رئیس انجمن متخصصین زنان استان خراسان رضوی عنوان کرد:

طبابت، کار طبیب است/ متخصصان باید به این رشته وارد شوند نه افراد غیرمتخصص

کد خبر: ۱۱۸۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸ 24 August 2024

طبابت، کار طبیب است/ متخصصان باید به این رشته وارد شوند نه افراد غیرمتخصص

کمال حسینی- به گزارش تابناک رضوی، نشست خبری جوانی جمعیت، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور رئیس انجمن متخصصین زنان استان خراسان رضوی و اعضای هیئت مدیره انجمن برگزار شد.

رئیس دپارتمان زنان بیمارستان قائم و مسئول انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران شاخه خراسان، با بیان اینکه پزشکی عمومی، پایه و شالوده پزشکی می‌باشد و طرح پزشک خانواده به عنوان خط اول درمان در کشو باید برنامه ریزی شود، گفت: زنان و زایمان جزو سخت‌ترین رشته‌ها در دنیا است زیرا موضوع زایمان و زمان انجام آن اغلب قابل پیش‌بینی نیست و متخصصین زنان در تمام ساعات شبانه‌روز باید حالت آماده باش داشته باشند باید توسط متخصص این حوزه انجام شود.

دکتر نفیسه ثقفی، افزود: اعمال پزشکی در بیمارستان ها یک کار تیم است و پزشکان، مجریان انجام زایمان بوده و متخصصین زنان و زایمان، متخصصین اصلی این حوزه تا بعد از پایان زایمان خواهند بود.

نفیسه ثقفی خاطرنشان کرد: طبابت کار طبیب است و متخصص حوزه پزشکی این کار را انجام خواهند داد و نباید افراد ناآگاه و غر متخصص به حوزه پزشکان ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمار سقف سزارین باید از بیمارستان‌های کشور برداشته شود، یادآور شد: امیدواریم در دولت جدید و در خصوص تسهیلات ارائه شده به خانواده‌ها جهت فرزندآوری، کارهای خوبی صورت گیرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: در همه جای دنیا تخصص زنان را یکی از سخت ترین و حساس ترین رشته‌های تخصصی پزشکی به شمار می آورند چرا که پزشک همزمان با سلامت و جان دو نفر روبرو است اما متاسفانه در کشور ما به این مهم توجه کافی نمی شود.

در ادامه، دکتر اعظم رفیق، متخصص زنان و عضو هیات مدیره انجمن زنان ایران شاخه خراسان، با اشاره به اجرای سیاست‌های تنبیهی برای پزشکان، گفت: سقف ۳۰ درصد عمل سزارین برای هر پزشک، انگیزه را از پزشکان متخصص خواهد گرفت و باعث بروز مشکلات فراوان برای آن‌ها در آینده خواهد شد.

وی در خصوص شرکت‌های بیمه‌ای نیز افزود: تلاش شرکت‌های بیمه جهت عدم دسترسی به کدهای بیمه توسط پزشکان و فریز شدن و ثابت ماندن این کدها، باعث شده تا تعرفه‌های دریافتی این قشر بسیار کاهش یابد.

وی نحوه زایمان مادران و بحث جوان‌سازی جمعیت را از مباحث مبهم برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت در حوزه سقط‌های جنایی نیز باید به جدیت ورود کرده و با عاملان این قضایا نیز برخورد قاطع نماید.

عضو هیات مدیره انجمن زنان ایران شاخه خراسان، با اشاره به عدم تناسب تعرفه‌ها برای پزشکان متخصص، یادآور شد: در خصوص سن فرزندآوری مادران نیز نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه احساس شده و باید با برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص بیماری‌های مقاربتی و بحث جوان‌سازی جمعیت، آگاهی لازم به خانواده‌ها ارائه گردد.

دکتر رفیق با تاکید بر اینکه غربالگری در سطح جامعه باید به‌صورت روتین انجام گیرد، گفت: سرطان‌های مختلف از جمله پستان در زنان شایع شده است که باید اگاهی‌رسانی کافی در این خصوص به آن‌ها داده شود.

در ادامه نیز دکتر مریم میرپور، متخصص زنان و دبیر انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، با اشاره به اینکه، مسئولین کشور باید بحران جمعیت را مسئله‌ای امنیتی ببینید، افزود: باید با کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام که مشغول فروش قرص‌های ضد بارداری که منجر به سقط‌های جنایی می‌شوند نیز به‌صورت قاطع برخورد و آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

وی گفت: باید مشوق‌هایی جهت فرزندآوری در قشر مرفه جامعه نیز قرار دهیم، هر چند که سود بسیاری از این مشوق‌ها، در جیب شرکت‌های دارویی می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: رانت شرکت‌های دارویی و دستگاه‌های پزشکی اجازه درست کار کردن را به پزشکان در حوزه سلامت مردم و جامعه را به ما نخواهد داد.

وی در پایان ضمن قدردانی از رسانه‌ها، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد فرهنگ در جامع دارند و آن‌چیزی که فرهنگ‌سازی را در جامعه گسترش خواهد داد، رسانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار