تکرار کاهش محصول پسته دامغان بر اثر بارش تگرگ بهاره

بارش تگرگ در بهار امسال خسارت به باغ‌های دامغان «قطب پسته ایران» را به دنبال داشته است، تا جایی که پیش‌بینی می‌شود محصول پسته را در یکهزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌ها کاهش دهد.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵ 31 July 2024
به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا؛ شهرستان دامغان در ۱۰۰ کیلومتری شرق استان سمنان، دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار هکتار باغ پسته است و ارقام مختلف پسته در دامغان شامل شاه‌پسند، خنجری، عباسعلی، فرخی، اکبری، احمدآقایی، و کله‌قوچی می‌شود.
 
باغ‌های پسته دامغان نسبت به دیگر باغ‌های پسته در سطح کشور دارای مزیت و برتری هوایی است و تک‌پایه‌بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های باغ‌های پسته دامغان نسبت به باغ‌های پسته کشور محسوب می‌شود.
 
مرغوبیت پسته دامغان
 
شهرستان دامغان در قلب استان سمنان باغ‌های پسته ارقام بومی و غیربومی سازگار با ایجاد باغ‌های استاندارد دارد که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.
 
گردش مالی از فروش و فرآوری پسته دامغان سالانه ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. بازگشت سریع سرمایه یکی از انگیزه‌های اصلی کشاورزان و باغداران دامغانی برای پسته به صورت تازه است و به منظور ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام‌فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری، این جشنواره در دوره‌های مختلف برنامه‌های علمی و تشویقی درنظر گرفته است.
دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می‌شود و طی سال‌های گذشته با وجود کم آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شد که نشان از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه دارد.
 
کاهش تولید پسته دامغان تا ۱۴ هزار تن پسته خشک
 
مدیر جهاد کشاورزی دامغان روز چهارشنبه بیان کرد: در این شهرستان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکوه وجود دارد که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.
 
علی اصغر امامیون افزود: با توجه به خسارت تگرگ در ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ که باعث خسارت چشمگیر محصول پسته در سطح یکهزار و ۶۰۰ هکتار شد، پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول پسته ۱۴ هزار تن پسته خشک معادل ۴۲ هزار تن پسته تازه باشد.
وی ادامه داد: پسته‌های شهرستان بیشتر از ژنوتیپ‌های بومی، شاهپسند، خنجری، عباسعلی، فرخی است و سایر ژنوتیپ‌های تجاری همچون اکبری، احمدآقایی، کله قوچی نیز به صورت مهاجردر منطقه توسعه یافته که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن ژنوتیپ‌های داخلی، رویکرد باغداران به توسعه آنها یا اصلاح باغ‌ها است.
 
مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: در این شهرستان ۱۳۶ ترمینال فرآوری پسته در مناطق مختلف مشغول به فعالیت هستند که سالانه بیش از ۵۰ درصد محصول را فرآوری و آماده عرضه می‌کنند.
 
وی گفت: از ویژگی‌های شهرستان جمع آوری پسته‌های زودرس و عرضه آنها به صورت تازه در بازار‌های داخلی و خارجی می‌باشد که علاوه برگردش مالی سریع موجب اشتغال بیشتری می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی دامغان یادآور شد: برداشت پسته در ارقام زودرس از دهه اول مرداد در منطقه حومه آغاز می‌شود و تا نیمه اول مهر در ارقام دیررس در بقیه مناطق ادامه خواهد داشت.
 
توسعه محصول گواهی‌شده پسته در سرخه
 
مدیرجهاد کشاورزی سرخه نیز از آغاز اجرای طرح محصول گواهی‌شده با هدف رعایت حد مجاز آلاینده‌ها و باقیمانده سموم در باغ پسته ۶۰ هکتاری این شهرستان خبر داد.
 
عباس غفوریان بیان کرد: استفاده بیش از حد مجاز از سموم و کود‌های شیمیایی برای افزایش کمی محصولات کشاورزی موجب ترویج فرهنگ استفاده از آلاینده‌های شیمیایی در سطوح کوچک و بزرگ شده است.
 
وی ادامه داد: ترویج فرهنگ تولید محصول سالم و استاندارد هم از نظر حفظ سلامت انسان و هم از حیث سلامت محیط پایداری آن به ویژه در محصولات خشکبار از جمله پسته حائز اهمیت است.
 
وی با بیان اینکه طرح محصول سالم در باغ پسته ۶۰ هکتاری در منطقه گیوه در روستای لاسجرد سرخه برنامه‌ریزی شده است، گفت: برای اجرای این طرح، نشستی در محل مدیریت با حضور مهندس ناظر و بهره بردار برگزار شد.
 
این مسوول گفت: نمونه برداری از آب و خاک در باغ پسته توسط کارشناسان انجام و نمونه‌ها برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مرکز تحقیقات ارسال شد.
 
مدیر جهادکشاورزی سرخه ترویج تولید و مصرف محصولات گواهی‌شده و استاندارد و همچنین مدیریت منابع آب و خاک، کمک به پایداری منابع و محافظت از آن برای نسل‌های آینده را از اهداف این طرح برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار