تابناک گزارش می‌دهد؛

مروری بر چالش‌های زیست محیطی کرمانشاه 

توسعه شهری لجام گسیخته یکی از چالش‌های زیست محیطی است  که در استان کرمانشاه وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۸۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲ 07 September 2024

خبرگزاری تابناک-سارا موسوی: توسعه شهری لجام گسیخته موجب شکل‌گیری چالش‌های زیست محیطی زیادی در شهرها شده است. 
 
امروز مسائل زیست محیطی نظیر آلودگی هوا، مشکلات دفع زباله، آلودگی صدا، آلودگی بصری و سیستم‌های ناکارآمد، جمع آوری و دفع زباله از موضوعات ضروری زیست محیطی در شهرها است. 
 
در شهر کرمانشاه پساب و فاضلاب شهری یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی است که رودخانه‌های آبشوران و قره‌سو را آلوده می‌کند.
 
آلودگی قره‌سو تنها مربوط به شهر کرمانشاه نیست و فاضلاب شهر روانسر و روستاهای مسیر نیز وارد این رودخانه می‌شود.
 
تنها راه مقابله با این موضوع احداث فازهای تکمیلی تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه است، اکنون تنها حدود یک چهارم فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود. 
 
کانون اصلی گرد و غبار کرمانشاه از خارج از مرزهای کشور است و در حال حاضر کرمانشاه هیچ کانونی از ریزگردها ندارد. 
 
آتش‌سوزی‌های پی در پی معضل دیگر زیست محیطی کرمانشاه است که با توجه به بارش‌های خوب و غنی شدن پوشش گیاهی امسال شاهد گسترش حریق بودیم، عوامل انسانی بیشترین سهم را در بروز آتش‌سوزی‌ها دارد. 
 
بی توجهی به طبیعت با تخریب محیط زیست همراه است که این خود مشکلات زیادی را برای تمامی جانداران به وجود آورده است. 
 
پاکیزه نگه داشتن حاشیه‌های رودخانه‌ها و نرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری است، حائز اهمیت است.
 
حدود ۲۸۰ هزار هکتار از مساحت استان کرمانشاه در قالب مناطق دوازده‌گانه تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد سهم مناطق تحت مدیریت محیط زیست از مجموع وسعت استان نزدیک به ۱۰ درصد است و این میزان در کشور حدود یازده درصد است‌.
 
این مناطق شامل سه پناهگاه حیات وحش پنج منطقه حفاظت شده، ۲ اثر طبیعی ملی و ۲ منطقه شکار و تیراندازی ممنوع است، پناهگاه‌های حیات‌وحش شامل قراویز، زله زرد و بیستون، مناطق حفاظت شده شامل بیستون، بدر و پریشان، امروله و دالاخانی، قلاجه، بوزین و مرخیل است، همچنین غارهای پرآو و قوری قلعه به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است و هشیلان و بمو نیز از مناطق شکار و تیراندازی ممنوع هستند.
 
تعداد ۱۲۰ نفر محیط‌بان هم اکنون حفاظت از عرصه‌های محیط زیست کرمانشاه را بر عهده دارند که بر اساس استاندارد جهانی تعداد محیط‌بانان باید به ازای هر هزار هکتار یک نفر باشد.
 
کمبود تعداد محیط‌بانان در کرمانشاه باعث شده است کار و مسئولیت محیط‌بانان در عرصه‌های محیط زیست سنگین باشد.
 
امروزه محیط زیست به واسطه بحث پایداری در کانون توجهات قرار گرفته است از طرف دیگر کشاورزی که ارتباط مستقیمی با محیط زیست دارد به عنوان یکی از عوامل تخریب محیط زیست شناخته می‌شود. 
 
نتایج حاکی از این است که سوزاندن بقایای گیاهان، فرسایش خاک، استفاده از کود و سموم کشاورزی، جزئی از مهمترین عوامل تخریب محیط زیست است. 
 
جهت کاهش چالش‌های زیست محیطی در استان کرمانشاه باید با استفاده از راهکارهای مدیریتی و متعارف آموزش و اصلاح رفتارهای اجتماعی و ارائه راهکارهای نوآورانه جهت اثربخش کردن مشکلات زیست محیطی پرداخته شود.
 
لزوم ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی در کرمانشاه 
 
استان کرمانشاه با ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت که ۷۰ درصد آن عرصه‌های منابع طبیعی و با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل شده است.
 
استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه بیستون با ۵۴ هزار هکتار مساحت، منطقه بوزین و مریخیل در شهرستان پاوه با ۲۳ هزار هکتار مساحت و منطقه قلاجه با ۴۳ هزار هکتار مساحت است.
 
این استان با بیش از ۹۵۰ هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار