در گفتگو با تابناک مطرح شد

رئیس جمهور به قول خود در استفاده از متخصصان اهل سنت عمل کند/اولویت دولت جدید، ساخت مسکن استاندارد برای جوانان

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان گفت: در دولت روحانی و رئیسی دو نماینده از اقوام کرد و بلوچ داشتیم، اما از ترکمن‌ها استفاده نشده که با توجه به قول‌های آقای پزشکیان امیدواریم این موضوع عملیاتی شود و در کابینه و دولت از افراد متخصص اقوام و اهل سنت بهره‌گیری شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸ 18 August 2024

رئیس جمهور به قول خود در استفاده از متخصصان اهل سنت عمل کند/اولویت دولت جدید، ساخت مسکن استاندارد برای جوانان

شهرام  غراوی، عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به رویکرد دولت‌های مختلف در ساخت مسکن، اظهار کرد: نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته ساخت مسکن‌های استاندارد و مقاوم است. در زلزله بم ساختمان‌های غیرمقاوم سبب مرگ خیلی‌ها شد که علت آن بی توجهی به ساخت‌و‌ساز‌های مقاوم بود.

وی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد مسکن مهر مطرح شد که اقدام خوبی بود و نفس عمل خوب بود، اما ایراد‌های اساسی داشت و زیرساخت‌های لازم را نداشت و هزینه‌های زیرساختی زیادی لازم داشت.

الزام ساخت مسکن استاندارد و متراژ پایین برای جوانان در دولت چهاردهم

غراوی با اشاره به نادیده گرفته شدن نوسازی بافت فرسوده در کشور، افزود: اگر به این بخش در دولت احمدی نژاد توجه می‌شد در حال حاضر دغدغه نداشتیم و این طرح در دولت‌های دیگر ادامه پیدا کرد و در دولت شهید رئیسی قرار شد ۴ میلیون مسکن ساخته شود، اما به دلایلی به این نقطه نرسیدیم.

عضو سابق شورای مرکزی نظام مهندسی مسکن کشور ادامه داد: هر چند دولت چهاردهم قولی برای ساخت مسکن نداده، اما باید ساخت مسکن مقاوم و استاندارد و با متراژ پایین برای جوانان را در برنامه خود قرار دهد تا از رشد قیمت‌ها جلوگیری شود. البته دولت با کمک بخش خصوصی و نظام مهندسی و انجمن پیمانکار‌ها باید این کار را انجام دهد و باید کار‌ها به این بخش‌ها واگذار شود و دولت تنها زیرساخت‌ها مانند زمین را دولت تامین کند.

وزیر راه و شهرسازی باید متخصص و برنامه‌نگر باشد

عضو سابق شورای مرکزی نظام مهندسی مسکن کشور درباره انتخاب وزیر راه و شهر سازی، توضیح داد: وزیری که انتخاب می‌شود باید جامع‌نگر باشد، چون این وزارت‌خانه بزرگ و چندین زیر مجموعه دارد که وزیر آن باید مدیری متخصص و برنامه‌نگر باشد و اشرافیت کامل به بخش‌های مختلف دریایی، هوایی و مسکن داشته باشد.

غراوی با اشاره به اهمیت بخش مسکن، تاکید کرد: رشد ساختمان از رشد دلار بیشتر است و انتخاب وزیر جامع‌نگر، توانمند، چندبعدی، با تجربه و جوان و معاون مسکن قوی بسیار مهم است چرا که اینگونه می‌توان قول‌های داده شده را محقق کرد. 

وی افزود: وزیر، سه شاخصه اخلاق‌مداری، تخصص و مدیریت را باید با هم داشته باشد و باید با همگرایی این سه مورد را پیش ببرد.

رونق ساخت‌و‌ساز مسکن با اعتماد به کارشناسان

وی با اشاره به صحبت‌های تبلیغاتی رئیس‌جمهور و اعتقاد وی به نظرات کارشناسان، گفت: اعتماد به مهندسان، پیمانکاران، انجمن‌های فولاد و سیمان و ... همه در کنار هم می‌تواند به ساخت و ساز مسکن در کشور کمک کند.

غراوی با بیان اینکه در تهران نگران وقوع زلزله هستیم، افزود: تراکم بالا داده شده، اما در کوچه‌های ۶ متری اصلا مناسب نیست و باید ساختمان‌های مقاوم احداث شود و زیبا و منظر شهری هم دیده شود.

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره انتخاب نماینده از مردم اهل سنت در دولت‌های مختلف، گفت: در دولت روحانی و رئیسی دو نماینده از اقوام کرد و بلوچ داشتیم، اما از ترکمن‌ها استفاده نشده که با توجه به قول‌های آقای پزشکیان امیدواریم این موضوع عملیاتی شود و در کابینه و دولت و حتی سفارت‌ها از افراد متخصص اقوام و اهل سنت بهره‌گیری شود.

غراوی درباره جدایی بخش راه و مسکن هم گفت: در حال حاضر بحث جدایی در وزارت‌خانه مطرح نیست و این وزیر برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شده، اما این طرح در سال‌های قبل هم به نتیجه نرسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار