اقامه عزا برای علمدار دشت کربلا در خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی همزمان با نهم ماه محرم و تاسوعای حسینی در سوگ شهادت علمدار دشت کربلا، یکپارچه عزا و ماتم است.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴ 15 July 2024
به گزارش «تابناک خراسان جنوبی» به نقل از ایرنا؛ آیین‌های عزاداری دهه اول محرم به روز نهم رسید؛ روزی که منتسب به حضرت اباالفضل العباس (ع) است و نه تنها مسلمانان که آزادگان عالم در برابر وفا، ادب، غیرت و معرفت عباس بن علی سر تعظیم فرود می‌آورند و با سوز و گداز مرثیه سرایی می‌کنند که «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد».
 
استان خراسان جنوبی که در سنت‌ها و تاریخ همواره برگزاری مراسم‌ مذهبی یکی از پایه‌های مهم زندگی مردمانش بوده همزمان با سایر نقاط ایران سیاه پوش شده و آیین‌های عزاداری در جای جای این استان پهناور در حال برگزاری است.
 

حسینیه امام رضا (ع) یا همان مدرسه شوکتیه بیرجند یکی از این مکان‌ها در مرکز استان بوده که تاسوعای هر سال میزبان خیل عظیم سوگواران حسینی است. این موقوفه به عنوان یکی از بناهای اصیل تاریخی استان خراسان جنوبی با بیش از ۱۲ دهه قدمت، محرم هر سال محل برگزاری مراسم تعزیه، شبیه‌خوانی، مداحی و عزاداری است.

این روزها قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی در حسینیه‌ها، تکایا، خانه‌های وقفی، منازل شخصی، بوستان‌ها، مساجد، کوچه و خیابان‌ها مشغول برگزاری مراسم‌ روضه خوانی، عزاداری، تعزیه و توزیع نذری هستند و همه چیز تحت تاثیر محرم است.

اقامه عزا برای علمدار دشت کربلا در خراسان جنوبی + فیلم

اما آنچه در کوچه پس کوچه‌های قدیمی و بافت تاریخی شهرها بیشتر از همیشه ارادتمندان به اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش را جذب می‌کند، بناهای تاریخی و حسینیه‌های وقفی است.

حسینیه‌های تاریخی در شهر بیرجند یکی از اسناد اعتقادات مذهبی مردمان این دیار کویری است و در حسینیه شوکتیه با بنای تک ایوان نیز اوج مراسم عزاداری روز تاسوعا نمود پیدا می‌کند.

چند سالی است گروه تعزیه‌خوانی و دمام زنی عاشقان اهل بیت (ع) به حسینیه شوکتیه بازگشته و با همکاری اساتید و بزرگان تعزیه خراسان جنوبی به مدت پنج شب از ابتدای ماه محرم به اجرای برنامه می‌پردازند.

علاوه بر این یکی از مراسم‌ ویژه حسینیه شوکتیه حضور هیات‌های عزاداری در این بنای تاریخی است به این صورت که همزمان با روز هشتم محرم و شب تاسوعا دسته‌های عزاداری یکی پس از دیگری وارد محوطه وسیع حسینیه شده و بعد از دقایقی عزاداری، محل را برای ورود هیات دیگر ترک می‌کنند.

آیین‌های عزاداری تاسوعای حسینی از نخستین ساعات روز نهم ماه محرم مصادف با ۲۵ تیر ۱۴۰۳ در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی در روزی که به نام ابوالفضل العباس است، برپا شده و قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در سوگ شهادت یار وفادار امام حسین (ع)، اسوه مردانگی و ایثار اشک ماتم می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

دسته‌های عزاداری و هیات‌های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیرزنی از صبح امروز (دوشنبه) در خیابان‌ها به‌ راه افتادند و در چهار گوشه این استان مجلس عزای حسین برپاست.

مراسم عزاداری روز تاسوعا در برخی اماکن استان از جمله حسینیه امام رضا (ع)، آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند و حسینیه آقانجفی بشرویه به طور زنده از شبکه استانی خاوران پخش می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار