برآورد برداشت ۴۳ هزار تن زردآلوی شاهرود/ سرمازدگی ۳۰ درصد محصول را کاهش داد

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت ۴۳ هزار تن زردآلو از پنج هزار و ۱۷۶ هکتار باغ‌های بارور این شهرستان برآورد می‌شود، در حالی که سرمازدگی باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید این محصول شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴ 29 July 2024

به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا؛ حمیدآقابیکی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان شاهرود دارای ۶ هزار و ۳۷ هکتار باغ زردآلو است که پنج هزار و ۱۷۶ هکتار آن بارور و ۸۶۱ هکتار غیربارور هستند.

وی به وقوع سرمازدگی و تگرگ در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ و همچنین ایجاد خسارت به باغ‌ها اشاره کرد و گفت: تولید زردآلوی امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: برداشت زردآلو از باغ‌های این شهرستان از اواخر اردیبهشت در منطقه دهملا آغاز و تا اواخر مرداد در منطقه سردسیر تاش ادامه دارد.

تازه‌خوری ۷۰ درصد زردآلوی تولیدی

آقابیکی با بیان اینکه ۷۰ درصد از این محصول تولیدی به صورت تازه‌خوری استفاده می‌شود، افزود: زردآلوی شاهرود در بازار‌های استان سمنان و همچنین استان‌های گلستان، مازندران، تهران و اصفهان برای تازه‌خوری عرضه می‌شود و حدود ۳۰ درصد دیگر این محصول جهت فرآوری به صورت برگه، قیسی، مربا، کمپوت و لواشک در کارگاه‌های بزرگ و کوچک خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه محصولات فرآوری شده زردآلوی شاهرود قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد، اظهار کرد: رقم‌های زردآلوی این شهرستان بسیار متنوع است و برخی از آنها به لحاظ کیفیت و طعم در کشور ممتاز و حرف اول را می‌زند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: مهمترین رقم‌های زردآلو شامل قوامی (شاهرودی)، رجبعلی، جهانگیری، خیبه‌ای، غیاثی، نصیری، زعفرانی، دانشکده‌ای، منوچهری، جعفری، حاج‌محمدی و کبرایی است.

آقابیکی با بیان اینکه رقم‌های جهانگیری، خیبه‌ای، غیاثی در مقابل سرما مقاوم‌تر هستند، افزود: رجبعلی و قوامی بیشترین حساسیت به سرمازدگی نسبت به سایر انواع این میوه را دارند.

وی با اشاره به بیشترین سطح زیر کشت زردآلوی شاهرود در بخش بسطام، ابراز کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری لعل کویر و همچنین باغ مادری هسته‌های اولیه ۱۳ رقم زردآلو را در سطح یک هکتار تولید می‌کنند.

تولید یک میلیون پیوندک در شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با بیان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون اندام‌های تکثیری سالم (پیوندک) و نهال با اصالت در این شرکت وجود دارد، اضافه کرد: این باغ سومین باغ مادری در دسته درختان دانه‌دار و هسته‌دار کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار