کد خبر: ۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 01 August 2015
با گذشت بیش از یک هفته از اعتراض به قطع درختان شهر رشت، گروههای موافق و مخالف ابعاد جدیدی از این اقدام را برای مردم و فعالان اجتماعی و محیط زیستی باز گو می کنند که در جای خود قابل توجه است.

گروه مخالفین با استناد به ماده قانون های مصوب و بر اساس اسناد و مدارک مستدل نسبت به اعتراض قانونی خود اقدام می نمایند و حال اینکه برخی موافقین عملکرد قطع درختان با تفسیر به رای و سناریو نویسی های شخصی در صدد قانونی جلوه دادن این اقدام بر می آیند و از آنجایی که روزیه برخی شبه تحلیل گران در تخریب شخصیت حقیقی افراد و ابراز جملات احساسی تامین می شود، دور از ذهن نمی باشد که با به تمسخر کشیدن اصل موضوع و فرافکنی های غیر حرفه ای، سعی در پاک کردن صورت مسئله گام بر می دارند. اقداماتی که در هر زمان و مکانی با یک نیت خوانی ختم می شود و آن چیزی جز باج خواهی، وابسته و تحت فشار قرار دادن و ... نیست.

لذا هیات تحریریه پایگاه اطلاع رسانی رشت پرس، بدور از هرگونه جانبداری یک طرفه و بر اساس اصول انصاف و با تکیه بر مستندات قابل دفاع به بررسی همه جانبه وقایع می پردازد و در پایان با اعتقاد عمیق به سطح آگاهی جامعه ، قضاوت را به مخاطبین می سپارد.

به همین منظور گفتگویی را با محمد حسین واثق کارگرنیا و فرانک پیشکر دو عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم.

محمد حسین واثق کارگرنیا در این باره گفت: برابر مصوبه دوره سوم شورای اسلامی شهر رشت کلیات این پروژه به صورت مشروط مورد تصویب اعضاء شورای وقت قرار گرفته بوده و مقرر گردید در زمان اجرای عملیاتی پروژه، نظرات کارشناسی و جزئیات آن مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد که متاسفانه این امر محقق نشد و شهرداری به استناد تصویب کلیات طرح و مصوبه کمیسیون ماده 7 شهرداری که اکثریت اعضای آن از کارمندان شهرداری هستند، وارد فاز اول عملیاتی شد و امروز شاهد قطع درختان در مسیر این پروژه هستیم که اعتراضاتی را در سطح جامعه به دنبال داشت.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ادامه بیان داشت: ضمن اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیر توسعه شهری امری اجتناب نا پذیر است لذا بررسی کارشناسی ابعاد مختلف اجرای این طرح می بایست با نظارت شورا و کمیسیون تخصصی صورت می پذیرفت و نه اینکه بدون نظریه کارشناسی شورا به مرحله اجرا در می آمد .

حال اینکه چرا برخی از افراد در صدد فرافکنی این موضوع و جهت دادن این اقدام به سمت شورا هستند خود جای تامل دارد.

در ادامه این گفتگو، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی ضمن تائید اظهارات محمد حسین واثق کارگرنیا بیان داشت: با بررسی و بازنگری مصوبه شورای دوره سوم ، که اسناد آن موجود است به راحتی می توان دریافت که قطع درختان به هیچ عنوان با نظریه کارشناسی شورای اسلامی شهر نبوده و مسئولیت انجام این کار قطعا متوجه شهرداری رشت خواهد بود.

فرانک پیشگر در ادامه با استناد به متن صریح مصوبه شورای اسلامی شهر در دوره سوم بیان کرد: در مصوبه مورخ 11/9/91 شورا به شماره 2642/91/ش به صراحت اعلام شده که با کلیات پیشنهاد شهرداری موافقت گردید و مقرر شده قبل از اجرا، نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک استان اخذ تا پس از بررسی جزئیات موضوع در جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا جهت طرح مجدد و اصلاح لازم برای تصویب نهایی به صحن شورا ارائه گردد که متاسفانه این فرایند نقض شده و شهرداری بدون در نظر گرفتن شروط ضمن مصوبه اقدام به شروع پروژه و قطع درختان نموده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اعلام کرد، بر اساس شواهد و قراین موجود در شورای اسلامی شهر رشت هیچگونه استعلام و نظریه کارشناسی در خصوص اجرای پروژه اتخاذ نشده است و لذا مخالفت اعضاء شورای اسلامی شهر و اظهارات اخیر دبیر شورای ترافیک استان مبین این امر است.

فرانک پیشگر در پایان با اشاره به اینکه این اقدام با تصمیمات فردی انجام گرفته است اعلام داشت، تصویب بودجه برای پروژه BRT در سال جاری به هیچ عنوان موجبات صدور مجوز اجرای پروژه بدون نظارت شورا را توجیه نخواهد کرد و جایگاه نظارتی شورا بر اساس مصوبات قانونی بر قوت خود باقی است. لذا این اقدام با تصمیمات فردی انجام گرفته است و مخالفت با قطع درختان به هیچ عنوان به منزله عدم تمایل به توسعه شهری و بی توجهی به مولفه های کلانشهری نخواهد بود و تنها خواست اعضاء شورا و مردم اجرای عملیات توسعه ای بر پایه اصول کارشناسی و قانونی می باشد.

بنا بر این گزارش رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت به جهت پاسخگویی شفاف به اذهان عمومی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی ناشی از آن و رفع ابهامات همه جانبه اجرای پروژه BRT، پیشنهاد توقف موقت پروژه را با همکاری و هماهنگی اعضاء محترم شورا خواستار شد./رشت پرس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار