میزان خرید تضمینی گندم در کردستان از مرز یک میلیون تن گذشت

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: میزان خرید تضمینی گندم در استان به یک میلیون و پنج هزار و ۷۰۶ تن رسید و تاکنون ۸۴ درصد برآورد انجام شده از خرید این محصول محقق شده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰ 10 August 2024

به گزارش «تابناک کردستان» به نقل از ایرنا؛ جمال صالحی روز شنبه اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم در استان (چهارم تیر) تا ۱۸ مرداد یک میلیون و پنج هزار و ۷۰۶ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری و از این میزان ۹۹۳ هزار و ۲۲۳ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده است.

وی آهنگ روزانه خرید گندم در استان را ۱۷ هزار و ۴۷۷ تن خواند و افزود: ارزش کل گندم خریداری شده در استان افزون بر ۱۷۶ هزار میلیارد ریال بوده که تاکنون در ۲ مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال آن به حساب گندمکاران واریز شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از حمل ۲۲۴ هزار تن از گندم مازاد بر نیاز استان به دیگر نقاط کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۲۲۴ هزار تن از گندم مازاد برنیاز استان از طریق حمل و نقل زمینی و ۲۰ هزار تن هم از طریق حمل ریلی به ۹ استان کشور از جمله تهران، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد و بوشهر حمل شده است.

صالحی یادآور شد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۲۵۹ هزار و ۱۴۲ تن، دهگلان با ۱۷۱ هزار و ۳۳۸ تن، قروه ۱۷۰ هزار و ۹۶۹ تن، دیواندره با ۱۶۳ هزار و ۲۲ تن و سقز با ۱۵۴ هزار و ۹۴۳ تن است.

وی بیان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در دیگر شهرستان‌های استان هم، چون سنندج ۲۴ هزار و ۷۵۷ تن، کامیاران ۴۷ هزار و ۶۰۴ تن، مریوان پنج هزار و ۴۴۱ تن، بانه ۶ هزار و ۵۸۰ تن و سروآباد هزار و ۹۱۰ تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید، ۱۷۵ هزار ریال است

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مراکز در حال انجام است؛ پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار