دادرس مدیرکل هواشناسی استان گیلان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک گیلان

استان گیلان جز ۵ استان برتر ایستگاه هواشناسی کشور به لحاظ ادوات و سیستم ها

کد خبر: ۱۱۸۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ 12 August 2024

استان گیلان جز  ۵ استان برتر ایستگاه هواشناسی کشور به لحاظ ادوات و سیستم هااستان گیلان جز  ۵ استان برتر ایستگاه هواشناسی کشور به لحاظ ادوات و سیستم ها

 چون سامانه رادار داریم که  ۹ استان از این سامانه دارند که اگر الان بخواهد راه اندازی شود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه لازم است ،تنها استانی هستیم که شناور تحقیقاتی داریم ، تنها استانی هستیم که دو بویه هواشناسی داریم اگر کمی اعتبار بدهند یک بویه دیگر هم می توانیم در شرق استان ، لنگرود یا رودسر با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیارد داشته باشیم که علاوه بر اطلاعات جوی اطلاعات دریا از قبیل   شوری دریا ،دما رسا نایی  دما و جریان های دریایی که در بحث صید ماهی برای صیادان بسیار اثرگذار است را به ما می دهد.  شناورهای کوچک وبزرگی  که در منطقه تردد می کنند از این اطلاعات می توانند استفاده کنند  بخصوص استان ما که چند بندر دارد، اطلاعات این بویه ها می تواند شناورها و کشتی هایی که می خواهند  در بخش باربری فعالیت کنند اطلاعات خوبی به ناخداهای کشتی ارائه بدهد.
دادرس مدیرکل هواشناسی  گیلان پیگیری و تامین اعتبار را جزو اولویتهای هواشناسی استان دانست و گفت:
 با توجه به اینکه سال ۱۴۰۳ چند ماهی گذشته ،سعی کردیم برنامه های عملیاتی در سطح استان از قبیل توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی فرودگاهی داشته باشیم و  استانداردسازی با هواشناسی های بین المللی که بتواند اطلاعات  مناسب و به روز و به هنگام را در بحث امنیت پرواز برای عزیزان خلبان و مسافرین داشته باشد را تهیه کنیم.
 دادرس ایستگاه شیله وشت  در طالش را از جمله ایستگاه های کوهستانی دانست و افزود:
 سعی کردیم برای مناطق کوهستانی برنامه های توسعه هواشناسی کاربردی و ایستگاه های هواشناسی داشته باشیم که ایستگاه شیله وشت در مناطق بالادست شهرستان طالش یکی از آنهاست که اطلاعات آن می تواند در مواقع بحرانی کمک زیادی به ما بکند. در حال حاضر با پنج سنسور این ایستگاه ها فعال می شوند و قابلیت این را دارند که تا  ۱۶ سنسور دیگر هم ارتقا پیدا کنند اعتبار لازم این پروژه ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان است. دادرس همچنین در مورد ایستگاه لیسار گفت:  ایستگاه ساحلی لیسا را  در هفته دولت با اعتباری بالغ بر  ۲میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که در واقع تعیین سمت سرعت باد ساحلی در مناطق غربی است و  سنسورهایی مانند دمای حداقل حداکثر، مقدار رطوبت ، مقادیر بارندگی ،و موارد تشعشع را در این مناطق به ما می دهد.
 دادرس ایستگاه ساحلی بادسنجی را در خط ساحلی بندر آستارا  را جز برنامه های عملیاتی  این اداره دانست . 
مدیرکل هواشناسی گیلان ایستگاه اقلیم شناسی رشت رابرای تحقیقات توتون دانست وافزود: این پروژه با ۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
۵۰درصد کار این پروژه انجام شده و با تامین اعتبار در بخش تحقیقات توتون به بهره برداری خواهد رسید.
دادرس بابیان اینکه  برای برخی از ایستگاه ها نیاز است تجهیزاتی داشته باشیم افزود:
 چون در کنار توسعه ایستگاه ها دو تعهد داریم یکی بین المللی و کشوری  که نباید لحظه ای وقفه  اطلاعاتی داشته باشند اگر سنسوری یا لاگری دچار آسیب شود باید بلافاصله تجهیز شوند به همین منظور رایزنی هایی با فرمانداران  ۱۷ شهرستانی که در سطح استان داریم  انجام شد  به منظور این که  بتوانیم  ادوات یدکی را فراهم کنیم که در صورت آسیب دیدگی  از سنسورهای جایگزین استفاده کنیم . به همین منظور نماینده محترم لنگرود مهندس لاهوتی به همراه فرماندار محترم ، دست ما را گرفتند و اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای این شهرستان تعیین کردند که ایستگاه اقلیم شناسی لنگرود را به عنوان یکی از ایستگاه های که جز برنامه های ما بود به سنسور برق تجهیز کنیم تا باتوجه به برفهای سنگینی
 که  در استان در طول ۱۰_۱۵ سال  اخیر تجربه کردیم   حداقل بتوانیم به صورت آنلاین در کنار سایر پارامترها ،اطلاعات برف هم داشته باشیم.
دادرس تجهیز ایستگاه چاف  را به باران سنج خودکار از جمله تعهدات این اداره بیان کرد و افزود:
 برنامه دیگر ایستگاه هواشناسی اطاقور  است که در صورت تامین اعتبار به مبلغ ۲ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.
 دادرس در مورد پروژه های شرق گیلان و ایستگاه هواشناسی رودسر گفت:
 نزدیک به  ۱۵ سال بود که ایستگاه هواشناسی در خط ساحلی رودسر ساختمان اداری نداشتند و همکاران در کانکس بودند با همت مسئولین شهرستانی و استانی توانستیم اعتباری بالغ بر  ۲ و نیم میلیارد تومان برای ساخت ساختمان فراهم کنیم که هم اکنون بالغ بر ۸۰درصد پیشرفت د اشتیم، برای تکمیل آن و محوطه سازی ایستگاه حداقل به یک و نیم میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم که از  فرماندار رودسر درخواست اعتبار کردیم بهعنوان پروژه نیمه تمام، که با تامین اعتبار در سال جاری به بهره برداری خواهدرسید.دادرس در مورد اعتبارات هواشناسی استان گفت حداقل  ۲۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز هست سال گذشته  ۱۴ میلیارد مصوب داشتیم امسال حداکثر تا  ۵۰ میلیارد تومان می توانیم با توسعه شبکه ،ایستگاه خوب داشته باشیم که ۱۰ میلیارد تخصیص پیدا کرده و  تعدادی از پروژه ها احداثی بود.
 با اعتبار  ۵۰ میلیارد اقلا  ۱۵ ایستگاه می توانیم در سطح استان احداث کنیم و برای ایستگاه های موجود تجهیزات و ادوات یدک تهیه کنیم تا در زمان های خاص جا نمانیم.
مدیرکل هواشناسی استان گیلان تغییر اقلیم را باعث افزایش گازهای گلخانه ای دانست که در دنیا هم در طول پنجاه سال اخیر این  افزایش دما راداشتیم  ودر  سطح استان هم تا یک درجه تابستان گرمی داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲ و ۶ دهم درجه افزایش دما داشتیم و نسبت به بلند مدت افزایش ۲  درجه ای داشتیم که نشان دهنده تغییرات اقلیمی در کل دنیا است که استان را هم تحت تاثیر قرار داده است.
دادرس علت ملموس بودن افزایش دمای استان را  دوعامل دانست وگفت:
 از جمله  این دلیل رطوبت  است که زمانی دما با رطوبت طلاقی پیدا می کند آن دمای احساسی مثلا اگر رطوبت ۵۰  درصد باشد که معمولا در استان گیلان از این مقدار بیشتر از و دما ۳۲ یا ۳۳  درجه باشد مردم دمای ۳۸ تا ۴۰  درجه را احساس خواهند کرد و نکته حائز اهمیت دیگر این است که در سنوات گذشته اگر دمای  ۳۸ درجه را تجربه کردیم یک تا دو روز بوده است اما الان در واقع دوره افزایش دما ممکن است یک هفته باشد.
البته  دماهای شبانه هم افزایش پیدا کرده معمولا شب ها خنک تر می شد اما الان کاهش دما در شب کمتر است به همین دلیل شرایط گنبد دمایی استان ما را هم به نحوی تحت شعاع قرار می دهد  در این چند سال که دیدیم افزایش دما از سال ۹۳  تاکنون  باعث این شرایط خاص شده در سنوات گذشته کمتر و در سال های اخیر افزایش دما بیشتر بوده و همچنین پریود دمایی در طول فواصل تابستان که تداوم داشته باشد مدت زمان بیشتری در استان استقرار داشته است .
دادرس افزود:
تلاش ما این است که بتوانیم در بخش های مختلف کاربردی هواشناسی چه کشاورزی و چه موارد دیگر متناسب با نیاز کاربر اطلاعات لازم را تهیه کنیم.
مدیر کل هواشناسی استان اجرای کارها و برنامه های تحقیقاتی را منوط به تامین اعتبارات دانست و در این رابطه اظهار داشت:
 کارها و برنامه های جدید برای توسعه شبکه ایستگاه ها نیاز به تامین اعتبار دارد ؛ مثلا اطلاعات دمای استخر آب از سطح آب تا عمق یک متری را روزانه اندازه گیری می کنیم کاربران متناسب با دمای آب و نوع آب می توانند نوع تغذیه برای پرورش ماهی را اعلام کنند لذا هم پرورش دهندگان ماهیان گرمابی این اطلاعات روزانه را استفاده می کنند و هم کشاورزان که به کشت چای برنج زیتون گیاهان گلخانه ای و پرورش طیور مشغول هستند این اطلاعات را که در هفته دو نوبت در بخش هواشناسی و کشاورزی از اصلاح نباتات، زراعت،  باغبانی ،پرورش طیور  متناسب با نوع و زمان تولید اطلاعات تولید می شود و روزانه  بیش از۲۰ توصیه هواشناسی در اختیار کاربران قرار داده می شود .
در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار کاربر مستقیم و ۴۰هزار کاربر بطور غیرمستقیم داریم .
دادرس با تبریک روز خبرنگار آنها را بازوان توانمند ادارات دانست که در کنار مسئولین ادارات اطلاعات را در کانال ها و فضا ی مجازی منتشر می کنند و اکثر مردم استان از این اطلاعات استفاده می کنند .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار