کد خبر: ۱۴۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 19 December 2015
وزیر امور خارجه آمریکا قطعنامه جدید شورای امنیت درباره سوریه را بسیار نزدیک و شبیه به پیشنهادهای ایران برای حل بحران سوریه خواند و گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که سخنان گفته شده در چهار سال گذشته را با اقدامات همسان کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از نیویورک، دقایقى بعد از تصویب قطعنامه شوراى امنیت درباره سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه عصر جمعه در نشستی خبری مشترک شرکت کردند. 
وزیر خارجه آمریکا در آغاز سخنانش گفت: ایران، روسیه، اتحادیه عرب و جمعا بیست کشور متعهد شدند طبق اصولی که مشخص شده است، به جلو حرکت کنند، همچنین انتقال سیاسی و دیگر موارد ذکر شده در قطعنامه طبق چارچوب زمانی و کاری معینی که بر آن تاکید شده است، صورت گیرد. 
وی افزود: زمانی که در مسکو بودم، رئیس جمهور پوتین اظهار کرد رئیس جمهور اسد با او موافقت کرده تا در این روند سیاسی و قانون اساسی و انتخابات شرکت کند، در نتیجه با شفافیت کارمان را آغاز کرده ایم و ضرورت دارد انتقال سیاسی در مهلت زمانی مشخص شده شش ماهه صورت گیرد و متعاقب آن انتخابات نیز طی هجده ماه صورت گیرد. 
کرى گفت: بسیار مهم است که همه ما در این روند در کنار یکدیگر قرار داشته باشیم و توافق کردیم که قرار دادن شرط رفتن اسد جنگ را طولانی تر کرده و به مرارت ها افزوده است در نتیجه مهم بود که فقط به این مطلب توجه نشود. 
وی همچنین بر انتقال سیاسی که در متن قطعنامه 2254 و همچنین اعلامیه های ژنو که بر آن تاکید شده است، اشاره کرد. 
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: این قطعنامه شامل آتش بس نیز می شود، آتش بس امری مهم است که طرف های درگیری کنار یکدیگر قرار گیرند، قادر به توافق باشند و سپس با مشکلات آوارگان و بحران انسانی مردم سوریه کنار آیند. 
وی افزود: در حال حاضر آمریکا بزرگترین کمک کننده مالی است و تاکنون بیش از چهار و نیم میلیارد به آوارگان اختصاص داده است ولى صرف اینکه برای این وضعیت چک بنویسیم، کمکى به حل موضوع نمى کند بلکه باید به این وضعیت درباره آوارگان خاتمه دهیم و زندگی مناسبی بر مبنای این روند سیاسی برای آنان فراهم کنیم. 
وزیر خارجه آمریکا گفت: از طرف های درگیری درخواست داریم موقعیتی را برای ارائه امدادهای انساندوستانه فراهم آورند و به کارگیری انواع سلاح ها، بمب های بشکه ای و غیره فوری متوقف شود و نهایتا بتوان آتش بس را در سطح گسترده تری برقرار کرد. 
وی افزود: یکی از موارد اصلی این توافق بر این مبناست که مردم سوریه خود قادر به ساختن کشورشان باشند و گروه حمایت بین المللی سوریه نیز دقیقا همان کاری را که اسمش است انجام خواهد داد یعنی از روند سیاسی، استفان دمیستورا و سازمان ملل و طرف ها حمایت و به آنان کمک خواهد کرد تا به پای میز مذاکرات بیایند. 
سرگئی لاوروف نیز در این نشست خبرى گفت: هدف اصلی این است که مردم سوریه خود بتوانند آینده شان را تعیین کنند و همه درباره این مطلب توافق نظر دارند و باید به صراحت بگویم که هیچکس این امر را انکار نکرده است. 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استفان دمیستورا موظف شده است تا دیدارهایی را میان دولت و نمایندگانی از گروه های مخالف سوری بر قرار کند. 
وزیر خارجه روسیه افزود: طبق پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا در نظر داریم بار دیگر در ماه ژانویه سال جدید میلادی دیداری داشته باشیم. 
وی تاکید کرد: درباره دستاورد امروزمان بسیار خوشبین نیستم ولی برای ایجاد موقعیت مناسب خارجی به منظور هر آنچه که انتظار داریم مردم سوریه انجام داده و آینده شان را تعیین کنند، گام های مهمی برداشته شده است. 
استفان دمیستورا نیز در این نشست خبرى گفت: جامعه بین المللی با تصویب قطعنامه ای به اجماع که کمی پیش در شورای امنیت صورت گرفت، یکپارچکی خود را نشان داد و موضوع دشوار است ولی امکان پذیر خواهد شد. 
جان کری در بخش سئوال و جواب در پاسخ به سئوالی گفت: ایرانیان پیشنهاد صلحی را یک سال و اندی پیش ارائه داده بودند و در پیشنهاد آنان آتش بس، اصلاحات قانون اساسی، دولت وحدت ملی و انتخابات مطرح شده بود. 
وزیر خارجه روسیه نیز درباره سرنوشت بشار اسد گفت: ما نمی توانیم با مداخله کشوری از خارج از سوریه و دیدگاهش در این زمینه موافقت کنیم. 
وى افزود: برای مثال بحران در عراق بر از میان برداشتن صدام حسین متمرکز شده بود و واقعه مشابهی هم درباره معمر قذافی در لیبی صورت گرفت ، هم اکنون هر آنچه را در عراق و لیبی رخ می دهد، شاهدیم.
لاوروف به اوضاع یمن نیز اشاره و تصریح کرد: درباره یمن نیز تصمیم هایی از خارج توسط آمریکا، روسیه و دیگران اتخاذ شده بود ولى ما بر این باوریم که نباید اشتباهات مشابه را تکرار کرد، اکنون نیز این فقط مردم سوریه هستند که باید درباره آینده کشورشان و رئیس جمهور آن تصمیم بگیرند . 
وی در ادامه گفت: همانطوریکه در قطعنامه های شورای امنیت نیز بر آن تاکید شده است، هیچ پیش شرطی نباید برای مقابله با تروریسم وجود داشته باشد و هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد . 
وزیر خارجه روسیه در پایان گفت: ما باید اولویت های خود را مشخص کنیم، داعش و دیگر گروه های تروریستی، تهدیدی مشترک و چالش هایی برای تمدن ما محسوب می شوند و مرارت های بسیاری را منجر شده اند در این میان جاه طلبی سیاسی می تواند اشتباه بزرگی تلقى شود. 
جان کرى بعد از این نشست خبرى مستقیم به دیدار با محمد جواد ظریف رفت که در اتاقى در کنار سالن شوراى امنیت برگزار شد. 
نخست قرار بود این دیدار پوشش رسانه اى داده شود ولى همزمان با ورود وزیران خارجه دو کشور، از دوربین هاى خبرى خواسته شد بدون تصویر یا عکس بردارى، مکان دیدار را ترک کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار