رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد؛

ارائه بیش از ۲۵۰ هزار خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: خدمت رسانی اورژانس پیش بیمارستانی از ابتدای ورودی شهرستان کنگاور تا پایانه مرزی خسروی بوده و از ۱۷ مرداد ماه تاکنون ۴۰۰ نفر از نیروهای اورژانس به صورت مستقیم به زائرین اباعبدالله الحسین‌(ع) خدمت رسانی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵ 03 September 2024

قباد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون در مرز فوریت‌های پزشکی و خدمات سلامت ثارالله واقع در پایانه مرزی خسروی تو اتاق سرد مستقر در نقطه صفر مرزی  پایگاه‌های اورژانس مستقر در مسیر اربعین ۳۱هزار و ۴۷۳ خدمت شامل: ویزیت پزشک، خدمات داروخانه، اتاق عمل سرپایی، آتلبندی تزریقات و سرم تراپی انجام شده است.
 
وی افزود: ۳۲ هزار خدمت پزشکی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه به زائرین اباعبدالله الحسین ارائه شده است. 
 
رئیس بیمارستان علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد کل مراجعین ویزیت شده در مرکز ثارالله هفت هزار و ۴۴۷ نفر بوده که تعداد هفت هزار و ۳۸۱ نفر به صورت سرپایی درمان و ۶۶ نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.
 
وی ادامه داد: در این مرکز در هر شیفت ۶ پزشک، ۲ پرستار، ۱۲ تکنسین‌ فوریت‌های پزشکی، ۲ ماما، ۲ تکنسین اتاق عمل، یک نفر کارشناس تجهیزات پزشکی، ۶ نیروی نگهبان و خدمات و ۱۲ نفر به عنوان پشتیبانی و عوامل اجرایی مشغول خدمت رسانی بوده‌اند.
 
محمدی عنوان کرد: ۱۰۸ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه موتور آمبولانس و ۲ فروند بالگرد به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) خدمت رسانی انجام داده و در هر ۲۴ ساعت سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز ثارالله برای اعزام بیماران مستقر بوده‌اند.
 
وی اضافه کرد: در مجموع ۱۵هزار و۸۲۶ ماموریت توسط نیروهای اورژانس انجام شده که از این تعداد ۱۵هزار و ۶۴ مورد ماموریت غیر ترافیکی، ۷۶۲ ماموریت ترافیکی و ۶ مورد ماموریت با بالگرد بوده که بیشترین ماموریت‌ها مربوط به موارد گوارشی و گرمازدگی گزارش شده است.
 
محمدی بیان کرد: به منظور تامین سلامت عزاداران اربعین حسینی تمام پزشکان استان و چهار هزار نفر از گروه پرستاری در مراکز درمانی استان به حالت آماده باش درآمدند و ۲ هزار و ۱۰۰ پزشک متخصص، پزشک عمومی و گروه پرستاری در مسیر اربعین حضور مستقیم داشته‌اند.
 
وی اضافه کرد: در این مدت تعداد تخت‌های آماده باش استان و تخت‌های در مسیر اربعین ۶ هزار و ۹۶۱ تخت، تعداد کل بیماران ۱۲ هزار و ۶۷۸ نفر، کل جراحی ۴۵۸، ۲ نفر C.p.r و بیش از ۷۰۰ نفر تروما (تصادفی و غیر تصادفی) بوده است.
 
وی  در ادامه افزود: برگزاری پودمان آموزشی آمادگی اربعین، کارگاه مراقبت‌های پرستاری در تروما در تمام اورژانس‌ها، برگزاری کارگاه تب دنگی برای ۶۳۰ نفر از پرسنل و کارکنان، آماده باش تمامی بیمارستان‌های استان، مدیران ستادی و محیطی معاونت درمان، اورژانس‌های بیمارستانی، آزمایشگاه‌ها، mri و سی تی اسکن و دیگر خدمات پارا کلینیکی و کلینیکی و انجام ۲۴۰ بازدید نظارتی برای بررسی کیفیت خدمات ارائه شده به زوار در این مدت نیز انجام شده است.
 
محمدی ادامه داد: مراقبت بهداشتی بیش از ۴۰۰ هزار زائر کربلا معلی از نظر بیماری‌های واگیر و حدود ۹ هزار بازرسی بهداشتی از اماکن مربوطه انجام گرفته است.
 
وی تشریح کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر در تجمعات انبوه و با هدف کاهش بار این بیماری‌ها کارشناسان گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه و شهرستان‌های تابعه در مراکز خدمات جامع سلامت و مرز خسروی اقدام به غربالگری زائرین ورودی به کشور کرده، به نحوی که یش از ۴۰۰ هزار نفر زائر از نظر علائم ابتلا به بیماری‌های واگیر بررسی شده و از بین این افراد بیش از سه هزار و ۶۰۰ مورد دارای علائم بیماری‌های واگیر شناسایی شده و اقدامات لازم برای آنها انجام گرفته است.
 
وی اضافه کرد: بیش از هشت هزار و۵۰۰ بازرسی توسط بازرسان بهداشت محیط دانشگاه انجام شده و بیش از هشت هزار و ۱۰۰ بازدید از مراکز تهیه توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی، بین راهی و اقداماتی در برنامه سلامت اربعین صورت گرفت است.
 
محمدی گفت: سه هزار و ۵۷۸ مورد کولر سنجی آب شرب و ۴۷۱ بازدید از سازمان‌های آبرسانی، ۴۵ مورد معرفی متصدیان مراکز و اماکن دارای تخلف بهداشتی به مراجع قضایی، ۳۳ مورد تعطیلی مراکز و اماکن مختلف هفت هزار و ۲۹۰ مورد سنجش کیفیت مواد غذایی با استفاده از دستگاه‌های پرتابل بازرسی، ۹۳ مورد رسیدگی به شکایت مردمی در سامانه بهداشت ۱۹۰، چهار هزار و ۳۷۲ کیلوگرم مواد غذایی غیر مجاز و تاریخ مصرف گذشته توقیف و جمع آوری شده و چهار هزار سمپاشی و گند زدایی نیز در شهر قصر شیرین، خسروی، پایانه خسروی و مناطق مرزی انجام گرفته است.
 
وی همچنین با بیان اینکه امسال خدمات خالصانه جهادگران سلامت در کنگره عظیم اربعین حسینی ثبت و در تاریخ ماندگار شد، گفت: بسیجیان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز با راه اندازی ۱۲ نوع سامانه سیار و ثابت جهادی شبانه روزی درموکب های  مسیر از شهرستان کنگاور تا مرز خسروی، کربلای معلی و طریق العلماء قریب به ۳۰ هزار خدمت به زائرین طریق الحسین (ع) ارائه دادند.
 
 
محمدی در ادامه افزود: این موکب ها شامل موکب های اورژانس صحرایی ۲۰ تخت خوابی مرز خسروی، ۲ موکب شهرستان کنگاور، اسلام آباد غرب، هرسین، صحنه، بیستون، سنقر، حمیل، دالاهو، موکب در مسیر  پیاده روی طریق العلماء و موکب  شارع میثم تمار کربلای معلی است.
 
وی گفت: در این موکب ها ۲۴۰ نفر کادر درمان شامل پزشک فوق تخصص، متخصص و پزشک عمومی، پرستار، تکنیسین اتاق عمل و بهورز به ارائه خدمات مشغول بوده‌اند.
 
وی عنوان کرد: این خدمات شامل خدمات سرپایی، خدمات بستری، ارجاع به آزمایشگاه و مراکز تصویر برداری، خدمات امداد و نجات اولیه، خدمات جراحی سرپایی، نوار قلب، قند خون، تزریقات و سرم تراپی، پانسمان، آتل و اعزام به بیمارستان بود که با به کار گیری نیروهای متخصص و جهادگر به نحو احسن انجام گرفت.
 
محمدی همچنین به بسیاری دیگر از خدمات ارئه شده دانشگاه طی این مدت اشاره‌ای داشت و گفت: بسیاری از خدمات ارائه شده نیز مربوط به حوزه فرهنگی برای آموزش به زوار و کارکنان و موکب ها و نیز انتشار بنرها و پوسترهای مربوطه است، ضمن اینکه خدماتی همچون تحویل اقلام مصرفی و سرمایه ای و تجهیزات پزشکی نیز توسط معاونت غذا و داروی برای زائرین ارائه شده است.
 
وی به فعالیتهای حوزه مدیریت پشتیبانی و امور رفاهی دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: انتقال ۲ دستگاه کانکس به مرز خسروی به متراژ مجموعا ۱۲۰ متر مربع برای راه اندازی اتاق سرد و تامین زیرساخت های ابنیه ای و تاسیساتی مورد نیاز آن، تجهیز هتلینگ اسکان سرای مرکز ثارالله در مرز خسروی، تامین حدود ۱۳ هزار پرس غذای گرم و بسته میان وعده غذایی در نقطه صفر مرزی برای پذیرایی از همکاران و انعقاد قرارداد با هتل امام رضا (ع) و هتل سهند قصرشیرین جهت اسکان پرسنل کادر سلامت از جمله اقدامات صورت گرفته این حوزه است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: تامین فضای مناسب برای برگزاری مراسم زیارت عاشورا، تامین نیاز های حمل و نقل پرسنل و ارسال تجهیزات پزشکی، اداری و مواد غذایی به صورت شبانه روزی با استفاده از ناوگان خودرو های سبک و سنگین دانشگاه و خودرو های تحت قرارداد و تامین اقلام مصرفی، خوراکی و سایر ملزومات مورد نیاز پرسنل نیز از جمله دیگر فعالیت های صورت گرفته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار