کد خبر: ۱۰۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳ 10 October 2015
سید علی نعیمی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی آستارا امروز(۱۸ مهر) در حاشیه بازدید محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان و شاهین مصطفی‌یف، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و هیات آذری از منطقه ویژه اقتصادی و بندر آستارا و در جمع خبرنگاران به پتانسیل اقتصادی این شهرستان اشاره کرد و افزود: بندر مرزی آستارا در روابط کشور با جمهوری آذربایجان نقش مهمی دارد.

 

وی با اشاره به نقش روابط گیلان با کشور جمهوری آذربایجان در توسعه اقتصادی منطقه، تصریح کرد: روابط بین دو کشور به نفع ایران و جمهوری آذربایجان است و گسترش روابط کمک شایانی به پویایی منطقه می‌کند.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ساخت دو بندر در گیلان در حال انجام است، اظهارکرد: این بنادر در چمخاله و کیاشهر ساخته می‌شود.

 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اضافه کرد: منطقه آزاد بندر انزلی دارای مجهزترین ترمینال مسافربری حاشیه خزر است.

 

وی با بیان اینکه گیلان استانی سرشار از جاذبه های طبیعی، گردشگری و توریستی است، خاطرنشان کرد: از ظرفیت و پتانسیل این استان می‌توان نهایت بهره را برای شکوفایی و توسعه منطقه برد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ادامه داد: ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری در منطقه آزاد انزلی موجود می‌باشد و این یک فرصت خوب برای منطقه و استان است.

 

نعیمی در پایان از هیات آذری حاضر در نشست مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان خواست از پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان رشت و بندر انزلی بازدید کنند.

 

امروز در جریان نشست موسوم به (آستارا- آستارا) که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و هیات ایرانی و آذری عضو کمیسون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به میزبانی آستارا در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، تفاهم نامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران و همکاری های اقتصادی دو کشور امضاء شد.

 

در تفاهمنامه امضاء شده مقرر گردید تا طرف جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر راه‌آهن را تا نقطه صفر مرزی احداث کند و طرف ایرانی نیز دو کیلومتر راه‌آهن تا ترمینال را بسازد.

 

در نشست مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان، مشاور وزیر ارتباطات، معاون آسیا و اقیانوسیه و کشورهای مشترک المنافع وزارت امور خارجه، معاون وزیر راه و مدیر عامل شرکت راه‌آهن، معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی، معاون امور بین الملل مرزبانی، مدیرکل امور بین‌الملل و مطالعات راهبردی وزارت ارتباطات، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، قائم مقام راه‌آهن کشور، مدیرکل بین الملل راه آهن، معاون برنامه ریزی و بین‌الملل گمرک ایران و فرماندار بندر آستارا به عنوان هیات ایرانی و شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران، جاوید قربان اف رییس راه آهن جمهوری آذربایجان، خلف خلف اف معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، جوان شیر آخوند اف سفیر جمهوری آذربایجان در ایران، علی علیزاده سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز، معاون وزیر اقتصاد، معاون وزیر حمل و نقل، معاون کمیته دولتی گمرک، معاون سرویس مرزبانی، مشاور وزیر اقتصاد و صنعت و جمعی از مدیران، مشاوران و کارشناسان ارشد کشور جمهوری آذربایجان به عنوان هیات آذری حضور داشتند.

 

به گزارش شبستان، بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل، نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.


بندر چند منظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل، ظرفیت پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود را دارد.


این واحد بندری در استان گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.

 

منطقه ویژه اقتصادی آستارا در ۶۱ هکتار محدوده بندر چند منظوره آستارا در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی آن ایجاد می‌شود.

 

شهرستان ۸۶ هزار نفری بندر آستارا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار