بخشی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد؛

در شهرستان نکا نیاز به جهاد مدرسه‌سازی داریم

رئیس آموزش و پرورش نکا گفت: ما در شهرستان نکا نیاز به «جهاد مدرسه‌سازی» و مدیریت بیشتری داریم، تا بتوانیم گنجایشی برای حجم ۲۲ هزار دانش‌آموز در این سرانه‌ی آموزشی ایجاد کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳ 10 August 2024

در شهرستان نکا نیاز به جهاد مدرسه‌سازی داریم

 
به گزارش تابناک مازندران، محمدرضا بخشی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: آموزش و پرورش همواره با کمک خبرنگاران زحمتکش و وظیفه‌شناس، به ارائه گزارش عملکرد خود به شهروندان می‌پردازد.
 
وی گفت: شهرستان نکا با دارا بودن ۲۰۰ مدرسه، ۲۲ هزار دانش‌آموز، ۲ هزار معلم و ۱۳۰۰ معلم بازنشسته، هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تعداد دانش‌آموز از شهرهای پرجمعیت محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این شهرستان با تلاش و کوشش معلمینِ زحمتکش در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، همیشه در مسابقات، جشنواره‌ها و برنامه‌های استانی خوش می‌درخشد و کسب رتبه‌ی اول «پروژه مهر» در سال گذشته، نشان می‌دهد که این شهرستان در همه‌ی ابعاد به‌خوبی کار کرده است.
 
رئیس آموزش و پرورش نکا افزود: نکا در بخش رتبه‌های برتر استانی و کشوری المپیاد، طلا و برنز را کسب کرد و همچنین در رتبه‌های پرورشی نیز که به تازگی اعلام شد، ۵۰ دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری رتبه‌ی استانی را کسب کردند و ۱۴ نفر از آنها به مسابقات کشوری راه یافتند که رتبه و جایگاه خوبی در سطح استان است.
 
بخشی‌پور گفت: این شهرستان در مسابقات قرآنی نیز، موفق به کسب ۳۶ رتبه‌ی برتر استانی شد که از این تعداد، ۶ نفر به مرحله‌ی کشوری راه یافتند که نسبت به سال‌های گذشته رتبه‌ی خوبی است.
 
وی افزود: همچنین در مسابقات و جشنواره‌های مختلفی همچون؛ جشنواره‌ی جابر ابن حیان در مقطع ابتدایی، نوجوان خوارزمی در مقطع متوسطه‌ی اول، جشنواره‌ی خوارزمی در مقطع متوسطه‌ی دوم، المپیادهای مختلف و مسابقات پرورشی، طرح نماد، اعتکاف دانش‌آموزی، احلی من العسل، پایگاه‌های مختلف در مدارس، طرح یاریگران زندگی و جشنواره‌ی مصباح‌الهدی، رتبه‌های خوبی کسب کردیم.
 
این مسئول گفت: در مسابقات ورزشیِ معلمان نیز، رتبه‌های برتر استان را کسب کردیم و در برنامه‌ی پرورشی همچون؛ اعزام به راهیان نور در ۳ مرحله، اعزام به مرقد امام در ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه، اعزام به حرم امام رضا (ع)، اجتماع رای اولی‌ها، جهاد تبیین، موضوع درختکاری، پویش طوفان آب و حماسه‌ی حسینی ماندگار، فعالیت‌های ویژه‌ای داشتیم.
 
بخشی‌پور اظهار کرد: در بسیاری از برنامه‌های پرورشی که در سطح شهرستان برگزار کردیم به همت خبرنگاران، در نشریات، پایگاه‌ها و صداوسیما پخش و نکا شناخته‌شده شد که اگر هرچقدر بتوانیم با همت خبرنگاران، نکا را بیشتر در سطح استان بشناسانیم قطعا انگیزه‌ی همکاران و دانش‌آموزان بیشتر می‌شود و می‌توانند رتبه‌های برتری را کسب کنند.
 
وی با بیان اینکه، در سال‌های قبل، فقط در پایه‌ی دوازدهم امتحان نهایی برگزار می‌شد و امسال به همت همکاران، برای اولین بار آزمون‌های نهایی را در ۳ پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم در این شهرستان انجام دادیم، گفت: تصحیح الکترونیکی برای تأثیر ۵۰ درصدی در کنکور دقت‌نظر ویژه‌ای را می‌طلبید.
 
رئیس آموزش و پرورش نکا ابراز کرد: در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ورودی پایه‌ی دهم؛ علاقه دانش‌آموز، امکانات، ظرفیت شهرستان، آینده‌نگری شغل دانش‌آموز و توجه دانش‌آموزان در جامعه مدنظر قرار خواهد گرفت.
 
بخشی‌پور گفت: جهت ارتقاء علمی دانش‌آموزان سعی کردیم هنرستان‌ها را هم از نظر «کمیت، کیفیت و تعداد رشته‌ها» و هم از نظر «تجهیز کارگاه‌های هنرستانی» توسعه و گسترش دهیم و به‌روزتر کنیم.
 
وی تصریح کرد: هر چقدر هنرستان‌های خود را فعال کنیم، آسیب‌های اجتماعی نیز کمتر می‌شود، باید مهارت‌های بسیاری از دانش‌آموزانی که در یادگیریِ مهارت‌ها قوی هستند را بالا ببریم، زیرا اگر دانش‌آموزانی که پس از ۱۲ سال درس خواندن، دانشگاه نروند و وارد جامعه شوند، اگر از فن و مهارتی بهره‌مند باشند، می‌توانند با مهارت خود مشغول به کار شوند، تا هم خانواده تشکیل دهند و هم مشکل بیکاری حل شود که قطعا آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.
 
این مسئول بیان کرد: ما ۳ مدرسه‌ی شبانه‌روزی در شهرستان داریم که آنها را تقویت کردیم، که هر چقدر فعال‌تر باشند، قطعا بازمانده از تحصیل کمتری خواهیم داشت، بخصوص در مناطق کوهپایه اگر این ۳ مدرسه شبانه‌روزی نباشند، والدین بسیاری از دانش‌آموزانی که امکانات مالی خوبی برای آمدن به شهر ندارند، مانع ادامه‌ی تحصیلشان خواهند شد که بر آن شدیم تا این سه مدرسه شبانه‌روزی را فعال نگه داریم.
 
بخشی‌پور گفت: ما سعی کردیم از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار بیشتر استفاده کنیم و در کنار امکانات دولتی خود، خیرین و مجمع خیرین را فعال‌تر کردیم که مجمع خیرین نسبت به سال گذشته، فعال‌تر شده و کارهای بهتری در حال انجام است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه، در گذشته برخی از دانش‌آموزان و والدین برای استفاده از خدمات مشاوره یا باید به شهرهای هم‌جوار می‌رفتند، یا اینکه هزینه نداشتند و از رفتن به مشاوره منصرف می‌شدند، اکنون با تأسیس «مرکز مشاوره‌ی همدل» در آموزش و پرورش نکا، در طول یک ماه بیش از ۳۰۰ نفر مراجعه کننده بصورت رایگان از خدمات این مرکز با مشاورانی کارآمد، کار بلد و کاردان بهره‌مند شدند که قطعا تعداد مراجعه‌کنندگان بیشتر خواهد شد.
 
رئیس آموزش و پرورش نکا از گشایش «مرکز سنجش» از امسال برای دانش‌آموزان جدیدالورود به مدرسه ابتدایی خبر داد و گفت: در سالیان گذشته کودکان را چند ماه قبل از ثبت‌نام در کلاس اول، به سنجش می‌فرستادیم تا قد، وزن، بینایی، شنوایی، جسمانی، حیطه‌های شناختی، روانی و حرکتی را چک کنند و پس از آن، اگر کودک مشکل نداشت، به مدرسه‌ی عادی و اگر مشکل داشت به مراکز استثنایی معرفی می‌شد.
 
بخشی‌پور ادامه داد: این روند از امسال تغییر کرد و از خردسالان یک تا ۶ ساله در مرکز سنجش آموزش و پرورش بطور مستمر تست گرفته می‌شود تا کودک در صورت داشتن اختلال، از یکی دو سالگی شناسایی و درمان شود، زیرا درمان در ۶ سالگی هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت و شناساییِ بهنگام، قطعا درمان ساده‌تری را به همراه خواهد داشت و همچنین، طبق آیین‌نامه‌ی جدید، از امسال آموزش کودکستان‌ها نیز به آموزش و پرورش محول شده است.
 
وی اظهار کرد: در بخش عمرانی نیز حیاط و محوطه‌ی ۶ مدرسه را آسفالت و محوطه‌سازی کردیم و به اردوگاه امام خمینی (ره) در ساحل دریا، پس از سال‌های سال، با آسفالت و بهسازی تحرک جدیدی بخشیدیم که اکنون غیر از دانش‌آموزان و معلمان، شهروندان عادی نیز در آن مکان حضور می‌یابند.
 
این مسئول گفت: ۲ کار مهم را در شهرستان نکا در دستور کار قرار دادیم که یکی «سالن ورزشیِ هنرستان شهید مطهری» است که امسال با حضور خبرنگاران افتتاح شد و دیگری «زمین چمن مصنوعیِ هنرستان سردار طوسی» است که برای آموزش و پرورش درآمد پایدار خواهد داشت که غیر از اینکه، در زمان آموزش، دانش‌آموزان از آنها استفاده می‌کنند، در غیر ساعات آموزشی نیز بصورت آزاد مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند.
 
بخشی‌پور با اعلام اینکه، پیگیر ساخت هنرستان بزرگ در شهرک سردار سلیمانی (مسکن مهر)، با استفاده از ظرفیت خَیِّرین، هستیم که در آینده‌ای نزدیک ساخت آن را آغاز خواهیم کرد، خبر داد: با اهداء یک قطعه زمین توسط خَیِّر و تصویب مبلغ ۴/۵ میلیارد تومان بودجه از اعتبارات دولتی، مقدمات ساخت یک دبیرستان در روستای آلوکنده را نیز آغاز کرده‌ایم.
 
وی افزود: از ظرفیت یک باغ ۳۰۰۰ متری اهدا شده توسط یکی از خَیِّرین بازنشسته‌ی آموزش و پرورش نیز برای ساخت یکی از پروژه‌های خود استفاده خواهیم کرد.
 
رئیس آموزش و پرورش نکا خبر داد: «هنرستان جوار کارخانه» نیز بزودی با همکاری مهندس لطیفی در کنار کارخانه‌ی فولاد ماشین در شهرک صنعتی زیر نظر آموزش و پرورش افتتاح خواهد شد که دانش‌آموزان در این هنرستان همراه با درس خواندن، در کارخانه می‌توانند کارآموزی رفته و بصورت عملی آموزش ببینند، که بعدها برای شهرک صنعتی یا حتی آن کارخانه نیز مثمر ثمر خواهد بود. 
 
بخشی‌پور با بیان اینکه، از خَیِّرین خواستیم تا در مکان‌های فاقد مدرسه، زمین خریداری کنند و آنها در این راستا با ما همکاری کردند، اظهار کرد: پروژه‌ی بعدی ساخت «مدرسه‌ی شهید عمادی» در منطقه‌ی حسن‌آباد نکا است که ابتدا جانمایی و سپس به همت یک خَیِّر، قطعه‌زمینی به مبلغ ۳ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کردیم که بزودی با کمک خَیِّرین ساخت آن را آغاز خواهیم کرد.
 
وی گفت: پروژه بعدی «مدرسه‌ی شادروان شفیعی» در خیابان شهدا (آرامگاه سابق) است که مقدمات ساخت آن آغاز شد و بزودی از آن بهره‌برداری خواهیم کرد. 
 
این مسئول با بیان اینکه، نکا از نظر فضای آموزشی از رتبه‌ی خوبی در سطح استان برخوردار نیست و مدارس دو شیفت زیاد است ابراز کرد: کار صورت گرفته در سالیان قبل، نسبت به نیاز شهرستان کافی نبوده است زیرا در قسمت ثبت‌نام‌ها نسبت به شهرهای دیگر با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.
 
بخشی‌پور خاطرنشان کرد: ما در شهرستان نکا نیاز به «جهاد مدرسه سازی» و مدیریت بیشتری داریم، تا بتوانیم گنجایشی برای حجم ۲۲ هزار دانش‌آموز در این سرانه‌ی آموزشی ایجاد کنیم.
 
رئیس آموزش و پرورش نکا گفت: ما در بخش ورزشی نیز «کفپوش سالن ورزشی شهید بردبار» را با هزینه‌ی ۷۵۰ میلیون تومان انجام دادیم که این سالن طبق نظر کارشناسان و اهل فن، استاندارد و در سطح استان کم‌نظیر می‌باشد.
 
بخشی‌پور بیان کرد: در گذشته‌های نه چندان دور، خانواده‌ها، بیشتر از روستاها و ییلاقات به شهر می‌آمدند، اما اکنون با توجه به آسفالت‌های انجام شده در روستاها و برخورداری از آب، برق، گاز، تلفن، موبایل، اینترنت و... در برخی از روستاها، مهاجرت معکوس آغاز شده و افرادی در سطح روستاها با پرورش زنبور عسل، دامداری، نجاری و مشاغل دیگر متناسب با آن منطقه و اقامت در روستا باعث نیاز دانش‌آموزان آنجا به مدرسه شدند.
 
وی افرود: با توجه به اینکه، در گذشته، گاهی مدارس فروخته، تجمیع، بسته و اجاره داده می‌شد، در چند سال اخیر، هیچ مدرسه‌ای بسته و یا تجمیع نشده است و با افزایش دانش‌آموزان، سعی کردیم مدارس را بست داده و کدهای جدیدی برای‌شان تعریف نمائیم و بجای جمع کردن، عدالت آموزشی را در مناطق محروم توسعه دهیم تا مهاجرت معکوس در آموزش نیز رعایت شده باشد.
 
این مسئول با اشاره به اینکه، درآمدهای پایدار و اقتصاد در آموزش و پرورش عامل مهمی است و تجاری‌سازی و مولدساری در واحدها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است خبر داد: طبق قوانین کشور، در بخش تجاری‌سازی گام‌های اولیه را برداشتیم که از جمله؛ به همت انجمن اسلامی، در چند سال گذشته، یک فروشگاه لوازم‌التحریر را بازگشایی کردیم که عملکرد خوبی داشت و در تلاش جهت گسترش تجاری‌سازی هستیم تا مخارج مدارس تأمین شود و دیگر نیازی به جمع‌آوری کمک‌های مردمی نباشد.
 
بخشی‌پور گفت: اکنون در تابستان به همت کادر اداری آموزش و پرورش و معلمین مدارس، پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ی کرونا مجددا سازماندهی دبیران را آغاز کردیم که کاری سنگین و پرمشغله بود و اکنون در اواخر انجام این کار هستیم.
 
وی افزود: «طرح تابستانه» به همت واحد پرورشی، در ۱۳۰ پایگاه در حال انجام است که ۳۵۰۰ دانش‌آموز در این طرح حضور دارند و همچنین برنامه‌ی «پروژه‌ی مهر» نیز در اکثر مدارس در حال انجام است و یک برنامه‌ی مجزایی برای آن و آمادگی برای بازگشایی مدارس داریم.
 
رئیس آموزش و پرورش شهرستان نکا بیان کرد: کلاس‌های کارگاهی و بازآموزی معلمان نیز برای ورود به سال تحصیلی جدید در حال انجام است تا آنها با فراگیری مطالب و علوم جدید، در آغاز سال تحصیلی جدید، با آمادگی بیشتری در کلاس‌های درس حضور یابند.
 
بخشی‌پور گفت: بخشی از سیستم گرمایشی برخی از مدارس را تجهیز و بروزرسانی کردیم و چند مدرسه‌ی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم در روزهای باقیمانده‌ی تابستان، آنها را نیز تجهیز نمائیم.
 
وی ضمن تشکر از زحمات فرهنگیان در فعالیت‌های مختلف جامعه، عنوان کرد: معلمان در ۳ انتخابات گذشته در بخش اجرائی و نظارت، در سطح فرمانداری، صندوق‌ها و شعب اخذ رأی در برخی مدارس، تلاش ویژه و نقش مثبتی داشتند.
 
این مسئول در پایان، سیاست آموزش و پرورش را توسعه‌ی عدالت آموزشی، تقویت مدارس شبانه‌روزی، توسعه‌ی رشته‌های مهارتی در هنرستان‌ها و تعمیق آموزه‌های دینی دانست و گفت: امیدواریم با سرلوحه قرار دادن این موارد، دانش آموزان خوبی را تحویل جامعه دهیم.
 
خبر: الهام زارعی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار