کد خبر: ۲۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 26 April 2016
تابناک گیلان - مديركل امور اقتصادي و دارايي گيلان و نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري استان با اشاره به فضاي مثبت بين المللي ايجاد شده پس از مذاكرات هسته اي در ايران، از افزايش علاقه مندي سرمايه گذاران خارجي در گيلان بعد از توافق برجام خبر داد.

منصور مولايي پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به اينكه قبل از برجام طي سال هاي گذشته مراجعات براي سرمايه گذاري بدليل بسته بودن سوئيفت و LC در استان كم بود، بيان كرد: اولين موضوع براي سرمايه گذاري خارجي، ورود پول به كشور و نقل و انتقال مالي است و مهمترين ابزار مالي، سوئيفت و LC است كه با توجه به تحريم ها و بسته بودن اين راه ها، نقل و انتقال مالي در اين چند سال به آساني امكانپذير نبود.
وي افزود: با توافق برجام و برداشته شدن تحريم ها، اين مشكلات اكنون برطرف شده هرچند، ترميم و اصلاح مشكلات به جاي مانده از گذشته، زمان بر است.
نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري گيلان با اشاره به بسترسازي هاي انجام شده در اين مركز براي جذب سرمايه گذاري گفت: 11 برنامه نرم افزاري در تالار مركز خدمات سرمايه گذاري استان با كمك بخش خصوصي طراحي شده حال اينكه پيشتر، اين نرم افزار، داراي سه برنامه بود و اكنون آن را به 11 برنامه ارتقاء داده ايم.
مولايي پور يكي از اين نرم افزارها را بانك اطلاعات سرمايه گذاري استان عنوان و تصريح كرد: معرفي يك هزار و 200 پروژه نيمه تمام صنعتي و 160 پروژه نيمه تمام گردشگري از جمله برنامه هاي ارائه شده اين بانك اطلاعاتي است.
وي بيان كرد: همچنين يكصد فرصت سرمايه گذاري در استان شناسايي و در قالب كتاب به چهار زبان فارسي، انگليسي، روسي و تركي تدوين شده و در اختيار سرمايه گذاران خارجي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين؛ در اين بانك بسياري از اطلاعات مورد نياز سرمايه گذاران خارجي از جمله قوانين مربوط به سرمايه گذاري و حقوق مالكيت در كشور پاسخ داده شده است.
مولايي پور گفت: همچنين فيلمي براي معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري گيلان تهيه و آماده شده كه قصد داريم در آينده اي نزديك، آن را در اختيار وزارت امور خارجه قرار دهيم تا در اجلاس سفيران خارجي رونمايي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، به اعلام آمادگي هيات هاي سرمايه گذاري از آلمان ، ايتاليا و هلند براي سرمايه گذاري در موضوعات مختلف اشاره و اضافه كرد: تفاهم نامه اوليه براي اين موضوعات در نظر گرفته شده و سرمايه گذاران آلماني براي احداث نيروگاه بادي در منجيل اعلام آمادگي كرده اند.
وي اضافه كرد: همچنين هلندي ها براي موضوعات مربوط به بانك و بيمه و ايتاليايي ها براي احداث نيروگاه با استفاده از زباله سوز ابراز تمايل و اعلام آمادگي كرده اند.
مولايي پور افزود: در مرحله اول، مذاكرات انجام مي شود و سپس مطالعات اقتصادي و مالي، فني و زيست محيطي پروژه بايد ارائه شود و زماني كه دستگاه متولي اين مطالعات چهارگانه را بپذيرد، منتهي به عقد قرارداد و سرمايه گذاري مي شود.
نائب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري گيلان با اشاره به اهميت فضاي كسب و كار در جذب سرمايه گذاران خارجي اظهار كرد: يكي از بحث هاي داراي اهميت براي سرمايه گذاري خارجي، فضاي كسب و كار است كه 280 مولفه توسط مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي كه بخش غيردولتي است، مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي موضوعاتي همچون فساد اداري، تسهيلات بانكي، بيمه اي و زيرساختي را از جمله اين مولفه ها خواند و افزود: طي سه سال گذشته، استان گيلان در هشت دوره مختلف رتبه نخست را در فضاي كسب و كار در كشور داشته و گيلان در اين دوره نه تنها نسبت به ساير استان ها برتر بوده، بلكه امتيازش از ساير دوره ها بيشتر بوده و نسبت به قبل نيز بهبود يافته است.
مولايي پور اين امر را نشان دهنده آن دانست كه بستر سرمايه گذاري در گيلان نسبت به ديگر استان ها فراهم تر است.
** بدنبال راه اندازي بازار مالي بين المللي و خوشه ماهيان خاوياري در گيلان هستيم
نائب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري گيلان به برنامه هاي امسال اين مركز اشاره و اضافه كرد: بدنبال راه اندازي بازار مالي بين المللي در استان هستيم.
وي با بيان اينكه 76 كشور در جهان داراي بازار مالي بين المللي هستند اما كشور ما اين بازار را ندارد، اظهار كرد: هيات دولت راه اندازي اين بازار مالي بين المللي را در كيش و تهران پيشنهاد داده اما ما بدليل وجود منطقه آزاد انزلي در استان، تقاضا كرديم كه اين بازار در گيلان نيز راه اندازي شود.
وي با اشاره به نقش اين بازار در مبادلات مالي افزود: در اين بازار، 250 ابزار جديد مالي معرفي مي شود كه امكانات خوبي براي تامين مالي بسياري از پروژه هاي نيمه تمام را فراهم مي كند.
وي به ناشناخته بودن اين ابزار مالي در كشور اشاره و بيان كرد: اگر حداقل آموزش و تربيت نيروي انساني آن در گيلان انجام شود، دانش آموختگان مي توانند آموزش ببينند كه علاوه بر اشتغالزايي براي آنان، سرمايه گذاران نيز مي توانند از آن استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين بازار در استان شكل بگيرد، مي تواند شغل هاي جديدي ايجاد كند كه مكمل شغل هاي ديگر هستند و همچنين توسعه اقتصادي و تقويت بنيه مالي استان را به همراه خواهد داشت.
ملايي پور گفت: همچنين بدنبال راه اندازي خوشه ماهيان خاوياري در استان هستيم چراكه ماهيان خاوياري برند ايران و استان هاي شمالي به ويژه گيلان هستند كه توجه به آن، مزاياي بسياري دارد و براي اجراي اين طرح، با هماهنگي شيلات و دست اندركاران ديگر، تاكنون زمين آن جانمايي شده و مذاكرات اوليه انجام شده است.
وي با بيان اينكه قرارداد پژوهشي با بخش خصوصي براي انجام مطالعات لازم درباره ماهيان خاوياري بسته شده، افزود: ماهيان خاوياري هم فسيل زنده و هم در حال انقراض هستند و اين نوع ماهيان، براي محيط زيست اهميت بسياري دارند.
ملايي پور با اشاره به ارزآور بودن ماهيان خاوياري به عنوان كالايي بين المللي ادامه داد: امروزه بدليل سودآوري پايين، كشاورزان استان رغبتي به كشاورزي ندارند و توجه به ماهيان خاوياري در كنار كشاورزي شان مي تواند سودآوري قابل توجهي را نيز براي آنان به همراه آورد.
مديركل امور اقتصادي و دارايي گيلان به اقدامات مثبت دولت يازدهم در ارتباط با تقويت بنيه كشاورزان اشاره و اضافه كرد: پنج سرمايه گذار خارجي از كشورهايي همچون بلژيك، آمريكا و ايتاليا كه اين پروژه را انجام داده اند، آمادگي خود را براي سرمايه گذاري در خوشه خاوياري در گيلان اعلام كرده اند.
وي يادآور شد: در صورت آماده بودن بستر از قبيل جانمايي زمين و نداشتن مشكل مالكيت و پيش رفتن زيرساخت ها ، اين سرمايه گذاران براي انجام مراحل بعدي ورود مي كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار