مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا:

۴۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیرکشت «کاملینا» می‌رود

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا پیش‌بینی کرد: در سال زراعی پیش رو بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیرکشت کاملینا برود.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰ 28 August 2024

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دانیال کهریزی با اشاره به حمایت دولت از توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا در کشور، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جدید استقبال کشاورزان برای کشت کاملینا در کشور را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی پیش رو با افزایش حدود دو برابری، سطح زیر کشت کاملینا در کشور به ۴۰ هزار هکتار برسد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا یادآور شد: در سال زراعی جاری ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت کاملینا رفته بود.

وی گفت: در سال زراعی جاری بیشترین سطح زیر کشت کاملینا در کشور به استان لرستان اختصاص داشت و پس از آن استانهای گلستان، خراسان شمالی، فارس و کرمانشاه بیشترین سطح زیر کشت کاملینای کشور را به خود اختصاص داده بودند که پیش بینی می شود در سال زراعی جدید نیز این استان‌ها در کشت کاملینا پیش‌رو باشند.

کهریزی تصریح کرد: همه استان‌های کشور شرایط لازم برای کشت کاملینا را دارند، لذا انتظار داریم هرساله شاهد توسعه کشت این گیاه روغنی در کشور باشیم.

کهریزی در ادامه با تاکید بر اینکه امکان کشت کاملینا در دیمزارها وجود دارد، تاکید کرد: از آنجایی که بخش زیادی از اراضی زراعی کشور دیم است، کشت کاملینا یک کشت خیلی خوب به ویژه برای مناطق درگیر خشکسالی است.

وی با بیان اینکه بر اساس کارهای پژوهشی صورت گرفته روغن گیاه کاملینا در رده روغن‌های با کیفیت بالا است، عنوان کرد: گیاه روغنی کاملینا ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

وی ادامه داد: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض بسیار مقاوم است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار