رئیس فنی‌و‌حرفه‌ای شهرستان نکا ؛

سالانه بیش از ۳۵۰۰ نفر از خدمات آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای نکا بهره‌مند می‌شوند

مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی نکا با در اختیار داشتن ۷ کارگاه آموزشی در بخش دولتی و ۹۴ آموزشگاه در بخش خصوصی، مشغول آموزش به افراد می‌باشد که سالانه بیش از ۳۵۰۰ نفر از خدمات آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند که شامل ۱۵ گروه هدف می‌باشند و علاوه بر آن تعداد ۲۰ مرکز محیط کار واقعی، ۵ مرکز جوارکارگاه و یک مرکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه نیز، مشغول آموزش مهارت به شهروندان این شهرستان می‌باشد.
کد خبر: ۱۱۷۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۲ 01 August 2024

سالانه بیش از ۳۵۰۰ نفر از خدمات آموزشی فنی‌و‌حرفه‌ای نکا بهره‌مند می‌شوند

به گزارش تابناک مازندران، مسلم رضایی محلی رئیس مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی شهرستان نکا ابتدا در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ۶ مرداد ماه، روز ملی ترویج آموزش‌ مهارتهای فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور به عنوان متولی آموزش‌های غیر رسمی کشور شناخته شده و پایه، اساس و ماموریت آن، ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد است که با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، نیاز به آموزش همواره محسوس است.
 
وی افزود: در این راستا مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی نکا با در اختیار داشتن ۷ کارگاه آموزشی در بخش دولتی و ۹۴ آموزشگاه در بخش خصوصی، مشغول آموزش به افراد می‌باشد که سالانه بیش از ۳۵۰۰ نفر از خدمات آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند که شامل ۱۵ گروه هدف می‌باشند و علاوه بر آن تعداد ۲۰ مرکز محیط کار واقعی، ۵ مرکز جوارکارگاه و یک مرکز مدیریت مهارت‌آموزی در دانشگاه نیز، مشغول آموزش مهارت به شهروندان این شهرستان می‌باشد.
 
این مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه، دغدغه‌ی اصلی دولت‌های مختلف، اشتغال و اقتصاد است، یکی از وظایف این سازمان، توانمندسازی افراد جامعه در سنین مختلف و بدون محدودیت سنی، از ۱۲ سال تا سالخوردگی است و همچنین، آموزش‌های این سازمان فقط به بخش دولتی محدود نمی‌شود و جا و مکان نمی‌شناسد و در دورترین روستاها آموزش‌های مهارتی ارائه می‌شود.
 
رضائی ابراز کرد: متاسفانه یکی از مشکلات بخش «کمیته کارگروه اشتغال»، عدم وجود نیروی انسانی در کارخانجات است که ما می‌توانیم با تربیت نیرو برای کارخانجات این مشکل را حل کنیم تا کارخانه‌داران از نیروهای اتباع خارجی استفاده نکنند.
 
وی با بیان اینکه، سالانه بیش از ۳۵۰۰ نفر از خدمات آموزشی ما استفاده می‌کنند افزود: متاسفانه در مراکز کاریابی شهرستان نکا، بیش از ۱۱ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که همه‌ی آنها دارای مدرک دانشگاهی هستند ولی بلحاظ اجرای عملی حرفه، تخصص کافی ندارند و همین امر وظیفه‌ی ما را سنگین‌تر می‌کند، ما از تمامی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌خواهیم، تا با حضور در کارگاه‌های آموزشی مهارتی ما شرکت کنند و از خدمات آموزشی این مرکز دربخش‌های دولتی یا خصوصی استفاده نمایند.
 
رئیس مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی شهرستان نکا گفت: از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ تا مرداد ماه ۱۴۰۳ ، بیش از ۳۵۰۰ نفر از کارگاه‌های بخش دولتی استفاده کردند و تعداد ۲۷۰۰ نفر قبول شدند که برای قبول‌شدگان گواهینامه‌ی معتبر بین‌المللی صادر شده است، که بیش از ۴۰۰ هزار نفر ساعت از خدمات آموزشی این شهرستان بهره‌مند شدند.
 
رضائی عنوان کرد: در مسابقات ملی مهارت که یک مسابقه‌ای عملی مهارتی و نقطه‌ی عطف این سازمان است، در ۳ سطح شهرستانی، استانی و کشوری (ملی) برگزار می‌شود و جوانان سنین زیر ۲۱ سال با هم رقابت می‌کنند و افراد نخبه از شهرستان به استان و سپس از استان به کشور می‌روند و پس از قبولی در آزمون عملی در رشته‌ی خود و گرفتن مدال، به مرحله‌ی ملی راه می‌یابند که خوشبختانه مرکز نکا در ۲ رشته، مقام اول را کسب کرد.
 
وی ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش برنامه‌ی توسعه‌ داریم، رشته‌های نو و رشته‌هایی که مربوط به شغل زودبازده ختم می‌شود، تجهیز یک سری کارگاه‌های پیشرفته می‌باشد، ما از سال ۱۴۰۲ بحث پی‌ال‌سی و کارگاه‌های هوشمندسازی را در این شهرستان انجام دادیم، کارگاه آموزشی تاسیسات نکا تنها کارگاه شرق مازندران است که بیش از ۲۰۰ نفر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از خدمات آموزشی این دو کارگاه بهره‌مند شدند.
 
این مسئول بیان کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان، «کارآموزی در محیط کار واقعی» است که ۲۰ مرکز کارآموزی در محیط کار واقعی از طریق اصناف این شهرستان به این مرکز معرفی شده که ما همکاری بسیار خوبی در این حوزه داریم.
 
رضائی درباره‌ی فلسفه‌ی کار «مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی» گفت: سازمان برای رشته‌هایی که گروه هدف کمتر وجود دارد و تعداد آنها سالانه کمتر از ۱۰ نفر باشد، کارگاهی بصورت مستقیم که دارای یک مربی در داخل کارگاه بوده را در بخش دولتی هزینه می‌کند و از خدمات اصناف استفاده می‌کند.
 
وی افزود: اصناف، کارگاه‌های معتبر و مورد تأیید خود را از نظر فنی، شخصیتی و اجتماعی به ما معرفی می‌کنند و ما آنها را تحت پوشش می‌گیریم. افرادی را در رشته‌های مختلف به آن کارگاه‌ها اعزام می‌کنیم و در صورت موفقیت در آزمون فنی‌و‌حرفه‌ای، گواهینامه صادر می‌کنیم.
 
رئیس مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی نکا گروه هدف دیگر این سازمان را پادگان‌ها برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه، یکی از دغدغه‌ها و مشکلات جامعه‌ی ما، پس فارغ شدن جوانان از خدمت مقدس سربازی، اشتغال است، سازمان فنی‌و‌ حرفه‌ای کشور طی قراردادی که با سازمان نیروهای مسلح امضا کرد، بخش اعظم آموزش‌های ما در پادگان‌ها ارائه داده می‌شود که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۵ نفر از این خدمات بهره‌مند شدند.
 
رضائی خبر داد: براساس همین قرارداد چنانچه جوانان قبل از رفتن به خدمت سربازی، از خدمات آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای بهره‌مند و موفق به اخذ گواهینامه شوند، به آنها ۱ ماه کسر خدمت و ۱ ماه نیز مرخصی تشویقی تعلق می‌گیرد.
 
وی عنوان کرد: کمپ‌ها نیز یکی دیگر از گروه‌های هدف ما هستند و متاسفانه یکی از مشکلاتی که بیماران بهبود‌یافته دارند اشتغال است، بطوری‌که جامعه به آنها اعتماد نمی‌کند و در مشاغل پذیرفته نمی‌شوند.
این مسئول تشریح کرد: سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی در کمپ‌های شهرستان، در رشته‌هایی همچون؛ برق ساختمان، زنبور عسل و...، روحیه‌ی کارآفرینی را در بهبودیافتگان زنده می‌کند.
 
رضایی افزود: نگاه سازمان این است که در کمپ‌ها مشاغل زود‌بازدِه را آموزش دهد، که خوشبختانه از سال ۱۴۰۲ تاکنون، تعداد ۹۵ نفر از بهبود یافتگان از خدمات آموزشی ما بهره‌مند شدند که تعدادی از آنها توسط اداره بهزیستی شهرستان مورد حمایت مالی قرار گرفته، تسهیلات دریافت کرده و به اشتغال و استقلال مالی رسیدند.
 
وی یکی دیگر از محورهای آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای که مورد تاکید ریاست سازمان و مدیر کل است را «توانمندسازی روستاییان» عزیز جهت جلوگیری از مهاجرت‌پذیری دانست که لازمه‌اش توانمند شدن افراد در روستاهاست تا بتوانند به شغلی دست پیدا کنند و به امید کارهای روزمزدی به شهر نیایند.
 
رئیس مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهید رجایی شهرستان نکا بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ، تعداد ۱۵۶ نفر از روستائیان عزیز شهرستان، از خدمات آموزشی این سازمان بهره‌مند شدند و اکثر آموزش‌ها در جهت بومی‌سازی آن روستاها و حکمرانی محلی بود که در حال حاضر، بسیاری از آنان، صاحب شغل و درآمد هستند.
 
رضائی اظهار کرد: سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای جهت ارزیابی عملکرد خود، سامانه‌ی رصد را پی‌ریزی کرد که در آن، هر ۶ ماه یکبار، کارآموزانی که پس از پایان دوره‌ی آموزشی موفق به دریافت گواهینامه شدند، را رصد می‌کند، تا مشخص شود آیا این آموزش‌ها، اثربخش بوده یا خیر، که در این راستا با اشخاص ارتباط تلفنی برقرار می‌‌شود.
 
وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات ما در بخش آموزش افراد پس از مهارت‌آموزی و اخذ گواهینامه، «نداشتن سرمایه‌»، «عدم وجود مکان برای ایجاد اشتغال» است تا آنها مشغول به کار شوند که ما از دستگاه‌های دولتی همچون؛ کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و صندوق کارآفرینی امید، انتظار داریم تا بخشی از وام‌های خود را به این افراد اختصاص دهند و آنها را در بحث مالی حمایت کنند تا مسیرشان در بازار کار مشخص باشد و سردرگمی نداشته باشند و پس از پایان دوره‌ی آموزشی، وارد بازار کار شوند.
 
این مسئول گفت: سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای شهرستان نکا در ۵ ساله‌ی گذشته، افتخاراتی داشت بطور مثال؛ یک نکایی کارآفرین برتر کشور شد، در بحث مشاوره و هدایت شغلی مرکز، سه سال پیاپی رتبه برتر کشور را کسب کردیم که این نیز نقطه‌ی عطف مرکز ماست و سازمان  آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، مرکز نکا را به نام می‌شناسد و همچنین در بخش آموزشگاه‌های خصوصی، ۳ مربی برتر در کشور و در مسابقه‌ی المپیادی نیز ۳ رتبه‌ی استانی و شهرستانی داشتیم.
 
خبر: الهام زارعی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار