دبیر ستاد اربعین کرمانشاه مطرح کرد؛

مروری بر پیشرفت عملیات اربعین در مرز خسروی نسبت به سال گذشته

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه از گسترش زیرساخت‌های اربعینی در مرز خسروی نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳ 29 August 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، سید جعفر امامیان ظهر امروز (هشتم شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران، با اعلام اتمام عملیات اربعین ۱۴۰۳ به صورت رسمی، اظهار کرد: امسال بر خلاف گرمای شدید هوا و مشکلاتی که پیش آمد، میزان تردد زائرین از مرزهای کشور تنها حدود ۱۰ درصد کاهش داشت که این آمار در مرز خسروی حدود ۳.۲۳ درصد بوده‌ و نشان می‌دهد میزان کاهش تردد در این مرز از دیگر مرزهای کشور کمتر بوده‌ است. 

وی افزود: با توجه به اینکه کماکان تردد زوار در مرز خسروی ادامه دارد، پیش بینی می‌کنیم این آمار در روزهای آینده کاهش کمتری را هم نشان دهد. 

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه به آخرین آمار تردد زوار از مرز خسروی اشاره و تصریح کرد: طبق آمار فراجا، از ابتدای عملیات اربعین تا به امروز جمعا ۸۸۵ هزار و ۳۳۱ زائر از مرز خسروی تردد کرده‌اند که آمار زائرین خروجی از این مرز ۴۵۹ هزار و ۲۹۸ نفر و آمار زائرینی که از این مرز وارد کشور شده‌اند نیز ۴۲۶ هزار و ۳۳ نفر است. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز خسروی کماکان باقی مانده، انتظار می‌رود آمار زواری که از طریق این مرز وارد خاک کشور می‌شوند، افزایش پیدا کند. 

امامیان یادآور شد: در سال گذشته جمعا ۹۱۴ هزار و ۸۶۸ هزار زائر - ۵۱۴ و ۷۵۲ نفر خروجی و ۴۰۰ هزار و ۱۱۶ نفر ورودی - از مرز خسروی تردد کردند که این آمار نشان می‌دهد، امسال تردد از مرز خسروی کاهشی ۳.۲۳ درصدی داشته‌ است. 

وی افزود: علاوه بر قریب به ۹۰۰ هزار زائری که از مرز خسروی تردد کرده اند، حدود ۲.۵ میلیون زائر نیز از محورهای مواصلاتی کرمانشاه به سمت مهران تردد داشته‌اند.

وی در ادامه یکی از اقدامات صورت گرفته در مرز خسروی را ایجاد سایبان‌ها در طول تردد زوار در این مرز عنوان کرد و گفت: از ورودی خسروی تا زمانی که زائرین از این مرز خارج می‌شدند را تماما سایبان مستقر کرده بودیم تا زوار به خاطر گرمای زیاد هوا چندان اذیت نشوند. 

امامیان با بیان اینکه در اربعین امسال چند موضوع مهم در دستور کار استان قرار گرفت، تشریح کرد: باتوجه به اینکه در ایام اربعین تعدادی از شهرهای ما در مسیر تردد زوار قرار می‌گیرد، تلاش شد تا روی این شهرها به ویژه برخی از شهرهایی مانند حمیل که در گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، توجه بیشتری شود. 

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه یکی از موضوعات مورد توجه در استان برای این ایام را ارتقاء نحوه خدمات رسانی به زوار از مرز خسروی - منذریه تا شهر بغداد عنوان کرد و گفت: طی سالهای گذشته میزان خدمات رسانی به زوار از مرز خسروی و منذریه تا شهر بغداد چندان مطلوب نبود، لذا امسال با تمرکزی که روی این مسئله پیدا کردیم، حدود ۵۰ موکب در این مسیر فعال شدند تا خدمات رسانی مطلوبی به زوار صورت گیرد. 

وی در ادامه ناشناخته بودن مرز منذریه - خسروی در پایانه‌های کشور عراق را یکی از مشکلات سالهای گذشته زائرین برای بازگشت به کشور از طریق این مرز عنوان کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته، امسال مرز منذریه - خسروی را در سیستم حمل و نقل مسافربری عراق معرفی کردیم و حتی یک پایانه حمل و نقل مسافری برای این مرز اختصاص پیدا کرد که این راهکار باعث شد تا حدودی این چالش را برای زائرین به حداقل برسانیم. 

امامیان همچنین به ابتکار راه اندازی پایانه موقت بین شهری در مرز خسروی نیز اشاره کرد و گفت: امید است با توجه به جانمایی صورت گرفته، این پایانه به شکل دائمی فعالیت خود را ادامه دهد. 

دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر خلاف اینکه امسال اعتبارات اربعین بسیار دیر به استان ابلاغ شد، اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و یک مدیریت صحیح تلاش شد تا خلاء چندانی احساس نشود.

امامیان در پایان گفت: باتوجه به اینکه هرساله ما عملیات اربعین را در تعدادی از استان‌های مرزی کشور داریم، این پیشنهاد از سوی استان به کشور داده شده تا یک ساختار ماندگار و دائمی برای اربعین در این استان‌ها ایجاد شود، مانند نهادهایی که برای بحث زیارت شکل گرفته‌اند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار