ردیابی پنج هزار هکتار باغات مرکبات ساری از مگس میوه

کد خبر: ۱۱۸۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵ 24 August 2024
ردیابی پنج هزار هکتار باغات مرکبات ساری از مگس میوه

 

 

به گزارش تابناک مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از ردیابی پنج هزار هکتار باغات مرکبات این شهرستان خبر داد.

 بر اساس این گزارش ، سید اسماعیل علوی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای یکی ازمخربترین آفات کشاورزی در جهان است که در ایران از آفات قرنطینه ای داخلی و خارجی کشور بوده که بعد از یک وقفه چندین ساله دوباره در استان مازندران مشاهده شد، اظهار کرد: تاکنون در پنج هزار و 22 هکتار باغات شهرستان ساری ردیابی جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه ای انجام شد.

 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به اینکه باغداران این شهرستان عملیات طعمه پاشی و کاور اسپری برای کنترل مگس میوه را در 2 هزار و 743 هکتار انجام دادند، تصریح کرد: اولین گام برای مدیریت مبارزه با این آفت ردیابی دقیق آن است و  دو نوع تله جلب کننده مگس میوه مدیترانه­ ای شامل تله Mcphail طعمه­ گذاری شده با مایع جلب کننده ceratap و تله Jackson طعمه­ گذاری شده با پارافرومون Trimedlure برای ردیابی جمعیت آفت مورد استفاده قرار گرفت.

 

این مسئول ادامه داد: بازدید از تله ها توسط کارشناسان فنی مستقر در مراکز هشتگانه این شهرستان‌ بصورت هفتگی انجام شد و تعداد مگس های داخل تله ­ها و مناطق آلوده به ­طور جداگانه ثبت و نتایج بررسی تراکم جمعیت آفت در ایستگاه‌های پیش آگاهی مورد مطالعه نشان از تراکم بیش­تر این آفت در یک اوج جمعیتی در پاییز هر سال است.

 

وی  تاکید کرد: با توجه به تخم‏گذاری آفت زیر پوست میوه و ظهور غیرهمزمان حشرات بالغ، سم‏پاشی به ‏صورت معمول در کنترل این آفت تأثیری ندارد و کنترل شیمیایی با استفاده از طعمه مسموم انجام می ‏شود و روش مهم طعمه مسموم پاشی، به ‏صورت لکه‏ ای  یک طرف از درختان و به صورت یک یا دو ردیف در میان، شامل شاخه و برگ است.

 

علوی گفت: شهرستان ساری دارای 26 هزار هکتار باغات است که 20 هزار هکتار آن مرکبات و پنج هزار هکتار آن انواع نارنگی و یک هزار و 500 هکتار نارنگی پیش رس است. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار