه‌های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم، یکی از عوامل تاثیرگذار بر منابع آبی این استان بوده است.

۳۵۸ هزار و ۲۹۸ مشترک آب و فاضلاب در سطح استان از خدمات این شرکت بهره‌مند هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار