آیا شاهد یک مدعی العموم مقتدر خواهیم بود؟ / آنچه که دادستان جدید گفت و آنچه که نگفت!

مدعی العموم جدیدی که از همین آغاز کار با بیان اولویت‌های کاری خود دست بر روی بسیاری از درد‌های سیستم اداری و فرهنگ اجتماعی استان گذاشت ، اما علی رغم بیان اولویت‌ها چند اولویت یا درد صعب العلاج کهگیلویه و بویراحمد همچنان بدون اشاره باقی ماند!
کد خبر: ۱۱۸۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶ 01 September 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، پیش از ظهر امروز با حضور دادستان کل کشور دادستان مرکز استان معارفه شد تا مدعی العمومی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد لقب جدید وحید موسویان باشد. مدعی العموم جدیدی که از همین آغاز کار با بیان اولویت‌های کاری خود دست بر روی بسیاری از درد‌های سیستم اداری و فرهنگ اجتماعی استان گذاشت ، اما علی رغم بیان برخی اولویت‌ها چند اولویت یا درد صعب العلاج دیگر کهگیلویه و بویراحمد همچنان بدون اشاره باقی ماند!
آنچه که دادستان جدید گفت!
بنابراین گزارش سید وحید موسویان در مراسم معارفه خود به عنوان دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود در این منصب اشاره کرد و گفت: احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و حمایت از محرومان و دفاع از حقوق پا برهنگان و مستضعفان از جمله اولویت‌های کاری ما خواهد بود.
موسویان به سایر برنامه‌های اولویت‌دار خود به عنوان مدعی العموم جدید استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: حمایت از جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در تمامی مسائل قضایی و اجتماعی در محدوده قوانین موضوعه و همچنین حمایت قانونی از رسانه‌های مستقل را در دستور کار داریم. این مسئول افزود: مبارزه با فساد در موضوعات و اشکال مختلف و برخورد قاطع قانونی و تاثیرگذار بدون اغماض با متخلفین و مجرمین در هر مقام و منصبی از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: عدم پذیرش توصیه ناحق اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات قانونی و همچنین عدم هرگونه تعارف و مماشات با مجرمین حرفه‌ای و اقتصادی و یقه سفید‌ها از جمله اولویت‌های ما در دادستانی مرکز استان است.
موسویان به دیگر اولویت کاری خود اشاره کرد و افزود: برخورد قضایی با ترک فعل مدیران ناکارآمد در سنوات گذشته امری مهم است که به جد آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین تعیین تکلیف گزارش و شکایات ثبت شده در مراجع انتظامی با تعداد تقریبی ۴۰ تا ۶۰ هزار فقره پرونده از دیگر برنامه‌هایی بود که سید وحید موسویان به آن اشاره کرد.
وی ادامه داد: ساماندهی اجرای بیش از ۱۰ هزار فقره پرونده اجرای احکام کیفری دادسرا‌های استان حسب دستور معاون دادستان کل کشور از دیگر اولویت‌های ما در این منصب خواهد بود.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دیگر اولویت‌های خود اشاره کرد و افزود: برخورد قضایی قاطع با مرتکبین جرائم خشن و اخلال در نظم عمومی مانند تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا و حمل و نگهداری اسلحه غیر مجاز سلب امنیت پزشکان و پرستاران تعرض به ماموران منابع طبیعی و محیط زیست و حرکات نامتعارف رانندگان خودرو‌ها در جهت سلب آرامش عمومی مردم از دیگر برنامه‌های ما در سمت جدید خواهد بود.
وی گفت: همکاری موثر با بازرس کل استان در برخورد فوری و موثر با مدیران ناکارآمد ضمن حفظ جسارت مدیران سالم و متعهد و متخصص موضوع مهمی است که به آن اهتمام ویژه خواهیم داشت.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی کارشناسی اجرای طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک و هوشمندسازی وضعیت شهر از طریق نصب دوربین مداربسته با مشارکت مردم اصناف کسبه شهرداری و نیروی انتظامی استان اولویت دیگر ماست.
موسویان ادامه داد: استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس نخبگان دانشگاهیان نهاد‌های انقلابی جامعه اطلاعاتی معتمدین و ریش سفیدان اصناف جهت اجرای سیاست‌های کلان دستگاه قضایی گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و اجرای طرح مشارکت مردم در تامین امنیت و احیای حقوق عامه موضوع مهم دیگری است که به آن توجه ویژه خواهیم داشت همچنین مبارزه قاطعانه‌ای با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و قاچاق چوب در استان داریم.
همانگونه که در بالا گفته شد مدعی العموم جدید مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد به اولویت هایبسیار مهمی اشاره کرد که موفقیت در هر کدام ازاین اولویت‌ها موانع بزرگی بر سر توسعه، سیاسی، اقتصادی وفرهنگی استان را بر خواهد داشت، اما مواردی هم وجود دارد که بیان نشد و مشخص نیست که دادستان جدید آیا به این مسائل هم فکر کرده یا نه؟!
آنچه که دادستان جدید نگفت!
اگر قرار باشد نقد منصفانه و موثر باشد باید بی تعارف گفت و انتظار داشت که مورد توجه هم قرار گیرد. بی تعارف باید گفت، مدعی العموم مهمترین شخص در دستگاه قضایی است که باید عملکرد وی در انظار مشخص باشد. اقتدار همراه با رأفت اسلامی مهمترین نکته است که باید توأمان در یک دادستان مفید و کارگشا وجود داشته باشد.
اگر به تجربه مدعی العموم‌های استان بخواهیم استناد کنیم بی شک کرمی دادستان پیش از علی ملک حسینی نمونه‌ای از یک دادستان مقتدر بود که هر چند دوز اقتدار وی کمی بالا بود و گا‌ها به بداخلاقی متهم می‌شد، اما بار‌ها هم مشاهده می‌شد که چاشنی تعامل، توجه به مناسبت‌ها و تفکرات فرهنگی محلی و رافت اسلامی را هم سرلوحه کار خود قرار می‌داد، اما همیشه اقتدار وی زبانزد بوده و هست، چون جنس کار قضایی به اقتدار نیازمند است.
اما مدعی العموم جدیدبه چه نکاتی اشاره نکرد؟!
یکی از مشکلات این چند سال استان مربوط به انجام تخلفات زیر پوست شهر آن هم در بیخ گوش مسئولین قضایی استان بود. سید علی ملک حسینی در واپسین لحظات کاری خود به عنوان دادستان مرکز استان، خبری را به عنوان آخرین دستاورد خود رسانه‌ای کرد مبنی بر پرداخت ۳۷ میلیارد تومان به طلبکاران صندوق کثیر الشاکی بهمئی. صندوقی که در واقع باید ازابتدا شکل نمی‌گرفت، اما برای شفاف شدن و استفاده از تجربیات این اقدام پر دردسر و مشکل ساز کافی است به مدت فعالیت، چگونگی فعالیت، فضای فعالیت و افراد عضو این صندوق که بعضی مدعی بودن تعدادی از قضات و مسئولین اجرایی استان هم عضو ان بودند نگاهی موشکافانه بیاندازد تا ببیند که چگونه می‌توان با داشتن اقتدار و نگاه جامع الاطراف، جلوی چنین دردسر‌هایی را گرفت.
موضوع صندوق سرمایه گذاری بهمئی از فجایعی بود که باعث بدبینی شدید عامه به کل سیستم از حاکمیت تا دستگاه اجرایی و قضایی شد. این یکی از مواردی است که در حوزه اجتماعی می‌تواند باعث بدبینی مردم به نظام شود که نباید تکرار شود.
اما یک نکته هم به صورت سربسته بیان میشود تا مدعی العموم بداند که در چه استانی قرار است حکم قضایی صادر کند. استانی که در فضای مجازی و حقیقی آن به راحتی میتوان با کمی شامورتی بازی، حتی دادستان را هم فریب داد و منافع کسب کرد!
نظارت مقتدرانه بر مدیران ناکارآمد و متخلف یکی از مهمترین اولویت‌های مدعی العموم است، اما بد نیست موسویان پای درد دل مدیران کارآمد و مقتدری هم بنشیند که بنابر ادعای خودشان چگونه از طرف دادستانی و دستگاه قضایی در حمایت از آن‌ها در مقابل برخی به ظاهر خبرنگاران و کاربران فضای مجازی معامله گر سکوت و کوتاهی می‌شده. این مدیران معتقدند که برخی معامله گران فضای مجازی ، رسانه و رابطین ان‌ها که وظیفه انجام معامله و کسب منافع از ان‌ها را داشته، اما وقتی با مقاومت آن‌ها روبه رو می‌شدند مورد تخریب این افراد قرار می‌گرفتند و پس ازشکایت معمولا شکایت آن‌ها بنابر هر دلیلی مسکوت می‌ماند و در مرحله پیگیری درجا می‌زد هیچوقت هم نتیجه‌ای در بر نداشت و این مدیران هم برخی ناچارا تن به معامله می دادند و عده‌ای هم پیه تخریب را به تن خود می‌مالیدند و جلو می‌رفتند! ( لازم به توضیح است عمده رسانه ها و خبرنگاران استان هم چوب این بی برنامگی ها در مقابل معامله گرانی که وارد فضای رسانه شده اند را می خورند )
بله مواردی اینگونه وجود دارد که برای استان کهگیلویه و بویراحمد درد است. آقای دادستان هر مدیری در کهگیلویه و بویراحمد پا گذاشته تا همیشه از این استان و تخریب هایش به بدی یاد می‌کند.
آقای دادستان فضای سیاسی و مجازی این روز‌های استان را نظاره کن تا ببینی که قرار است در چه استانی مدعی العموم باشی!

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار