مدیرکل میراث فرهنگی گیلان

ثبت اثر تاریخی بقعه «آقا سید حسین گرجه پشت» در فهرست آثار ملی

کد خبر: ۱۱۸۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵ 13 August 2024

ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک گیلان از ثبت بقعه «آقا سیدحسین گرجه پشت» رودسر در فهرست آثار ملی خبر داد و اظهار کرد: اثر فرهنگی تاریخی بقعه آقا سید حسین گرجه پشت به شماره ۳۴۲۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حفاظ و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجربه تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر قانون جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: این بقعه متبرکه مانند سایر بقاع گیلان از معماری سنتی گیلان پیروی می‌کند، مصالح اصلی بقعه از چوب، گلِ، سفال‌ و سقف هم از نوع خمره‌ای و خشت است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: شکل کلی بنای بقعه به‌این صورت است که اتاق بقعه شامل ضریح (صندوقچه) در مرکز صحن قراردارد و از طریق یک در دولته (لنگه) ورود و خروج به اتاق بقعه میسر می‌شود.

 

جهانی تصریح کرد: سقف بنا هم چهار شیب است و بوسیله سفال خمره‌ای سرخ رنگ بدون لعاب پوشش داده شده، محوطه غلام گردشی که به‌صورت ایوانی در چهارسوی بقعه را دربر گرفته است و همچنین ستون‌های چوبی که با سرنال و جیرنال وظیفه نگهداری وزن سقف را دارند، به این ستون‌ها با تزئینات منبت کاری «لاچ لنگری» می‌گویند.

وی بیان کرد: نرده‌های بین ستون‌ها هم به‌صورت مشبک کاری و با اشکال شمسه ساخته شده که به آن «دستک تکایل» گفته می‌شود؛ فضای داخلی سقف سه پشته بوده و با تخته پوش و درزپوش پرشده، در بالای بام سفالی دریچه‌ای تعبیه شده که لوجنک است و برای تعمیرات یا برف روبی و دَوراز از آن استفاده می‌شود، شیر سرهای واشن نیز از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی مذهبی استان گیلان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار