مدیرکل بازرسی استان گلستان:

هشداربه کشاورزان گلستانی آبیاری مزارع با فاضلاب خام و پساب تصفیه نشده ممنوع

مدیرکل بازرسی استان گلستان از برخورد قاطع با کشاورزانی که از فاضلاب شهری و تصفیه نشده برای آبیاری مزارع خوداستفاده می کنند، خبر داد
کد خبر: ۱۱۸۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳ 20 August 2024

عبدالله آقا علیخانی مدیرکل بازرسی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار «تابناک گلستان» با اشاره به بازدید میدانی انجام شده برخی از کشاورزان استان برای آبیاری مزارع و زمین ‌های کشاورزی خود از فاضلاب شهری و تصفیه نشده استفاده می کنند که این امر می‌توانند با خود، بیماری را وارد بدن افراد کنند.

ایشان بر لزوم نظارت و پایش دقیق کارشناسان سازمان بازرسی در برخورد با متخلفین استفاده از فاضلاب خام برای آبیاری کشت و مزارع کشاورزی تاکید کرد.

این مقام مسئول استفاده از پساب تصفیه شده را نیازمند تایید سازمان محیط زیست و انطباق با استانداردهای زیست محیطی دانست و یادآور شد که فاضلاب تصفیه نشده خانگی و صنعتی حاوی آلودگی‌های شیمیایی، فلزات سنگین و سمومی است که برای انسان و محیط زیست مخاطراتی را به همراه دارد.

او با بیان اینکه بعضا مشاهده می‌شود برخی کشاورزان اقدام به آبیاری مزارع خود با فاضلاب خام یا پساب‌های تایید نشده کرده‌اند، ابتلا به بیماری‌های پوستی و انگلی در کوتاه مدت و بلندمدت را کمترین تهدید این اقدام برای سلامت افراد خصوصا کشاورزان دانست و گفت: با توجه به ممنوعیت استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع، طبق قوانین محیط زیستی، آموزش به کشاورزان و نیز برخورد با متخلفان دو اقدام مهم در این زمینه است که سازمان بازرسی استان تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفته است.

وی گفت: تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و حمایت از جایگزینی محصولات، توسعه تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، تامین آب جایگزین، جلب مشارکت سازمان‌های مسئول، جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی با فاضلاب و اجرای برنامه ایمنی فاضلاب بخش دیگری از راهکارهای حل این معضل هستند.

 علیخانی در پایان تاکید کرد:آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام و پساب تصفیه نشده ممنوع است و در صورت مشاهده، برابر قانون مجازات های اسلامی، با متخلفان برخورد و در صورت لزوم مزرعه معدوم می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار