شناسایی ۵۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، گفت: در استان کرمانشاه ۵۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد و سال گذشته ۴۰۰ مورد چاه مسدود شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴ 07 September 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، رسول فرهادی با اشاره به اینکه 10 هزار حلقه چاه مجاز و 5500 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه وجود دارد، اظهار داشت: در سال گذشته 20 حلقه چاه غیرمجاز در استان بازگشایی و از طرف دیگر 400 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه برخورد و پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز از ابتدای فعالیت شرکت تاکنون 261 دستگاه حفاری غیرمجاز در استان توقیف و در پارکینگ‌ها موجود است که 70 دستگاه مربوط به سال گذشته تاکنون بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اضافه برداشت‌ها از منابع آبی گفت: برنامه سازگاری با کم آبی در دولت دوازدهم تدوین شد و سهم برنامه دستگاه‌های متولی در بخش‌های مختلف مشخص شد و به صورت سالانه مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.

فرهادی افزود: در زمینه طرح سازگاری با کم‌آبی برای امسال باید 120 میلیون مترمکعب آب ذخیره می‌شد که عملکرد دستگاه‌های مختلف حدود 138 میلیون مترمکعب بوده و از این میزان 78 میلیون مترمکعب مربوط به آب منطقه‌ای بوده که 40 میلیون مترمکعب آن از طریق چاه‌ها صرفه‌جویی شده است.

وی بیان کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی امسال از محل انسداد چاه‌های غیرمجاز 38 میلیون مترمکعب به نفع آبخوان‌های استان صرفه‌جویی شده که معادل حجم صرفه‌جویی شده از سال 97 تا سال 1401 است و در این زمینه کرمانشاه رتبه نخست را کسب کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اینکه بیشترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی است و این آسیب در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد گفت: منافعی که از طرح‌های صنعتی ایجاد می‌شود ده‌ها برابر طرح‌های کشاورزی است.

فرهادی افزود: دو سال پیش سند الگوی کشت تدوین و به وزارت جهاد کشاوزی ابلاغ شد و در همین راستا سال گذشته 560 دستگاه کنتور هوشمند در بخش کشاورزی نصب شد و این در حالی است که مجموع دستگاه‌های نصب شده از ابتدا تاکنون 3300 مورد است و این نشان می‎‌دهد یک ششم عملکرد مربوط به سال گذشته بوده است.

وی گفت: ظرفیت منابع آبی استان در سال حدود 5.5 میلیارد مترمکعب است که مجوز برداشت آب سطحی در استان سالانه 615 میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی570 میلیون مترمکعب است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار