آماده‌سازی ۲۷ پروژه کشاورزی استان اردبیل برای افتتاح در هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۲۷ پروژه بخش کشاورزی با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در هفته دولت امسال افتتاح شده و به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹ 18 August 2024

به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از ایرنا، نوبخت اژدری در این باره افزود: این پروژه‌ها در حوزه آب و خاک، امور عشایر، دام و طیور، شرکت شهرک‌های کشاورزی، صنایع کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده است.

وی گفت: با افتتاح این پروژه‌ها، برای بیش از دو هزار نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال فراهم می شود و یک هزار و ۸۰۳ نفر خانوار نیز از خدمات آنها بهره‌مند می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سه طرح حوزه آب و خاک با اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۷۹۰ نفر، یک طرح در حوزه امور عشایر با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال، ۲ طرح در حوزه تولیدات دامی با اعتبار ۲ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۳۳ نفر، ۱۵ طرح در بخش شهرک‌های کشاورزی با اعتبار پنج هزار و ۹۳۵ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۳۴۵ نفر، ۲ طرح در حوزه صنایع کشاورزی با اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۲۵ نفر و نیز چهار طرح در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۱۸ میلیارد ریال و با اشتغالزایی ۷۱ نفر را از جمله طرح های آماده بهره برداری استان در فته دولت اعلام کرد.

وی اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری، مرغداری، واحدهای گلخانه ای، پرورش دام (گاو و گوسفند)، شبکه آبیاری کم‌فشار و آبیاری مدرن، سردخانه، احداث پل عشایر، زهکشی و استخر ذخیره آب از جمله این پروژه‌ها به شمار می رود که در هفته دولت در سطح استان افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار