خراسان جنوبی آماده همکاری اقتصادی و تجاری با افغانستان است

استاندار خراسان جنوبی، راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان دانست و گفت: خراسان جنوبی آماده همکاری همه جانبه در حوزه های اقتصادی و تجاری با افغانستان است.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳ 12 August 2024
به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایرنا، جواد قناعت عصر روز یکشنبه در دیدار با والی استان فراه افغانستان که با هماهنگی نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در همکاری با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در مرز ماهیرود برگزار شد، افزود: ایران و افغانستان دارای اشتراکات فرهنگی و سابقه طولانی روابط اقتصادی و تجاری بوده و در این زمینه ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد.
 
وی ادامه داد: اینها فرصت‌های مناسبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری بین ۲کشور به وجود آورده که امید است شاهد توسعه آن باشیم.
 
استاندار خراسان جنوبی راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سیاست خارجی را توسعه روابط با همسایگان عنوان کرد و گفت: این مهم به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد.
 
قناعت تصریح کرد: این استان برای همکاری با فراه افغانستان در حوزه‌های بازسازی، زیرساختی و تجاری، همکاری با بخش خصوصی و آموزش نیروی انسانی متخصص، امنیت در مرز‌های مشترک، مشارکت در طرح‌های آموزشی و بهداشتی و علمی و فرهنگی و در مجموع برای مراودات بیشتر با استان فراه افغانستان آمادگی دارد.
 
وی قرار گرفتن خراسان جنوبی در کریدور بین‌المللی شمال به جنوب، وجود فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و پایانه مرزی ماهیرود را از جمله ظرفیت‌های استان در راستای توسعه تجارت با افغانستان دانست و اظهار کرد: مرز ماهیرود طلایی‌ترین موقعیت برای ارتباط حمل و نقلی افغانستان به کشور‌های آسیای میانه است، چراکه عبور کالا از مسیر ماهیرود به چابهار و از آنها به کشور‌های آسیای میانه حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر را برای تجار افغانستانی نزدیکتر می‌کند.
قناعت به ابرپروژه ساخت راه آهن خراسان جنوبی به سمت چابهار و سرخس اشاره کرد و گفت: ساخت این مسیر ریلی هم اکنون در ۱۵ قطعه توسط پیمانکاران مختلف در حال اجراست و راه اندازی آن کمک بزرگی به توسعه و تسهیل تجارت خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر وزنی و ۳۵ درصد ریالی از مرز ماهیرود صورت می‌گیرد، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه افزایش ساعت کاری پایانه ماهیرود آمادگی لازم را دارد.
 
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امکان انجام سرمایه گذاری‌های مشترک در سایت منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه گذار افغان در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: سطح مراودات تجاری بین ایران و افغانستان می‌تواند با نشست‌های مستمر افزایش پیدا کند.
 
سایت خرده فروشی کالا در بازارچه ماهیرود راه اندازی شود
 
استاندار خراسان جنوبی در حاشیه نشست با والی استان فراه افغانستان در جمع خبرنگاران خواستار راه‌اندازی سایت خرده‌فروشی کالا در بازارچه مرزی ماهیرود سربیشه شد و گفت: برگزاری جلسات و مراودات بیشتر بین ۲ استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی را فراهم می‌کند.
 
قناعت اظهار کرد: ترانزیت کالا از بندرعباس به سمت کشور‌های آسیای میانه، چنانچه از مرز رسمی ماهیرود عبور کند حدود ۴۰۰ کیومتر مسیر کوتاه‌تر می‌شود که این برای فروشنده و خریدار به صرفه‌تر است.
 
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مرز ماهیرود از موقعیت بسیار خوبی برای توسعه تجارت برخوردار است که باید بیشتر از آن استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر پایانه ماهیرود پیشرفت‌های زیادی داشته است، گفت: تأمین برق، آب، زیرساخت‌ها و پروژه لوله گذاری برای انتقال سوخت با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله اقداماتی بوده که تاکنون در پایانه مرزی ماهیرود صورت گرفته است.
 
قناعت عنوان کرد: در این جلسه بر آمادگی خراسان جنوبی برای فعال سازی مرز‌های میل ۷۳ گلورده و مرز دوکوهانه تأکید شد که در صورت موافقت طرف افغان، این دو مرز نیز فعال و تخصصی شود.
 
استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی پیگیر راه اندازی کنسولگری ایران در استان فراه افغانستان و کنسولگری افغانستان در بیرجند است، گفت: خراسان جنوبی همچنین بر آمادگی در زمینه افزایش ساعت کاری پایانه ماهیرود و نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تسهیل توریست درمانی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، انتقال دانش فنی و علمی و پذیرش دانشجوی افغانی تأکید کرد.
 
وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی انجمن سرمایه گذاران مشترک ایران و فغانستان در سایت مرزی ماهیرود از دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده در این نشست بود، گفت: در این جلسه آخرین وضعیت ناوگان ترانزیتی از کشور عراق که در کمرگ ابونصر فراه متوقف است نیز بررسی شد.
 
قناعت ادامه داد: این محموله‌ها از کشور عراق توسط تجار افغانستان خریداری شده و به استان فراه افغانستان رفته و جمهوری اسلامی ایران فقط ترانزیت آن را انجام داده است.
 
استاندار خراسان جنوبی درخصوص آخرین وضعیت پروژه راه ارتباطی میل ۷۸ به مرکز استان فراه نیز گفت: این پروژه پیش از این ۶۴ کیلومتر آسفالت شده، اما بدلیل مشکلاتی که در کشور افغانستان وجود داشته است باید مرمت وبازسازی می‌شد که این اقدام صورت نگرفته است.
 
وی بیان کرد: از این مسیر ۵۴ کیلومتر نیز مانده که اعتبار آن به بانک آرین افغانستان تزریق شده و بدلیل تحریم‌ها این اعتبارات بلوکه شده است و در این جلسه خواستار حل این مشکل از سوی افغانستان شدیم که چنانچه اعتبارات آزاد شود، در ۶ ماه آینده پروژه به طور کامل به اتمام می‌رسد.
 
خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی است و این استان در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.
 
فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده و سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار