واکنش بسیج دانشجویی به خبر بازگشت دانشجویان اخراجی

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در بیانیه‌ای اعلام کرد: جامعه دانشگاهی مخالف این نوع تصمیمات شتاب‌زده و بدون تحقیق کافی است و از کلیه مسئولین درخواست می‌کنیم که با دقت و درایت بیشتری به این موضوعات بپردازند.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰ 31 August 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شورای تبیین بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بازگشت دانشجویان و استاتید اخراجی بیانیه صادر کرد.

بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اظهارات اخیر جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس محترم جمهور اسلامی ایران، در جلسه تکریم و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه‌ها اشاره کردند، لازم می‌دانیم نکاتی را در این خصوص متذکر شویم.

اولاً لازم است که دلیل اخراج این دانشجویان و اساتید به‌طور واضح و شفاف بیان شود؛ اگر اخراج ایشان به دلیل تخطی از قوانین و مقررات دانشگاهی، رفتار‌های غیرسازنده و غیرعلمی و یا حتی اقدامات ضدامنیتی بوده است، آیا بازگشت آنها به دانشگاه‌ها به نفع فضای علمی و اجتماعی دانشگاه خواهد بود؟

ثانیاً یکی از مهم‌ترین وظایف نظام آموزشی و دانشگاهی، حفظ انتظامات و انضباط داخلی است؛ تصمیمات نهاد‌های نظارتی دانشگاه در خصوص اخراج دانشجویان و اساتید، براساس مستندات و مدارک معتبر اتخاذ می‌شود. چنین تصمیماتی معمولاً با مشورت کمیته‌های مختلف و پس از بررسی‌های دقیق گرفته می‌شود و نباید به‌سادگی تحت تأثیر فشار‌های سیاسی و جناحی قرار گیرد.

ثالثاً از نظر فرهنگی، بازگشت این دسته از افراد ممکن است پیامد‌های منفی داشته باشد. فضای دانشگاه باید مکانی برای تبادل نظر‌های علمی و انتقادی سازنده باشد، نه مکانی برای ترویج افکار و رفتار‌های غیرعلمی و مخرب.

بازگشت افرادی که قبلاً به دلایل مستند اخراج شده‌اند، می‌تواند بستری برای بازگشت مشکلات گذشته و حتی تشدید آنها باشد. همچنین بر ما روشن است که برخی از این افراد در لباس دانشجو و استاد به ساحت جامعه نخبگانی و دانشگاهی آسیب زده و توهین کرده‌اند.

این افراد به جای پیشبرد منطق گفتگو و مطالبه‌گری، به ضرب و شتم سایر دانشجویان، تخریب سلف و اتوبوس‌های دانشگاه و تلاش برای سرنگونی نظم دانشگاه و نظام روی آورده‌اند. بازگرداندن آنان بدون بررسی‌های دقیق، نه تنها به اعتبار و انسجام جامعه علمی لطمه می‌زند، بلکه می‌تواند محیط دانشگاهی را مجدداً به صحنه آشوب‌های گذشته بدل کند.

به علاوه، بر اساس برنامه هفتم توسعه، فصل بیستم که به جنبه‌های علمی، فناوری و پژوهشی تاکید دارد، روشن است که باید تمام تلاش‌ها در جهت ارتقاء و حفظ کیفیت علمی دانشگاه‌ها باشد؛ این برنامه‌ها به منظور پیشبرد اهداف علمی و تکنولوژیک کشور تنظیم شده‌اند و هرگونه خللی در نظم و انضباط دانشگاهی با این اهداف در تضاد است. این در حالی است که رئیس جمهور محترم بار‌ها برنامه خود را همان برنامه هفتم توسعه نامیدند ودر نهایت، شعار دولت “وفاق ملی” بود.

آیا بازگشت کسانی که در بزنگاه‌ها و در آشوب‌های مختلف حضور داشتند، مصداق وفاق ملی است؟ باید دید که این‌گونه تصمیمات واقعاً به همان وفاق و اتحاد ملی که دولت محترم به آن تأکید دارد، کمک خواهد کرد یا خیر. ما همواره خود را حامی اساتید خدوم و دانشجویان عزیز می‌دانیم و حفظ کرامت آنها را وظیفه تمامی ارکان حاکمیت می‌دانیم و هرگونه بی حرمتی به ناحق به جایگاه آن دو را غیر قابل قبول می‌دانیم و معتقد بوده و هستیم که چنانچه در روند صدور احکام اخراج اساتید و دانشجویان مورد اشاره ریاست جمهوری تضیع حقی صورت گرفته باید در اسرع وقت رسیدگی و جبران حق صورت بگیرد و باور داریم که باید حساب استاد و دانشجویی که در فضایی احساسی و بدون غرض ورزی مرتکب اشتباهاتی شده است را از دانشجو و استادی که از روی عناد و با غرض ورزی دست به اقدامات خلاف شأن دانشگاه زده را جدا کرد، اما نباید کسانی که به عمد دست به اقدامات خلاف امنیت جانی و روانی جامعه دانشگاهی زده اند و امروزه نه تنها از آن اقدامات قبلی خود پشیمان نیستند بلکه بر مواضع غلط خود اصرار دارند را به اسم جامعه دانشگاهی مورد حمایت قرار داد.

جامعه دانشگاهی مخالف این نوع تصمیمات شتاب زده و بدون تحقیق کافی هست و از کلیه مسئولین درخواست می‌کنیم که با دقت و درایت بیشتری به این موضوعات بپردازند. همچنین از مسئولین محترم انتظار داریم که در تصمیم‌گیری‌های خود، مصالح علمی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌ها را در اولویت قرار داده و از هرگونه تصمیمی که ممکن است به تضعیف این مصالح منجر شود، پرهیز کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار