تکمیل سدهای زنجان موجب مهار ۵۰ درصدی آبهای سطحی استان می‌شود

استاندار زنجان با بیان اینکه احداث سد بلوبین به اتمام رسیده است و آبگیری سد مراش نیز تا پاپان امسال انجام می‌شود، گفت: با بهره برداری از این ۲ سد و سد مشمپا، ۵۰ درصد از آبهای سطحی استان کنترل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹ 01 September 2024
به گزارش «تابناک زنجان» به نقل از ایرنا، محسن افشارچی یکی از اتفاقات خوب دوران فعالیت کاری خود را به ثمر نشستن سد مهم مشمپا عنوان کرد و افزود: اتمام این پروژه مهم به اعتبارات لازم نیاز دارد که البته با رفع مسائل زیست محیطی آن، اکنون پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی دارد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از سد، زیر زمین و بخش دیگری روی زمین قرار دارد، اظهار داشت: بخش بزرگی از کار‌های زیر زمینی این سد انجام شده است که تا یک و نیم سال آینده به مرحله آبگیری می‌رسد.
 
این مسوول با اشاره به اینکه حجم مخزن سد تهم زنجان به طور اسمی بالاست و بیشتر از ۳۰ میلیون مترمکعب آب را در بر نمی‌گیرد، ادامه داد:، اما ظرفیت مخزن سد مشمپا ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.
 
وی با اشاره به اینکه این سد در شریان اصلی آب رد شونده استان قرار گرفته است، گفت: به این مهم باید توجه داشت که استان‌های همجوار به میزان ۷۵ درصد آب‌های سطحی را کنترل می‌کنند و این از اهمیت احداث سد مشمپا حکایت دارد.
 
استاندار زنجان با بیان اینکه این رقم در زنجان به هفت درصد نیز نرسیده است، تصریح کرد: این در حالی است که استان با مشکلاتی نسبت به تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سد آیدوغموش برای تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی شهرستان طارم اقدام کرده است.
این مسوول، با اشاره به اینکه متاسفانه بخش اعظمی از اتکای استان در حوزه آب، به منابع زیرمینی باز می‌گردد، گفت: از مجموع حدود ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب کشاورزی، نزدیک به ۱.۳ میلیارد مترمکعب آن از طریق آب‌های زیرزمینی است.
 
وی با بیان اینکه اهتمام استان بر رفع مشکلات حوزه آبی به ویژه اتمام سد‌ها و تامین منابع مالی مورد نیاز بوده است گفت: آب یک مساله ملی و بین استانی است، در این میان با سیاستگذاری‌های انجام شده در ارتباط با رودخانه سفید رود که شاخه‌های آن در استان زنجان قرار دارد، استان‌های مجاور تاثیر بیشتری از آن گرفته اند.
 
افشارچی با بیان اینکه سطح تنظیم آب استان‌های دیگر از زنجان بالاست، خاطرنشان کرد: بر این اساس استان افزایش تخصیص‌ها را پیگیری کرد و در زمینه مطالعات احداث سد‌های کوچک نیز در شهرستان‌های خدابنده و زنجان را مورد توجه قرار داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار