گزارش؛

چالش دیرینه رهاسازی سپتاژ خانگی در طبیعت گلستان

رها سازی سپتاژ های خانگی در رودخانه ها، جنگلها، کوچه و خیابان های استان در حالی یک چالش و معضل پیش روی شهروندان است که پیگیری این موضوع در بین دستگاه‌های مختلف بلاتکلیف مانده است.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳ 21 August 2024

به گزارش «تابناک گلستان» هرچند زنگ خطر جاری شدن پساب فاضلاب خانگی در حریم رودخانه ها و جنگلها و حتی در برخی از زمین های کشاورزی این استان بارها  به صدا درآمده و اطلاع رسانی‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و پیامدهای منفی آن از جمله آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت مردم بر اثر شیوع بیماری‌های میکروبی گوشزد شده است اما متاسفانه همچنان هیچ راهکاری برای جلوگیری از وضعیت موجود هنوز به سرانجام نرسیده است.

آبهای سطحی منابع اصلی تامین کننده آب برای مصارف مختلف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی را تشکیل می دهند، بنابراین آلودگی این منابع توسط پساب های خانگی اثرات سوء و جبران ناپذیری بر منابع حیاتی مزبور وارد می کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطر می اندازد، اگر چه تصفیه و سالم ساختن مجدد آن باعث صرف هزینه گزافی خواهد شد.               

طبق ماده ۹ قانون مدیریت پسماند، مسوولیت اجرای طرح سپتاژ( سپتاژ به لجن حاصل از سپتیک تانک ها، چاه فاضلاب یا توالت های قابل حمل گفته می شود) در حوزه شهری بر عهده شهرداری هاست ضمن آنکه ادارات حفاظت محیط زیست، شرکت های آب و فاضلاب ، صنعت معدن نیز به عنوان دستگاه های اجرایی همراه باید همکاری و نظارت های لازم را در اجرای این طرح طرح زیست محیطی داشته باشند.

طی یک دهه اخیر بارها علیه دستگاه های مسوول از جمله شهرداری ها بابت رهاسازی فاضلاب و تهدید علیه بهداشت عمومی و زیست محیطی مطالبه ی منتشر شده ولی متاسفانه همچنان این مشکل حل نشد.

شماری ازشهروندان با ابراز نگرانی از رهاسازی فاضلاب های خانگی به صورت پنهانی و شبانه از سوی برخی از رانندگان فاضلاب کش برای رفع این چالش زیست محیطی خواستار اتخاذ تدابیر ویژه ای شدند.تداوم این وضعیت را اسفبار و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و محیط زیست دانستند و خواستار پایان این معضل دیرینه برای همیشه شدند.

گلستان دچار کم‌‌‌آبی شدید است، جمع‌‌‌آوری و تصفیه فاضلاب‌‌‌ها می‌‌‌تواند زمینه‌‌‌ساز استفاده از پساب برای مصارفی همچون آبیاری فضاهای سبز یا فرآیندهای تولید در صنایع کوچک و بزرگ به‌جای آب‌خام باشد.

چالش دیرینه که به تدبیر ویژه نیاز دارد

در پی این گزارش از مسئولین دستگاه مربوطه الخصوص دادستان محترم استان گلستان خواستار رسیدگی فوری به این معضل زیست محیطی هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار