تکمیل و راه‌اندازی ۱۳ سد معیشتی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اعلام کرد: ۱۳ سد خاکی کوچک معروف به سد‌های معیشتی در سه سال گذشته با یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار و هزینه در استان تکمیل و راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴ 04 September 2024
به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نوبخت اژدری گفت: مطالعات مکان‌یابی برای احداث ۷۲ سد معیشتی در مناطق مختلف استان اردبیل از سال‌های ۱۳۸۷ تا ۸۸ شروع شد ولی در نهایت عملیات اجرایی ۳۴ سد معیشتی نهایی شده و به مرحله اجرا رسید. وی افزود: از این تعداد تاکنون ۲۵ سد معیشتی به بهره برداری رسیده و مابقی سد‌ها نیز هر کدام با ۱۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبار راکده مانده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سد‌های معیشتی و کوچک را به علت فراهم کردن مهار آب‌های جاری در مناطق روستایی و تامین حداقل آب برای آبی کردن اراضی کشاورزی به عنوان سدی در برابر مهاجرت روستاییان به شهر‌ها عنوان کرد و افزود: عزم سازمان جهاد کشاورزی برای حفظ تولید از طریق تامین آب اراضی خرد و کسب و کار کوچک کشاورزی است.
 
اژدری با اشاره به کاهش میانگین بارش سالانه استان از ۳۲۰ میلیمتر به ۲۵۰ میلیمتر اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که استان اردبیل به سمت خشکسالی در حرکت است و بر همین اساس، باید شکل و روش استفاده از منابع آب و تولید کشاورزی نیز تغییر یابد. وی میزان تولید سالانه آب در استان اردبیل را ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون متر مربع اعلام کرد و گفت: از این میزان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد که به علت هدر رفت آب در مسیر انتقال، تنها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به سر مزرعه می‌رسد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل میزان افت آب در سر مزارع و بهره‌‎وری آبیاری کشاورزی در استان اردبیل را ۴۰ درصد اعلام و بیان کرد: برای رفع نیاز مصرف آب کشاورزی، در کنار بهسازی و مرمت کانال‌های اصلی و فرعی، اراضی کشاورزی آبی استان نیز باید به سامانه‌های آبیاری مدرن تجهیز شود. اژدری از بهسازی و مرمت ۴۰ کیلومتر از انهار سنتی و کانال‌های کشاورزی استان اردبیل با صرف ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سه سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت، با صرف ۱۵۰ میلیارد ریال، ۱۷ کیلومتر قنات نیز تعمیر، بهسازی و مرمت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار