دکترطلائی مدیرعامل صندوق توسعه واحیای بناهای تاریخی

آغاز عملیات احیای تی تی کاروانسرا درسیاهکل

کد خبر: ۱۱۸۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱ 14 August 2024

آغاز عملیات احیای تی تی کاروانسرا درسیاهکلآغاز عملیات احیای تی تی کاروانسرا درسیاهکلآغاز عملیات احیای تی تی کاروانسرا درسیاهکلآغاز عملیات احیای تی تی کاروانسرا درسیاهکل

به  گزارش خبرنگارتابناک گیلان دکترطلائی  مدیرعامل صندوق توسعه واحیای بناهای تاریخی  درآئین آغاز مرمت کاروانسرای تی تی  اظهارداشت:
 صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی در قانون برنامه چهارم توسعه، دولت را مکلف کرد با ماموریت احیای بناهای تاریخی ایجاد شود بیش از ۳  هزار بنای تاریخی در دست دولت و حاکمیت است و صندوق در سابقه  ۱۷ ساله خود با تمرکز بر بناهای دولتی ورود کرده ولی بیش از  ۱۰ هزار بنای تاریخی متعلق به مردم و خصوصی است که صندوق برای آنها هم باید برنامه ریزی داشته باشد تا عملیات مرمت و احیای آنها صورت بگیرد .
مدیرعامل  صندوق توسعه  بابیان  این که فلسفه وجودی این صندوق بحث تسریع در واگذاری ها بوده افزود :
این صندوق با هیئت امنایی  ۶ وزیر از وزیران ماموریت ملی دارد و یک نهاد مستقل از لحاظ اداری مالی و حقوقی است ولی زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی است اما در دولت  سیزدهم ماموریت این صندوق به بناهای دولتی هم تسری پیدا کرد .
ایشان  درادامه افزودند:
 در این واگذاری ها مالکیت دولت در آن  بنا  الی الابد حفظ می شود و مالکیت بنا را واگذار نمی کند و فقط حق بهره برداری آن بنا را به صورت مدت دار بر طبق نظریات فنی به یک بهره بردار واگذار می کنیم و فروش بناهای تاریخی مد نظر نیست .
 ایشان تمرکز دولت را در سالیان قبل به استانهای مرکزی  کشور دانستند وبیان داشتند:
  علت این امر وجود  بناهای تاریخی فراوان تری نسبت به استان های دیگر بود  اما در دولت سیزدهم به استان های شمالی تمرکز کردیم و باورمان بر این بود که تاریخ این استان ها به خصوص گیلان در کنار طبیعت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است . از گلستان تا گیلان از  ۵۴ کاروانسرایی که سال گذشته ثبت جهانی شدند  ۳۴  کاروانسرا در اختیار صندوق توسعه و احیا بناهای تاریخی هستند  و این اولین کاروانسرای ثبت جهانی هست که بعد از موضوع ثبت جهانی به بخش خصوصی برای احیا و مرمت واگذار می شود و این موضوع هیچ منافاتی با ثبت جهانی بودن اثر ندارد.
دکتر طلایی با بیان اینکه آنچه که در موضوع واگذاری اهمیت و اولویت دارد صلاحیت فرد است افزود:
 صندوق بنا دارد که  ۱۰۰  اثر را از طریق ظرفیت های قانونی خود جذب سرمایه کند و بعد از محرم و سفر هر ۲۰  روز یک افتتاحیه در کشور انجام داده تا بتواند به اهداف خود برسد .
 مدیرکل صندوق توسعه درپایان اذعان داشتند:
تمام مراحل احیا غیر از اداره کل و شورای فنی صندوق به تایید نماینده ثبت جهانی  (یونسکو) هم خواهد رسید.
 در ۲۲  بهمن فاز اول هتل ایران در رشت افتتاح خواهد شد. ازسرمایه گذاران دیگرهم میخواهیم که   فرآیند عملیات احیا را تسریع  کرده تا بتوانیم در سال ۱۴۰۴  تمام بناها را احیا کرده باشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار