دلنوشته عضو شورای شهر نکا در خصوص اشتباهات احداث پل چهارم این شهرستان

کد خبر: ۱۱۸۱۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷ 26 August 2024
به گزارش تابناک مازندران ، مهروان خبر نوشت:
 
بنام خدایی که همه چیز را میداند 
عرض سلام ، ادب و احترام و تسلیت ایام به محضر مردم  شریف ، ولایی و قدرشناس نکا 
اینجانب بعنوان منتخب و خادم شما مردم عزیز در شورای شهر نکا ، در خصوص احداث پل چهارم شهر (پل شورا) و اشتباهاتی که طراح یا مجری و یا ناظر از باب عدم نظارت ، در ساخت پل مرتکب شده اند و مشکلات بوجود آمده در خصوص آن مطالبی را به حضورتان عرض خواهم کرد ، تا در جریان امور قرار بگیرید .  
 
۱_ پل چهارم که مرکز شهر را به منطقه ی چمازی وصل خواهد کرد ، بدون ستون طراحی شده بود . در رودخانه های سیلابی مثل نکا رود ، ساخت پل ستونی اصولاً توصیه نمیشود . و یقینا مردم نکا سیل ویرانگر سال ۷۸ و ستونهای پل که نقش اصلی را در آبگرفتگی شهر داشته اند و عزیزانی را که در آن حادثه از دست داده‌ایم را فراموش نکرده اند .
 
۲_ بدلیل اشتباه طراح ،  پل تاب آوری لازم را حتی قبل از بارگذاری نداشته است . بهمین خاطر بلافاصله اقدام به احداث ستون در زیر پل کردند ، تا یه فرار رو به جلو داشته باشند . جالب اینکه طراح پل برای توجیه اشتباهش در حضور جمع همکاران میفرمایند که ، چه فرقی می‌کنه که من ستون را اول میزدم یا آخر ؟ این فرمایش طراح پل ، یعنی توهین به شعور دیگران وگرنه همگان میدانند که پل ، درخت میوه نیست که اگر بار آن زیاد بود ، در زیر آن قیم بگذارند .    
 همه ی کارشناسان امر متفق القول بودند از اینکه ،  اگر پل با ستون طراحی شده ، اول ستون را میزنند و بعد عرشه بر روی آن نصب میشود ، اما وقتی اول عرشه را گذاشتند یعنی اینکه پل بدون ستون طراحی و اجرا شده است . 
 
۳_ بعد از خطای طراح و قبل از تصمیم گیری در خصوص احداث ستون در زیر پل ، میبایست از کارشناسان امر نظرخواهی شود که متاسفانه اینگونه نبود . 
سرعت و دقت با هم رابطه ی عکس دارند ، هر چه سرعت بالا رود ، دقت کاهش می یابد . پس اینهمه تعجیل در مراحل اجرایی کارهای عمرانی بابت چیست ؟ 
۴_ وقتی شورای شهر برای روشن شدن ابهامات بوجود آمده ،  تقاضای کارشناس رسمی دادگستری نمود ، نمی‌بایست  شهردار تا معلوم شدن نظر کارشناسی ، خودسرانه اقدام به نصب ستون در زیر پل نماید .  این امر که در واقع سرپوش گذاشتن بر روی اشتباهات بود ، یعنی بی‌توجهی به خواست شورا و بازیچه قراردادن جایگاه آن . 
 
۵_ اگر قرار بر نصب ستون در زیر پل بود ، میبایست اول آگهی مناقصه در سامانه ی ستاد قرار گیرد ، و بعد از مشخص شدن برنده ی مناقصه ، نسبت به احداث ستون اقدام گردد . بارگذاری اسناد مناقصه بعد از انجام کار برای پرداخت ۹۲/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از حقوق بیت‌المال به پیمانکاری که اشتباه از او بود ، بی توجهی به ساز و کارهای مالی و عدم رعایت اصولی که برای شفافیت های مالی باید رعایت شود ، یعنی آتش به اختیار بودن شهردار ، یعنی اینکه بزرگتر از خودش نمی‌بیند و یا اینکه حامیان خوبی دارد که در هر شرایطی ، حتی با زیرپا گذاشتن قانون و حیف و میل بیت المال از ایشان حمایت می‌کنند و به قول معروف ، پشتش گرم است و گرنه هر کسی به خودش جرات نمی‌دهد که اینگونه بی مهابا عمل کند . 
۶_ در تعجبم که چرا عده ای اصرار به این دارند که پل قبل از تعیین تکلیف در خصوص اینهمه اشتباه فاحشی که انجام شده ، افتتاح گردد ؟ آنها چه نفعی از افتتاح پل می‌برند ‌؟  چه کسی باید تاوان اشتباه محاسباتی طراح یا مجری و یا ناظری که تمام قد در حال دفاع از خاطی بوده را بپردازد ؟ 
مبالغ سنگینی که بابت این اشتباه باید پرداخت شود را چه کسی میبایست پرداخت نماید ؟ فرد خاطی ؟ یا بیچاره مردمی که دائم باید تاوان اشتباه این و آن را بپردازند ؟ 
 
۷_ اگر قرار بود پل ستونی زده شود ، نیاز به این همه هزینه کردن نبود . پس زیبایی پل چه میشود که با نصب ستون از بین رفته است ؟ پل ستونی که اینهمه خرپا و صنم و حشم نمی‌خواست .  
 
 کلام آخر : 
 هر کس به هر نحوی ، با قلم یا قدرت و جایگاه خود ، این خطا را توجیه کند ، یا بر روی آن سرپوش بگذارد و یا با دفاع از کسانی که تخطی کرده اند ، باعث تضییع حقوق بیت‌المال شود و دود عمل ناصوابش به چشم مردم برود ، حتما تاوان پس خواهد داد . شاید که خدای ناکرده حادثه ی سیل ویرانگری دیگر و یا متروپلی دیگر و یا ... ما را به تفکری بی ثمر و افسوسی عبث وا دارد ، پس قبل از پشیمانی اندکی تفکر ، و بدانیم که بار کج به منزل نمیرسد و خدا ناظر است و مکر خدا بالای تمامی مکرهاست  .
 ان شاءا... هستند کسانی که دین خود را به دنیای این و آن نمی‌فروشند و بهای مرام و معرفتشان ، به سکه و درهم و دینار نیست و در دفاع از حقوق مردم کوتاه نمی‌آیند  .
 
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار